Sparen voor een Grand Seiko!

Ja inderdaad, een keer op onderzoek gaan zal de boel misschien makkelijker en helderder maken.

1 like

Yup. De 65 is een beetje uitgaand, lijkt het wel. Hij wordt op Grand Seiko Nederland niet meer genoemd, maar is via Chrono24 nog prima te vinden. De 261 en 263 overleven het wel, zo te zien. Ik wil ook een lans breken voor de SBGN013 en 011 quartz GMT’s, die zijn ook tof.

Die zijn prima. Die zijn nog daadwerkelijk wat Rolex ooit maakte: Pretentie-loze toolwatches met wat cachet.

Die kun je uit zetten. Evengoed loop je wel met het Rolex-huis (dus inclusief Tudor) in je hoofd rond, dus ik denk dat niet podcasts luisteren de rust niet garandeert. Wat mij betreft is passen en kijken echt het devies.

Toen ik Rolex ging passen met moeders de vrouw waren we allebei een soort van “meh”. Mooi, maar het greep ons niet, en dan hield ik het inderdaad bij een OP / DJ.

Yup. Eerlijk is eerlijk, sommige mensen claimen dat de 5-link beter articuleert dan de 3-link, maar ik merk daar geen reet van.

Deze heb ik / heb ik gehad met 5-link:

En deze met 3-link:

Eerlijk is eerlijk, ik heb nooit verschil gemerkt. Ze hebben allemaal dezelfde 1/3 grootte “halve” links, ze hebben allemaal een male end-link waardoor de lug to lug iets langer wordt, en ze hebben allemaal dezelfde fijne dunne clasp.

Verder zijn ze allemaal met schroeven bevestigd, de links, en dragen ze allemaal luchtig. Alleen de titanium band heeft pin & collar, dat schijnt met het materiaal te maken te hebben. Grappig genoeg doet Citizen wel iets met schroeven, maar dat is irritant, want deze moet je aan de achterkant tegen houden als je een re-size wilt doen:

Maar al deze banden, met de fijne dunne clasp, zijn on-par wat betreft kwaliteit. Ik weet dan ook niet of ik de geruchten over de comfortabeler 5-link geloof.

Eén Grand Seiko band die wel met kop en schouders boven de rest uitsteekt is de BoR band van de SBGW serie. Ik had laatst die van @Anthony om (kom er alsjeblieft even in met een foto) en dat vond ik zo lekker zitten… die valt echt als boter. Dat is een heerlijke rammelband die grappig genoeg niet rammelt.

Dat brengt me direct op The Citizen en Citizen Chronomaster. Wederom, @Anthony … als je die blauwe er ook even in kunt gooien…

Eigenlijk heeft Citizen het betere uurwerk:

• +/- 5 seconden per jaar ipv 10.
  • Perpetual calendar
  • In sommige gevallen ook Eco Drive, soms gewoon quartz met batterij

Wat er niet is, bij Citizen, is de high-torque twee-staps-beweging. Ze tikken dus minder statig voort dan een GS, maar wel heel strak op de indices.

Ze hebben bij The Citizen wel het roer om gegooid, dus als je nog een Chronomaster wilt hebben met cursief schrift in plaats van de adelaar, kom je op Chrono24 terecht.

Denk daarbij aan een betaalbare AQ4020-54Y die nog uit Duitsland gehaald kan worden, maar ook aan de AB9000-61E die je voor een slordige 1557 Euro nieuw uit Japan importeert…

Zeg nou zelf, dit is gewoon geweldig veel horloge voor je geld. Maar dan moet je vlot zijn, want ik zie net ook dat Sakurawatches ze niet meer heeft.

