Solliciteren wat draag je, je Submariner of je Swatch?

Het is alleen wel zo dat de genoemde AP niet of weinig afschrijft en de door jou genoemde horloges doen dat wel (als een malle). Dat is het nadeel. Maar als je één van deze horloges koopt, dan wil je hem waarschijnlijk je hele leven houden. Dus dan maakt dat wellicht wat minder uit.

Gelukkig denk je, naar eigen zeggen, nooit in hokjes. :slight_smile:

Maar bedankt voor dat compliment.

1 like

Is dat hokjes denken?
Ok.

Ik ben gewoon een visueel ingesteld iemand. En zie je al zitten aan je bureau met deze klatser om je pols je helemaal understated klassevol voelend.

:star_struck:

Over hokjesdenken gesproken. Denken dat je aan een bepaalde eis moet voldoen om ergens bij te horen op basis van uiterlijk. Ik noem het hokjesdenken. Ik kan het ook smallminded noemen. Ben niet zo welbespraakt. Maar u get the point.

Helemaal niks, zelfs. Ik ben liefhebber, en zou pas 35k in een horloge steken als dat geld totaal overvloedig was.

Ach, ik noem het je aanpassen aan je publiek. Ik kom met flip-flops, een korte combat-broek en een loszittend overhemd buiten de broek (zoals ik het liefste rondloop, of blootsvoets) helemaal niet weg op het werk.

Je moet nu eenmaal iets aan wat het uniform benadert wat mensen bij je functie verwachten.

Maar in de vrije tijd zou ik rustig zo’n Moser of Credor aandoen bij de hipster-in-Spanje look.

1 like

@sj44k: wat doe je / heb je gedaan? We zijn allemaal benieuwd (mocht je antwoord zitten tussen reactie 120 en deze, heb ik hem gemist)

En dan deze klok om?
https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/optimized/4X/4/2/1/42188b13b229681f56e280bcec6a3d75403aaa18_1_666x500.jpg

Nou… in de buitenwereld ook niet hoor :joy:
Maar gelukkig mag iedereen dat helemaal zelf bepalen.

Echter denk ik niet dat een horloge iets uitmaakt bij een sollicitatie…

Eerste kwartiertje even kijken.
Ik vind hem mooi.

3 likes

Fixed that for you, oale tweedehands autoboer van me. :+1:

Jazeker wel. Als liefhebber draag ik dat voor mezelf.

In mijn achterhoofd ben ik een Franse wijnboer. Dat zou prima zo kunnen met een linnen overhemd, een beetje in m’n wijngaard rondrommelen voordat ik een potje petanque op het dorpsplein ga doen.

Maar jij neemt toch ook niet iemand aan als verkoper als die in een korte broek met een t-shirt komt solliciteren? Bij mij op het werk gelden wel bepaalde kledingvoorschriften. Die zijn helemaal niet zo streng maar het komt er op neer dat als je door het publieke gedeelte loopt, je er wel een beetje netjes uitziet. Dus dan voldoe je aan een eis. Je kunt best een sub omdoen als je bij jou solliciteert (hoewel ik het niet zou riskeren, want stel dat jij horlogeliefhebber bent maar geen Rolex kunt betalen). Maar doe je het ook als je solliciteert als, laten we zeggen, bewindvoerder?

1 like

Ik zit in een commerciële richting.
Komt er iemand in z’n korte broek + shirt , prima.
Heeft ie een Rolex om? Mooi.
Komt ie in een dure auto? Ook leuk.

Ik wil weten hoe hij dat heeft bereikt. En wat hij denkt toe te voegen wanneer hij bij mij zou komen.
En bij het 2e gesprek mag hij laten zien hoe hij er op de werkplek bij wil lopen.

