Sparen voor een Grand Seiko!

Ach, er gaat nog een ruim jaar afschrijving af. Je weet het nooit :wink:

Oh Ja die aflevering waar ik direct daarna die moonshine blauwe Grand Seiko SBGA375 kocht :rofl:niet goed voor je portemonnee die Podcast!

1 like

Kan je met een gerust hart wat kopen tegen nette prijzen. De “beleving” bij een AD is niet het prijsverschil waard en ik vind het persoonlijk altijd wat ongemakkelijk in zo’n tent. Niet helemaal aan mij besteed.

GS is Gaaf Spul, ook de Quartz keek ik eerst een beetje op neer, tot ik er één had. De afwerking, de nauwkeurigheid, de grab and go, de dikte (of eigenlijk niet) absoluut geen reden om hem te laten liggen.

Het is een hele mijlpaal en nog een eind weg, dus nog alle tijd om goed onderzoek te doen.

Deze sportieve GMT heb ik nog niet voorbij zien komen, maar ruim binnen budget.

Een oudere Rolex zag ik ook voorbij komen, dat klinkt leuk en heeft ook zeker z’n charmes maar vergeet niet dat dit vaak rammelbakken zijn met dito onderhoud waar je mogelijk tegenaan kan lopen.

6 likes

Nou dat was dus precies waarom ik ging twijfelen. Je hoort wat over een of ander horloge en gaat er op Google een foto bij pakken. En zo ineens, BAM, helemaal into een ander merk. Niet goed hahahaha.
Maar die SBGA375 is er gaaf!!!

Nou ja, ik heb me er dus een beetje bij neergelegd dat het “slechts” een quartz gaat worden. Dat slechts heb ik tussen aanhalingstekens omdat de GS quartz echt supergoed is. Maar had gewoon mijn zinnen op de Springdrive gezet maar dat is niet realistisch. Buiten dat heb ik met een GS quartz nog steeds een tophorloge in huis en kan ik gewoon doorsparen voor een Springdrive.

Hoe meer ik naar vintage kijk en dan met name Rolex, hoe moeilijker dat wordt. Er zijn er wel wat binnen de begroting maar niet echt wat ik dan zou willen. En daarnaast was (en is) mijn doel om een splinternieuw horloge te kopen en geen vintage, en vanwege de reden dat ik het wil kopen ook liever geen 2e hands.

Ik was gisteren even online kijken maar Schaap heeft maar 2 GS quartz liggen. Van Baal gelukkig wat meer. Van Hell in Amersfoort maar liefst 1 GS op voorraad. Bij de Seiko Boutique zie ik alleen maar Seiko en King Seiko liggen. Brunott verkoopt volgens de site ook geen GS meer. En bij Gassan op de site zie ik ook geen GS staan.
Dus denk dat het Van Baal wordt waar ik naartoe ga.

6 likes

Prima adres waar je goed geholpen wordt. Ik heb daar ook mijn eerste GS quartz gepast en gekocht. Mijn 2e hebben ze voor mij bij de GS boutique in Parijs besteld. Online lukte mij dat niet, omdat de limiet van mijn creditcard ontoereikend was (…). En met PayPal kon het niet. En om nou ff naar Parijs te rijden om een horloge te halen vond ik wat te gortig.

Dus: goed plan. En maakt het ook leuker om door te sparen tot volgend jaar.

4 likes

Dit vind ik dan weer jammer. De 9F Grand Seiko’s, de A660 en A060 van Citizen, en zeker ook de 0100… Dat zijn horologische kunststukjes waar niemand zich voor zou moeten willen schamen. In tegendeel, dit zijn de beste uurwerken ter wereld. Los van het feit dat ze accurater zijn dan vrijwel alle uurwerken die gemaakt worden (props voor Junghans, Breitling en Longines, die ook in HAQ boeren), is de kwaliteit hiervan toch echt meer dan een paar stappen boven de gemiddelde HAQ:

Deze zijn ontworpen om lang mee te gaan, en dus uiterst robuust. Maar ook erg mooi afgewerkt, en goed te servicen.

Dit is niet “slechts” een quartz. :slight_smile: Hier, op Gnomon, geloof het of niet, vindt je een prachtig artikel wat weliswaar op Citizen focust, maar op het eind van de rit een vergelijk met Grand Seiko trekt in een soort review battle:

Kijk over een jaar nog eens. Misschien komt er wat op je pad. De Snowflake is bijvoorbeeld wat duurder dan mijn SBGA was, maar je kunt misschien tegen een gebruikt exemplaar aanlopen (op Chrono24 of bij Van Baal, uiteraard).

