Patina saturdays
Yes koop bij Gassan.
Chronograph 45 mm (ETNZ Limited Edition)
Wie vindt dit nog een echte Speedmaster?
Kan het zelf niet heel mooi vinden.
Te koop…
Dit is toch een voor ETNZ gemaakte limited van de X-33? Hoewel ik de ETNZ Seamaster ook meer voor de hand vind liggen voor een zeilteam, zou ik niet weten waarom dit geen ‘echte Speedmaster’ is?
Vind deze enigszins a-typisch voor een Speedmaster.
Wie kan mij meer vertellen over het volgende:
Toen ik anderhalve week geleden mijn Speedmaster kocht heb ik de dag erna gekeken wat de nauwkeurigheid is. Ik heb geen mooi apparaat die het kan meten, maar doe het door de tijd van het horloge gelijk te zetten met een digitale internetklok. De dag na aankoop was de nauwkeurigheid ergens rond de +5/6 seconde per dag. Dit vond ik aanvankelijk veel.
De nauwkeurigheid van de Speedmaster zou 0/+5 sec per dag moeten zijn.
4 dagen later heb ik het wederom gemeten. Toen was ie +3,5 seconde.
Eergisteren heb ik het weer gemeten en was het nagenoeg 0 seconde. 48 uur later is het nog steeds ongeveer 0.
Ik weet dat het niet een nauwkeurige methode is. Maar het geeft wel een indicatie denk ik.
Mijn vraag is dus, hoe kan het dat er zo’n verloop heeft gezeten in de nauwkeurigheid? Is dit normaal?
Het horloge is na fabricage zeker enkele maanden niet opgewonden geweest voordat ie verkocht is. Is dat van invloed geweest? En bestaat er zoiets als een inlooptijd voor horloges?
Ben benieuwd.
Herfst op Ameland
Probeer eens het horloge op te winden om 19u, wegleggen dial up en 24 uur later checken met watchcheck op Android wat de afwijking is, hetzelfde riedeltje de volgende 5 dagen maar dan dial down, 3 up, 6 up, 9 up, 12 up. Dit geeft dan de standaard afwijking aan in 6 posities, je bezigheden van dag tot dag zal tussen de hoogste en laagste vallen.
Inlopen is een broodje aap aangezien die Metas getest is dus die loopt zoals die loopt:
Wat ik ook vaak te horen krijg is voordat je gaat meten, het horloge eerst even twee weken dragen en het uurwerk laten lopen. Het moet als het ware even warm draaien. Na twee weken kin je een meting doen.
En wat @YY77 zegt is ook helemaal waar. De positie van je horloge is ook zeker van invloed.
Je kan bij Omega ook nog eens de Metas resultaten van jouw horloge opvragen.
De wijzers resetten nog niet naar 0, dus een mooie foto met de wijzerplaat er op zit er niet in… maar de zijkant is minstens zo interessant!
Voor wat het waard is, ik reguleer mijn Speedy overnight.
Face up = langzamer
Crown up = sneller
Over het afgelopen half jaar, ~ +0.3 spd. Your mileage might vary.
Ga ik doen met die verschillende posities!
Heb ik ook eens gelezen. Er zijn dus wel zaken die van invloed zijn.
Blijf het namelijk frappant vinden dat er merkbaar verschil is tussen vlak na aankoop en nu 1,5 week later.
Next level tweaken!
Ik heb het nooit gemeten, maar kan me indenken dat iets wat (vele) maanden heeft stilgelegen even een kleine warming-up kan gebruiken?
Ik moet zeggen dat ik er niet heel veel om geef omdat ik meestal m’n horloges niet zo lang draag dat het me gaat irriteren maar gevoelsmatig kan ik het gedrag van je horloge wel begrijpen.
Gevoelsmatig lijkt mij dat ook.
Is dat omdat je relatief veel horloges hebt, zodat je alles maar kort draagt?
Dat vooral. En me druk maken over een paar seconden afwijking kan ik gewoon niet. Als het echt zo belangrijk is om die seconden te weten moet ik wat anders dan een mechanisch horloge gaan dragen, vind ik zelf zo lang het er niet voor zorgt dat ik te laat of te vroeg kom vind ik het best, eigenlijk.
Volgens mij hebben we hetzelfde werk dus dan weet je dat er genoeg is op werk wat de juiste tijd aangeeft. En privé maakt het me nog minder uit.
Prachtig exemplaar