Solliciteren wat draag je, je Submariner of je Swatch?

Ik vind het erg dat er daar überhaupt over nagedacht wordt.
Draag nu toch potverdorie eens wat je wil.
Wees gewoon jezelf
Weg met al dat ‘daily beater’ gedoe, geniet nu toch van je horloges.
( sorry voor deze korte en misschien wel norse reactie)

2 likes

Helemaal mee eens, maar helaas kun je tijdens een sollicitatie überhaupt niet jezelf zijn en bijvoorbeeld niet aankomen in een joggingbroek omdat die toevallig het lekkerst zit.

De meesten doen zich tijdens een sollicitatie nu eenmaal beter voor dan ze werkelijk zijn, of proberen in ieder geval een zo goed mogelijk voorkomen te hebben, en dus vind ik het niet heel vreemd dat je dan ook nadenkt over welk horloge daar het meest geschikt voor is.

Ik wou dat het niet zo was, maar zo werkt het nu (helaas) eenmaal.

2 likes

image
Ik zit te genieten. :grin:

Wat @Capibara zegt. Niemand kijkt naar je horloge. Helemaal niemand.

Persoonlijk ga ik dit echt filteren.
Als mensen niet oprecht zijn dan draaien ze meestal niet mee in ons team en worden ze doorgestuurd.

Draag lekker je Rolex, pak het initiatief, laat weten wat je waard bent en wat je voor het bedrijf kunt betekenen. Lukt dat, dan boeit het werkelijk niemand wat je om de pols had.

2 likes

Nou ja ik heb mijn punt gemaakt. Een sollicitatiegesprek duurt een uur en als je hem een uurtje afdoet zul je nooit de onzekerheid hebben dat je heel misschien daarop bent afgewezen.

Maar op het forum werkt dat als een rode lap op een stier, want tijdens je gesprek de Rolex om is superbelangrijk, veel belangrijker dan die baan. Dan nog liever in de bijstand in dan solliciteren zonder Rolex. En buiten het forum weet niemand wat een Rolex is. Je Rolex is je identiteit.

Ik vind het oprecht allemaal prima, maar snap niet goed dat rolexnezitters hun prioriteiten zo vreemd leggen. Kan ook komen doordat vooral mensen die geen baan meer nodig hebben een Rolex bezitten. Maar probeer ook eens vanuit een ander te kijken.

2 likes

Gaat niet om het merk. Een horloge dat bij je past kan je zelfvertrouwen geven. Komt goed van pas bij een sollicitatie.

1 like

Tot ik de Submariner om de pols had heeft niemand ooit mijn 16570, 216570, 116234 of mijn 16014 opgemerkt,

1 like

De afgelopen drie jaar bij 4 werkgevers gesolliciteerd, bij alle gesprekken mijn Rolex om de pols.
Resultaat: 4 keer aangenomen (ja, ik ben aan het jobhoppen op 51-jarige leeftijd, lekker modern :grin:).

Vandaag met een recruiter aan tafel gezeten, ik had voor de verandering m’n Omega Planet Ocean om de pols.
De recruiter droeg een TAG Heuer Formula 1 quartz.

Ik denk nog even na over die baan… :wink:

5 likes

Dat begrijp ik heel goed, maar dat is ook eigenlijk precies mijn punt; namelijk dat de sollicitatie gek genoeg meestal nu juist geen accurate weerspiegeling is van hoe een persoon zich nu werkelijk alledaags zou kleden/gedragen.

Tijdens je sollicitatie wil je immers een zo’n best mogelijke indruk achterlaten, dus daarom vind ik het niet heel vreemd om voor specifiek dat belangrijke moment ook na te denken over welk horloge je zult dragen. Je eerste indruk is immers cruciaal en één foutje is er één teveel.

Zo ging ik voor mijn laatste sollicitatie bijv. ook gekleed in een pak en stropdas, ook al wist ik dat dat tijdens mijn eventuele toekomstige werkdagen voor dat bedrijf niet van mij gevraagd zou worden en is het niet mijn meest favoriete klofje. Maar voor het sollicitatiemoment deed ik vanzelfsprekend iets meer mijn best.