8 likes

Ik zou sowieso niet sparen voor een horloge dat de helft van zijn waarde kwijt is op het moment dat je er mee naar buiten loopt. Net als een Alfa eigenlijk. Alfa Romeo. Dat was ooit een significant automerk. Zie je helemaal niet meer eigenlijk… :upside_down_face:

Een GS is hooguit leuk als je het geld echt makkelijk kunt missen. Ik doe wel eens een batterij-service voor een GS kwarts en het moet gezegd, ik zie toch ook wel eens een stofje onder het glas… …en vanwege de kastconstructie kan ik er niet bij om het weg te halen. :no_mouth:

1 like

Dus tweedehands kopen :sunglasses:

5 december 2025 ben ik 10 jaar clean van drugs en drank

Netjes! Dit lukt mij nog geen 3 dagen.

Grand Seiko is een mooi streven!

5 likes

Zeker en graag. Dit is wat mij betreft echt dé BoR.

Zeker en graag. Dit is dus de stalen variant en met batterij, dus niet de eco-drive. Dit heeft voor- en nadelen. Maar kijk dan naar die wijzerplaat :star_struck:

13 likes

Das war einmal. Grand Seiko heeft aan de weg getimmerd en dat zie je aan de tweedehands prijzen. Je moet alleen wel scherp inkopen, als je het nieuw doet. Dan is er niks aan de hand.

Maar het is natuurlijk een ietwat vulgaire en sfeerspons-achtige opmerking wanneer je het hebt over het kopen van een horloge om zo’n grote mijlpaal in het leven te vieren. Die gaat toch nooit weg, dus waarom zou je je bezig houden met ruilwaarde? Het is in mijn optiek belangrijker dat TS uitkomt bij een horloge wat zijn mijlpaal waardig is, en wat hem de rest van zijn leven gaat dienen, ook als herinnering om niet van de wagen te vallen, als het ware.

13 likes

Een lagere aanschafprijs van een pre loved is altijd prettiger dan de volle mep bij een AD.
Jubileum of niet.
Daar weet jij alles van Henk. :wink:
Als er een a anderhalf K in de knip blijft kan het jubileum elders gevierd worden en blijven er nog steeds centjes over en het jubileum is nòg beter gevierd!

4 likes

Ik zeg nog: Scherp inkopen. Als je een standaard model koopt bij een Boutique die fundamenteel geen cent korting geeft ben je een dief van je eigen portemonnee. Ik zou altijd, maar dan ook altijd op Chrono24 kijken, zien wat SoloJapan zegt, en ook zeker niet nalaten om de Japanse dealerprijzen eens keer 1,216 te doen om te zien wat zoiets kost na import.

Boutique-exclusive, limiteds en bepaalde modellen daargelaten, die bewegen niet veel.

Tuurlijk. Ik heb ook geen last van m’n geld. Maar je kunt prima splinternieuwe GS horloges kopen zonder direct 2400 ballen voor een SBGX neer te leggen. Die kostten mij ook maar 1800, Henk. Da witte gij ook.

Dat je niet moet zitten zuurpruimen wil ook niet zeggen dat je je geld door de plee moet spoelen ten faveure van het gevoel van een pluche stoel onder de bips en een matig kopje koffie bij de AD.

Hou daar eens mee op. We zijn geen vierjarigen die van het zakgeld een lolly kopen, we zijn gewoon volwassenen die doekoe maken. :slight_smile:

4 likes

Daarentegen voel ik me nog niet bepaald op m’n gemak om 3k de ether in te sturen zonder direct m’n handjes gevuld te krijgen. Ervaringen hier, en hier en daar veiligheden rond betalingen helpen daar wel mee, maar toch. Waar de grens ligt tussen “koopervaring” en senang kopen, en voordeliger uit zijn, da’s wel een dingetje die per persoon anders ligt.

Weet nog wel ergens een verhaal van iemand die een horloge twv een aardige occasion uit het buitenland ging hálen. Dat is een tussenweg :grimacing:

1 like

Dit omschrijft ook wel een beetje mijn laatste aankoop. Het is goed gegaan, maar je zult maar net bij het kleine percentage pechgevallen zitten.
Devies is om in ieder geval je aankoop goed voor te bereiden. Wat kun je vinden over de verkoper,etc. En dan nog. Een lastig in te calculeren risico zijn de vervoerders. Bij mij was FedEx nou niet echt op zijn best, maar is uiteindelijk goed gekomen.

