Sinn 556i of damasko ds30

Altijd de Damasko boven de Sinn.

1 like

Jij hebt er ook jaren bij gezworen toch? :ok_hand:
Ben ook nog wel eens benieuwd naar een Damasko.

1 like

Absoluut. Ik sluit nog een Damasko in de toekomst niet uit.

1 like

Ik ook :joy:

Lachend de DS. Zou zomaar voor de 3e keer terug kunnen komen. Sinn is…boring.

4 likes

Voor allen van jullie die een damasko hebben, wat is de accuraatheid van het horloge?

De damasko heeft een ETA2836-2 en de sinn een top graded ETA 2824.

Ik heb een Sinn en Damasko tegelijk gehad, lees ook even hier want het zijn twee totaal andere horloges (geldt qua uitstraling ook voor het staal van de DS)

Blijft subjectief natuurlijk, maar als het je enige horloge is dan de 556 omdat hij in meer gelegenheden te dragen is. In een bredere collectie of als je een meer toolish look wil de DS. Verder sluit ik me helemaal aan bij wat al gezegd is, de 556i is ook naar mijn mening een beetje saai.

Die DA36 heeft @PLP destijds overgenomen en nu te koop staan.

1 like

Ik heb nooit (nog :stuck_out_tongue_winking_eye:) nooit een damasko gehad maar wel een Sinn 556 en die vond ik idd een beetje saai, zelfs de versie met blauwe sunburst plaat die ik had.

Duidelijk toch? :wink:

6 likes

De vraag is, wil een stalen band of niet…

Damasko biedt wel een band aan, kost behoorlijk wat!

De Sinn heeft hem erbij!

Ik persoonlijk zou waarschijnlijk de Sinn nemen…. Alhoewel Damasko een tof merk is!

DS30, maar dat is logisch :wink:

4 likes

Beide nog nooit gehad, maar de Damasko spreekt mij zo mee aan qua look en (digital) feel

Zeker, maar die is het wel waard! Ik heb later een bracelet bij mijn DA gekocht. Dat deed veel goeds aan de Damasko.

@Tefuly

Ik vind de Sinn toch wat meer all round.
Kun je bij meer gelegenheden dragen en heeft dus
wat mij betreft een langere 'houdbaarheidsdatum.

De Damasko vind ik meer toolwatch en military die
je naar bepaalde banen of wat meer formeel niet
kunt dragen.

En de Sinn heeft ook wat meer ‘warmte’ vind ik.
De Damasko vind ik wel erg kil en koel.

Mijn persoonlijke voorkeur zou dan uitgaan naar
de Sinn 556 A op bracelet.
Kun je evt. ook een mooie lederen band op zetten.
De datum tussen 4 en 5 vind ik absoluut niet storend
mede omdat deze horizontaal geplaatst is.

3 likes

Dat heeft Sinn goed gedaan. Begrijp niet dat dit niet altijd zo gedaan wordt. Stoort me echt een schuine datum tussen 4 en 5.

Ik heb 3 jaar geleden voor de Sinn gekozen als mijn eerste automaat. Loopt zeer accuraat.

2 likes

Chlorophyl, gij ook? :facepunch:

Beide zijn merken die bijzondere technieken in veel van hun horloges verwerken en bij de 556 krijg je daar bijna niks van terwijl je bij Damasko o.a. het geharde U-boot staal krijgt en de zelfsmerende kroon.
Voor mij de Damasko dus waarbij ik de versie van Jeroen de mooiste vind ( mijn ex :rofl: ).

2 likes

Nee, ik heb hem slechts te leen. :pensive:

Dit was de enige die ik meekreeg omdat er toch weinig fout mee kan gaan. :face_with_raised_eyebrow:

Nee geintje, dit was de enige die ik durfde mee te nemen. :innocent:

1 like

Ik vind de DA ook beter passen bij jouw, laat ik die nu toevallig in het blauwe gedeelte hebben. :wave:

1 like

Hoe oud zijn ze concreet, wat is de onderhoudsgeschiedenis en wat is de prijs? En welke versie van de 556 is het, qua wijzerplaat?

Ik zou zelf eerlijk gezegd geen van tweeën kopen, want de Sinn 556l is alleen mooi in pianolak-zwart met de meest basic plaat, al is dan de lume teleurstellend en heb je geen tegiment op die kast. Hij is wel mooier gesatineerd dan de Damasko.

Damasko’s van een paar jaar geleden hebben gewoon slechte lume, slechts 100m WR en geen bracelet. Soit, de kroon is, eh, speciaal en de kast is gehard, maar ik kan nou niet zeggen dat ik het de saaiheid vind overstijgen. Met minder waterdichtheid dan de Sinn en een wat saaiere sandblast van de kast is het maar… tja.

Daarom heb ik voor 900 ballen de standaard Archimede Pilot 39 genomen. Fatsoenlijk gebouwd, AR coating aan één zijde van het glas, zoals het hoort, 100m WR en erg goeie lume. De geblauwde wijzers zijn een mooi kleuraccent op wat anders wel heel erg steriele dials worden van al deze vliegertjes. Tot slot zijn Ickler kasten gewoon super.

Een mechanisch horloge kopen en dan over accuratesse beginnen is in mijn hoofd net zo raar als een T-Ford uit 1910 kopen en over vermogen en snelheid willen praten.

Mijn ervaring met diverse Duitse horloges is dat ze redelijk goed afgeregeld zijn, af fabriek, maar als accuratesse je ding is stel ik gewoon een Citizen Promaster Tough voor in het zwart.

• Monobloc case
  • Goeie lume
  • 200m WR
  • Schokbestendig
  • 15 sec / maand maximaal, op zonne-energie

Da’s maar een derde van de prijs van die Damasko, en ik denk dat de Citizen harder op z’n donder kan hebben.

Dat zijn die Damasko’s ook, Henk. Da witte gij ook.

2 likes

Beide zijn 2 tot 3 jaar oud.
Ze hebben geen service gekregen in deze tijd.
Voor zowel de damasko op leer of de sinn op band zou het 900 euro zijn.
Ik persoonlijk vond dit voor beide horloges wel een faire prijs.

Dan heb je nog geen service nodig. Ik zou wel een waterdichtheidstestje laten doen, vroeger of later. Ik zou geneigd zijn om de Damasko te nemen, want gele wijzer, als ik het goed zag.

Maar goed, zoals ik zei: Voor 900 ballen koop ik een splinternieuwe Archimede Pilot 39, wat ik dan ook gedaan heb. Super horloges, en staal-geblauwde wijzers, en het zit in dezelfde Duitse toolwatch-hoek.

EDIT:

Pardon. Ik was in de war. Die DA36 van @PLP is cool met de gele wijzer. En goedkoper.

Tja, en dan is er nog een dwaas die in dezelfde wheel house een Yema Flygraf verkoopt voor 450 ballen. Even een schaamteloze plug: 300m WR, saffier, BGW9 lume. :slight_smile:

Excuses voor deze plug. :slight_smile:

1 like