Speedmaster only II

Precies… …wie weet ga ik 'm er nog wel aan dragen.

1 like

17 likes

dit pareltje gisteren om gehad bij AWC. Wat een mooie klok.

6 likes


Voor en achter

11 likes

Al een tijdje aan het kijken voor mijn volgende aankoop en moet zeggen dat de Speedmaster steeds meer mijn aandacht krijgt met name de hesalite uitvoering. Helaas nog niet in het echt gezien/gepast en toch nog wel twijfels want lug to lug is deze 48mm wat misschien net iets te groot is voor mijn pols(je).

Wat is jullie ervaring wat betreft hesalite.
Een aantal filmpjes bekeken en dat men toch al polywatch heeft moeten gebruiken.

Zal eens een dagje plannen en in de auto stappen om deze toch eens in het echt te bewonderen/passen.

1 like

Mooi!! 71-er?

Da’s wel een hele moderne band voor zo’n ouwetje… :thinking:

2 likes

Correct

1 like

Da’s de enige echte moderne Moonwatch, jaja… ‘legendary’ :wink:

Mijn polesomtrek is 17,5cm. De afmeting vind ik prima!
Maar ik heb op HF al wel gemerkt dat damesmaatjes of ‘afmetingen van weleer’ ook als prima worden ervaren. Het is een kwestie van smaak.

Inderdaad, even gaan passen/bewonderen. Ben benieuwd.

4 likes

De hesalite-versie heeft voornamelijk voordelen. Er is maar 1 nadeel, waar je enige weerstand tegen moet bieden (anders poets je binnen een paar jaar door het glaasje heen!), en da’s de krasgevoeligheid. Voordelen - de bolling is mooier dan de saffierversie, bij een harde tik heb je in het ergste geval een scheurtje in het glas - saffier is dan al verbrijzeld en de splinters komen gegarandeerd je uurwerk in, en die optisch melkwitte rand bij saffier heeft me er al van weerhouden om een FOIS te kopen, wat ik een tijdje van plan was.

Ik heb een 17 cm pols (links, rechts 17,5 - ik draag ook rechts wel eens een horloge als ik het testdraag :wink: ) en de Pro is nog net-aan OK voor mij. Wel is dat gezien vanuit een leren band, de huidige stalen band is voor mij “too much” zowel qua dikte, gewicht, en bling-factor. Ik ga in de lente (als staal handiger is dan leer vanwege transpiratie) werk maken van een 1171-band. Zal wellicht een gloednieuwe worden. Op mijn gestolen Pro uit '99 had ik al eens een vintage 1171 gezet, droeg geweldig. Wel een beetje een rammelband met z’n gevouwen 633-endlinks, het luxe-gevoel is wat minder. Maakte mij niets uit. Destijds 100 euro voor betaald, daar heb je nu de gesp nog niet voor… Zo zag dat er bij mij uit:

Hier de nieuwe aan een leren bandje.

Op een dichtbij genomen foto lijkt een horloge altijd (nog) groter…! :grin:

4 likes

@junior @PeterLC

Bedankt voor de info :+1:

Mooie review en prachtige foto’s.

En daarom ging mijn voorkeur ook uit naar de hesalite ivm witte rand (net wat minder uitstraling) van saffier.

Ga even verder speuren of er in de buurt van Apeldoorn een speedy te vinden is en anders maar even uitwijken.

2 likes

Wat ik persoonlijk wel leuk vind van de saffieren uitvoering is het ‘open achterdeksel’. Ik hou er wel van om een mooi uurwerk in beweging te zien enzo. Maar ja, het achterdeksel van de nieuwe plexi moonwatch is ook fraai hoor.

… alleen beweegt er niks! :rofl:

4 likes

18 likes

Hadden ze nog genoeg voorraad weer om hem om te ruilen dan? Da’s dan wel weer netjes opgelost inderdaad! Veel draagplezier in ieder geval.

https://www.instagram.com/p/B8YWTJdAN4N/?igshid=1d9heapk6k3iu

8 likes

Vandaag een kleine irritatie opgelost bij de nieuwe Professional - de kroon draaide best stroef. Degene die in Bienne de kroonpakkingen smeert, had even een appje te beantwoorden of zo…

Nou kon ik drie dingen doen: Via de juwelier naar Swatch Brussel (the horror…), zelf openen (heb al een aluminium LunarOyster opener onderweg) - maar dan zit je met het antimagnetisch stofkapje dat er niet schadevrij af kan - je blijft altijd een klein nickje zien, en dat er echt af moet voordat je bij het uurwerk en de tiretteschroef bent; die precies 1 en een kwart slag moet/mag hebben om de stift te verwijderen. Dan kun je met siliconen of Fomblin kwasten wat je maar wilt. Kost je wel je garantie…

Ik wil 'm voorlopig dus gewoon dicht houden, dus probeerde ik het volgende - kroon in wijzerverzetstand, horloge dial-down, en met een blauw oliegevertje enkele minuscule drupjes siliconenolie op het zichtbare deel van de tube smeren. Oppassen daarbij de kroon of kast niet te raken, we willen geen smeerboel.

Kroon indrukken, paar keer rond - problem solved, en er hoefde niks open aan het horloge. Draait weer top. Als er meer mensen met aantoonbaar vers gekochte Speedies ditzelfde probleem hebben, kom maar langs - scheelt je een enorme hoop heisa. Reken ik niks voor. :+1:

5 likes

Ik ben bijna bang voor als mijne straks binnen komt…wat een gedoe. En dat met horloges van een paar duizend euro…

1 like

Houdt het spannend…! :grin:

Maar inderdaad, het is slordig. Het geretourneerde exemplaar wond juist super op…

1 like

Twijfel of de Tin Tin in de collectie blijft… :thinking: Volgens verschillende fora de toekomstige ‘Paul Newman’. Hoe denkt HF daarover?

12 likes

Dat je inbox nu vol stroomt. :joy:

5 likes