Dit zijn tenslotte basis modellen. Ik heb deze ooit voor een bedrag verkocht wat niet heel erg ver buiten je range ligt, maar ik had 'm dan ook erg scherp ingekocht:

Ik moet je wel waarschuwen. Ook ik liep in 2017 bij de Seiko Boutique binnen in de overtuiging dat ik Spring Drive wilde, specifiek de Snowflake. Tijdens die passessie werd me duidelijk dat de Snowflake me te groot en dik was, en werd ik helemaal gek op een 44GS Quartz model, de SBGV239. Dat horloge is hem geworden, en die heb ik vijf jaar lang met veel plezier gedragen. Tot ik 'm verkocht ten faveure van de bovenstaande Spring Drive.

Ik heb daar nu achteraf spijt van. De Spring Drive was ook wat te groot, en is vertrokken, en ik mis mijn SBGV239 bij tijd en wijle. De huidige eigenaar zit op het forum, en is er helaas erg content mee. :slight_smile:

:+1: Klopt, vriendelijke tent.

Die hebben een Grand Seiko hoek. Mocht je bij Van Baal niet datgene kunnen passen wat je wilt, dan kun je ze altijd een belletje doen om te kijken of het voorradig is in Amsterdam.

5 likes

Sorry @Fate_Amenable_To_Change zit ik vanochtend een heel relaas naar je toe te sturen merk ik dat er hier iemand gewoon precies in de zelfde situatie zit @Weppenzeiler :rofl::rofl::rofl:

Ik ga dus even mooi dit hele draadje lezen.

1 like

Daarom had ik dat “slechts” ook tussen aanhalingstekens gezet en erbij vermeld dat hun quartz echt goed is.

Qua horlogemaat zat ik nu te denken aan 37/38 wat weer goed aansluit bij de quartz. Ik heb normaal gesproken voornamelijk 40mm om de pols. Maar dacht bij zo’n horloge om voor een kleinere maat te kiezen. Dat is gebaseerd op wat ik meerdere keren heb gelezen, dat een kleinere mooi/mooier valt. Ik heb een polsmaat van 16,5cm.

Dat artikel later even lezen, ben nu werken.

En bedankt voor de tip van de Seiko Boutique. Die blijft in het achterhoofd.
Eerst naar Van Baal.

3 likes

Hahaha, dan ben je nog wel even zoet hoor. Pak de popcorn (of oranje tompouce) er maar bij.

2 likes

Woon in Denemarken , tompoezen hebben ze hier nog niet van gehoord helaas. Is ook verschrikkelijk irritant om te eten. Deksel er af er naast leggen en dan blijft altijd het glazeer op je bord plakken. Ben meer van de aardbeien schelp geweest . BUT I DIGRESS… ik ga lezen yeah :rofl:

1 like

Dat is prima, deksel er af, maar dan gewoon opeten. Wegleggen? Waarom zou je zo iets wegleggen? :slight_smile:

Met je handen ??? :dizzy_face:

Nee deksel eraf er naast leggen dan de tompoes met de vork op eten , en dan het deksel als laatste … dat is natuurlijk ook het lekkerste deel.

1 like

Volg ik je helemaal in, ik koop ook veel liever in het echt. Dan kan ik met men gezin er een dagje van maken.
Volgend jaar in september ga ik genoeg hebben om men eerste GS te kopen, dat word een tripje nederland naar eugene van baal. En dan kunnen we vandaar nog naar een andere stad rijden.
Dat heb je dus niet als je gewoon thuis iets koopt. En ik wil ook het horloge kunnen zien en aanraken dat vind ik heel belangrijk.

2 likes

Leuk artikel en goede tip van de boutique :ok_hand:

Over dat artikel. Estimated reading time 56 minutes.
Ik ga maandagochtend in de auto richting Franse Ardennen. Ga hem denk ik dan even lezen. Zal in werkelijkheid wel iets korter zijn om te lezen, maar toch :smile:.

Zelf ook een polsmaat van 16,5.
38mm zal waarschijnlijk het mooiste formaat zijn, maar passen is geeft uitsluitsel en het is per horloge verschillend.

Ik draag een Seiko Samurai van 44mm (!), maar doorgaans horloge van onder de 40mm. Mijn Nomos Orion van 38mm had ik achteraf mischien wel de 36mm voor willen kiezen (door de lange lug tot lug en relatief grote wijzerplaat).

Qua Grand Seiko:

Wristshot lijkt ook altijd wat groter, maar kan het (net hebben). Dikte/hoogte ervaar ik meer als een probleem dan de diameter.

5 likes

Dit is 40mm neem ik aan? Die valt wel prima ja. Voordeel van de quartz vind ik de dikte. Ik draag op het werk overhemden en wel prettig als die niet achter de horlogekast blijft hangen. Wellicht valt dat wel mee hoor maar meer met mijn Squale nog wel eens dat mijn overhemd erachter blijft hangen.

Ook wel heel erg gaaf zeg, dat gepolijste. Echt mooi.

Hèbbe!

Vind je van deze dan ? Sbgn011 , gmt quartz , champagne plaat maar in verschillende lichtinval wit .

1 like