Waarom zou ik bij een persoon willen gaan werken wanneer het vooruitzicht minder is dan ik nu al bereikt heb?
(zou ik dan denken als sollicitant. )

Okay, dus dan kan het (hoewel ik het raar zou vinden als iemand zo komt solliciteren :grin:). Maar ik zit niet in een commerciële omgeving. En ik denk @Fate_Amenable_To_Change ook niet. Als ík in korte broek en t-shirt had gesolliciteerd was het een kort gesprek geworden. Dus ja, ik voldeed aan de eis die men aan sollicitanten stelt en ik voldoe aan de eis die mijn werkgever aan mij stelt. Geen slippers bijvoorbeeld.
Als dat hokjesgeest is dan conformeer ik me gewoon aan dat hokje.

En gelukkig maar want ik ben heel blij met deze baan.

Hier ging het bij mij al fout. Ik heb gewoon iets niet meegekregen in mijn opvoeding waardoor ik een godsgruwelijke hekel heb aan mensen die willen dat ik ergens aan moet voldoen. Of eisen.

Wat dat betreft is ‘voor jezelf werken’ een heerlijkheid.
Er zijn ook genoeg mindere heerlijkheden te bedenken, maar dit is toch wel zo’n basisfundament waar leidend moet zijn voor je.

De enige reden voor mij om mijzelf aan te passen, is wanneer ik er zelf beter van wordt. En niet een ander.

Hij begon op een manier die me wat deed fronsen, maar vanaf 5-6 minuten wordt ie een stuk samenhangender. Leuk verhaal over het weiland. :slight_smile:

Die drie uur per dag met rendement sta ik ook voor, dus da’s preken voor het koor van de goede man.

Hahahahaha… Ik ben pre-sales consultant bij een technologie-bedrijf. Als dat niet commercieel is, weet ik het ook niet meer.

Ik heb ook zo’n verhaal. Een jaar of 13 geleden solliciteerde ik op een functie waarvoor ik assessment moest doen. Ik droeg toen een Swatch Irony Wheeling, dat is dat lichtblauwe horloge dat ik gisteren postte omdat iemand anders dat ook deed. Bij dat assessment kreeg ik een gesprek met een vrouwelijke psycholoog. Tot mijn verbazing zag ik dat ze exact dezelfde Swatch droeg.

Dus ik zei: “is het bij assessments gebruikelijk dat degene die het gesprek afneemt hetzelfde horloge draagt als de persoon die getest wordt?”.
De reactie was lauwer dan ik had verwacht.
Stond er in mijn assessmentuitslag: hij weet met humor de spanning te breken maar moet uitkijken dat dit niet doorslaat in cynisme…

Ik werd ongeschikt geacht voor de functie, geen idee of het horloge heeft meegespeeld :grin:

Overigens kreeg ik een jaar later die baan alsnog, na een nieuw assessment. Die heb ik altijd naar volle tevredenheid vervuld en inmiddels ben ik alweer doorgegroeid. Ziedaar de waarde van assessments, maar dat is weer een ander verhaal.

3 likes

Misschien kun je als werkgever die Rolex niet betalen omdat je 30% van je omzet in R&D stopt en verder de beste salarissen van de branche uitbetaalt. :slight_smile:

De conclusie dat het vooruitzicht minder is omdat de baas geen Rolex kan betalen is voorbarig.

Ai. Ik voel mij steeds fatsoenlijker worden.

1 like

:joy:

Hetgeen maar aantoont dat wat lasteraar zei:

Niet standaard acceptabel is in “een commerciële richting”.

Maar jij hebt dan ook de luxe dat je voor jezelf kunt werken. Ik ben heel blij dat ik werk waar ik werk. En dat ik dan met 30 graden geen korte broek aan mag zal me worst wezen. Wie betaalt bepaalt en als dat niet te gek wordt heb ik daar geen probleem mee.

Zo, en nou allemaal aan het werk !! Zijn jullie helemaal …

:sweat_smile:

1 like

Ook neem ik aan dat de klanten van de goede man gewoon eisen hebben waar hij aan dient te voldoen. Anders zou het moeilijk worden een onderneming te runnen.

Bob Dylan said it best when he said:

It may be the devil, or it may be the lord, but you’re gonna have to serve somebody.

1 like

Ik ga hem kijken! Ben nu té druk met hard werken :wink:
Dank voor de tip.