Solliciteren wat draag je, je Submariner of je Swatch?

Na het nodige samenwerken met russen, Chinezen, Indiërs en Pakistanen, beoordeel ik de mensen liever op het horloge dat ze dragen dan op hun vakinhoudelijke kennis.

4 likes

Okay, alle gekheid op een stokje. Ik denk dat die Rolex de sollicitatiecommissie niet opvalt. Maar:

Bovenstaande klinkt allemaal wel mooi, maar dat kan alleen als je liever dat horloge (of geen pak) draagt dan de baan krijgt. Als je de baan graag wil zul je een goede indruk op die sollicitatiecommissie moeten maken.
Ik denk niet dat die sub ze opvalt, maar een feit is dat in de échte wereld Rolex door velen als een patserhorloge wordt gezien. Ik vind dat niet, maar weet dat omdat ik in de echte wereld woon.

Ergo: waarom zou je risico lopen? Al is het maar een klein risico dat één van de leden zegt “wat een patser was dat met zijn Rolex”. En stel je wordt afgewezen dan ga je (gelet op de twijfel in je woorden) denken dat het misschien aan je Rolex lag. Terwijl je niet zult worden aangenomen vanwege die Rolex.

Mijn advies: gewoon niet dragen, dan geen risico en ook geen risico op later spijt. Want hoeveel moeite kost het nou om 's ochtends even een ander horloge om te doen, je voelt je toch niet naakt vanwege het niet dragen van die sub? Dat zou forumverdwazing zijn. Het feit dat je de vraag stelt betekent naar mijn mening dat je het gewoon níet moet doen.

3 likes

Ik zou een wat onopvallend maar net horloge omdoen, dus van de Sub of Swatch, geen van tweeën.
Bij formele gesprekken graag ik vaak mijn SARY057 netjes maar vooral onopvallend.

Overigens heb ik veel sollicitatiegesprekken geleid maar daarbij lette ik in eerste instantie meer op de ‘details’ van de kleding dan op het horloge, maar goed het is allemaal persoonlijk. Sommige zaken kunnen een andere indruk wekken dan dat je zelf had willen bereiken.

2 likes

Ik dacht dus heel even serieus het over een drankje ging.
Als antwoord op je vraag, hoewel die retorisch is:
nee ik zou hem niet omdoen naar een sollicitatie. Maar wat een plaatje.

1 like

Ik vindt wel dat de meeste mensen altijd zo zenuwachtig doen voor een sollicitatie
Ze hebben jou net zo hard nodig als jij hun
Je kunt beter de rollen omdraaien
Heb ik wel altijd gedaan
Heb nog nooit wat extra’s gedaan voor een solisitatie
Graag of niet
Dus dragen die sub

3 likes

Ik zou een horloge om doen wat past bij je kleding. Dan valt het horloge sowieso niet op.

3 likes

Gouden klatsers wellicht, maar een stalen subje niet hoor. Tenminste, in ‘mijn echte wereld’. :sunglasses:

Daar ben ik het wél mee eens, omdat er kennelijk twijfel en/of onzekerheid is en je je aandacht beter op andere zaken kan richten als je ergens gaat solliciteren. Zo belangrijk is het allemaal echt niet, maar als het jou zelf als sollicitant uit balans brengt: Niet omdoen!

2 likes

Ik zou ergens een Seiko gaan lenen :grinning:
Als het maar geen Diesel oid is diam 50 mm

2 likes

Maar als er nog vijf kandidaten zijn? Ik ben in mijn leven maar één keer een sollicitatie ingegaan met de houding “als ik het niet word hebben jullie het fout”, maar toen wist ik wel wie mijn concurrenten waren.

1 like

Dan sta ik denk toch wat anders in het leven

Nou, ik ben dit jaar 12,5 jaar in dienst! Ik ben benieuwd of er een mooi horloge (het liefst ongegraveerd :slight_smile: ) plaats mag nemen om mijn bescheiden pols van 17,5cm.

3 likes

Dat is prima. Maar stel je bent werkeloos, er is recessie en je solliciteert op een heel gewilde baan, dan kun je toch wat moeilijker die houding aannemen. Als je houding de mensen bij wie je solliciteert tegen de borst stuit heb je een probleem. En geen baan.

1 like

Mensen die zien dat je een sub draagt
Die hebben er wel wat verstand van
Dus die weten ook als jij netjes met je geld omgaat en verstandig hebt
Dan kan uiteindelijk iedereen wel een sub komen
Kijk als je met een horloge van 50k aankomt vindt ik dat nog net wat anders
Mischien werkt het wel in je voordeel
Denken ze kijk die kan nadenken
Is verstandig met geld
En een prima investering

3 likes

Moeilijk. Enerzijds ben ik het eens met de mensen die zeggen dat je moet dragen wat je wilt. Zo ben je, dus dat presenteer je.

Anderzijds wil je niet dat een interviewer je op basis van je Rolex verkeerd inschat. Ik heb ooit iemand horen vertellen dat hij na 2 weken bezit van een Sub evenveel opmerkingen had gekregen als 2 jaar met een SMPc. Je geeft het zelf ook al aan. Dus hij wórdt herkend.

Ik zou voor die paar uur in je leven iets anders om doen. al is een Swatch wel het andere uiterste

4 likes

Haha ja maar dat is dus niet zo. Je denkt toch niet dat iedereen met een Rolex verstandig omgaat met zijn geld? Stel dat ze denken die heeft geen baan maar wel een Rolex om de pols. En dat wil hier boekhouder worden.:joy:.

Er lopen genoeg mensen met een Rolex rond die zich dat eigenlijk niet kunnen veroorloven omdat hun inkomen niet toereikend is voor een horloge van duizenden euro’s.
Ik denk echt dat geen risico de best optie is. En waarom zou je risico gaan nemen? wat is er zo vreselijk aan een uurtje je Rolex niet dragen?

3 likes

Dragen. Kans op aanname, hoog salaris en promotie stijgt.

Of bang dat hij elke x opslag vraagt
Voor zijn rolex collectie
:joy:

1 like

Ik lul ook maar wat
Als we allemaal het zelfde schrijven wordt het ook saai

3 likes

In de VS valt dat onder fake it till you make it.
In ons calvinistisch landje ligt dat wel iets genuanceerder. Zelf zou ik het bescheiden houden.

1 like

Als je twijfelt…gewoon niet om doen. Simpel. Kan je heel stoer gaan praten dat ze-daar-niet-op-moeten-letten en ik-maak-selluf-wel-uit-wat-ik-draag, maar als je daardoor een goeie baan misloopt…tja. Dat ene uurtje zou ik mij niet druk maken. Kan je jezelf ook niks kwalijk nemen na afloop als het misloopt.

En zodra je de baan hebt lekker elke dag je sub dragen. Iets met win-win ofzo :facepunch:t4:

oh dat dus :laughing:

2 likes