Mijn punt is dus dat er juist in het geval van een sollicitatie niet van uit kunt gaan dat de mensen tegenover je van mening zullen zijn dat het niet uitmaakt wat je draagt of hoe je je kleed omdat je immers moet kunnen dragen wat je wilt.

Dit is over het algemeen wel zo, maar gaat naar mijn mening niet op voor een sollicitatie.

En wanneer je dus gegronde redenen hebt te denken dat het juist tegen je zou werken als je een tijdens een sollicitatiegesprek een Rolex zou dragen, dan zou het in mijn ogen naïef en dom zijn om het dan alsnog te doen omdat je “gewoon moet dragen wat je zelf wilt.”

Dus nogmaals; ik begrijp je helemaal en deel je mening, maar in het geval van een sollicitatie werkt het naar mijn idee toch helaas net iets anders.

Wel moet ik daar aan toevoegen dat ik van mening ben dat welk horloge je ook draagt, de kans klein is dat iemand hem überhaupt zal opvallen.

2 likes

Ik denk dat dat het grootste probleem is. Onzekerheid, en onzekerheid is de pest bij een sollicitatie en dat heeft helemaal niets met een merkje te maken dat op een horloge staat.
Onzekere mensen worden gewoon minder snel aangenomen. En als je op een forum op internet gaat vragen over wat voor een horloge je wanneer moet/kan dragen, dan kom je gewoon onzeker over.

En met alle antwoorden hier zal die onzekerheid er echt niet minder om worden.

1 like

Die onzekerheid kan ook ontstaan doordat je denkt “als ze me maar niet op mijn horloge beoordelen”.

Ik denk dat een Speedy ook minder snel wordt herkend.
Ik zou het juist leuk vinden als iemand de Speedy zou herkennen. Dan heb ik waarschijnlijk met een liefhebber te maken.

Overigens draag ik tijdens een sollicitatie wel altijd mijn tiara ingelegd met 180 briljanten. Helaas trekt dat wel wat aandacht weg van m’n horloge :joy:

3 likes

Ik kan je verzekeren van niet :sunglasses:

De hele crux is ten eerste:

en ten tweede:

En dat tweede is er de oorzaak van dat al die Rolexbezitters zich het eerste totáál niet kunnen voorstellen. En daarom roepen ze in koor:

  • niemand herkent een Rolex
  • zonder rolex ben je onzeker
  • anders wil je daar niet eens werken
  • zij willen jou en niet andersom
  • je móet je rolex dragen.

En ik vind het allemaal prima hoor. Ik moest indertijd de commissie ervan overtuigen dat ik bij het arbeidsvoorwaardengesprek niet het onderste uit de kan zou gaan vragen. Dus ik begrijp dat gemak niet waarmee alle valide argumenten van tafel worden geveegd met een beroep op bovenstaande zaken. Maar ik ben dan ook maar een suffe rijksambtenaar, op een werkplek waar precies één Rolex rondloopt die iemand van zijn vader heeft geërfd.

1 like

Ik denk dat de meeste mensen nog nooit met een recruiter aan tafel hebben gezeten :joy:.

Kom er maar in Rolexbezitters!

Waarom zou een Rolex bezitter met een recruiter aan tafel gaan zitten?

Pleur op, gelijk dat contract voor ons succesvolle jongens, oh btw het eerste bod is sowieso te laag.

Vervolgens kijken wij wel of we voor het bedrijf willen werken. Kom kom, laten we de zaken niet omdraaien hier!

6 likes

Misschien heeft de personeelsfunctionaris een hekel aan Swatch. Zit je dan, met je plastic horloge vooral niet op te vallen.

Overigens ben ik er van overtuigd dat ik de laatste 4 banen ook zonder die Rolex om de pols wel gekregen zou hebben. Waarmee bewezen is (voor mij in elk geval) dat het niets uitmaakt…

Ik vind het een zinnige vraag van TS: vergroot het je kans op de baan als je een Rolex of een Swatch omdoet.
Ligt aan welke baan, maar als hij herkent wordt, kan een Rolex vaker negatieve associaties opwekken dan een Swatch.
Zo simpel is het.

1 like