1 like

Mooi ook tegenwoordig met aankopen, de lol die ik ervaar bij het openvouwen van een kartonnen doos en de aanblik van het -hopelijk- goed ingepakte product. Da’s toch minder dan met spanning door de stad hobbelen met je kleinoodje al bungelend in een tasje, wachtend tot je het thuis kan uitpakken.

Plus, menig verkoopster is toch aantrekkelijker dan de bezorger die het pakketje nog net niet naar binnen slingert…

1 like

Gelukkig is er de rikketik voor interwebz bangerikken.

Al kun je die bevallige verkoopster daar ook wel vergeten.

1 like

Ik denk dat er een generatiekloof is. Ten eerste ga ik niet naar de AD om tieten te zien. Ik ga naar de AD om een product te kopen van een hopelijk ter zake kundig persoon. Zo heb ik iedereen van Gassan en Schaap&Limoen tot Bucherer tot Klarlund tot de mensen van brand boutieques zelf gesproken, en ben daarbij niet onder de indruk geraakt van het kennisniveau van de gemiddelde verkoper of verkoopster. Het zou beter zijn als ze allemaal gewoon hun mond hielden, want er komt de meest oppervlakkige onzin uit.

Sommige uitzonderingen daargelaten. De mensen van Aalbers in Zwolle schieten me te binnen, en ook vader en zoon Kremer weten uitstekend waar ze het over hebben. De rest? Echte verkopers, dus volledig nutteloos.

Mijn ervaring met grijze dealers en on-line retail kanalen die een bepaald merk voeren is dat zij echt veel beter geïnformeerd zijn over modellen, techniek en geschiedenis.

Mijn postbezorger is een zeer aardige man van Marokkaanse komaf die verschrikkelijk hard moet werken en desalniettemin altijd vriendelijk tegen me is. Die zie ik liever komen dan het gemiddelde gladde pak bij Schaap en Citroen, zeg maar.

11 likes

Nou, inderdaad. Als ik voor een SBGX ga weet ik zeker dat die binnen de mogelijkheden valt (behalve wellicht de 355 “quartzflake”) dan houd ik zelf geld over aan de aanschaf. Helemaal als ik deze via het kanaal wat @Fate_Amenable_To_Change opperde laat komen. En denk dat dat nog wel veiliger is dan via menig Marktplaats verkoper.

Solo had ik al even naar gekeken (vooral omdat Fate die al eerder bij me had aangeraden) en die heeft veel (heel veel) goede reviews. Daarnaast heb ik bij Sakura gekeken.

Iedereen echt bedankt voor de input. :+1:t5:

1 like

Je kan ook vast toeslaan en het bedrag in de komende periode terug sparen :grin:

1 like

M’n punt is vooral dat ik een voorkeur zou hebben om lokaal en “in het echie” te kopen, maar dat in praktijk inderdaad blijkt dat je online om diverse redenen beter af bent :man_shrugging:

Die bij ons zijn ook de kwaadsten niet, maar voordat ze bij mij aan de deur staan gaan er nogal wat handelingen aan vooraf waar het spaak kan lopen.

Eindstand, beste dus een schimmige deal met een HF’er die al die avonturen al heeft genomen en uiteraard het horloge bemind en gekoesterd heeft :grimacing:

2 likes

Is een koopje natuurlijk (goedkoper dan een splinternieuwe quartzflake momenteel :blush:). Maar nee, dat gaan we niet doen. Rustig sparen en volgend jaar pas kopen.

1 like

Zou anders een prima keuze zijn. Heb een zak horloges maar deze is één van mijn favoieten.

11 likes

Deze is simpelweg buiten mijn begroting. Wellicht dat de quartz variant wel tot de mogelijkheden behoort maar dat gaan we nog wel zien.

3 likes