Ja er is zo iets als inlooptijd.
De olie moet verspreid worden de tandwielen moeten inlopen ten opzichte van elkaar. Zeker als hij een tijd stilstaat.En wat ook wil helpen is je horloge regelmatig demagnetiseren.
En om een goeie meting te krijgen moet je het horloge 2 weken constant dragen. En daarna je afwijking controleren. Is dit tussen de 0 s/d En +5s/d is hij binnen de tolerantie van Omega.
Zo niet terug naar je verkoop punt.
Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Speedmaster uit 2019 2e hands gekocht en dit had 1 jaar niet gelopen. Afwijking was -9 per dag na 2 weken. Is onder garantie geheel geserviced in december 2021en loopt nu +1.
Caliber 3861 zou in principe bestand moeten zijn tegen 15.000 gauss, dus je zou er nog net een MRI scan mee in moeten kunnen zonder dat het uurwerk magnetisch wordt.
Het is niet dat ik een probleem heb met mijn horloge. Juist niet!
Alleen de dag nadat ik hem voor het eerst opgewonden had was er een afwijking van zo’n +5 a +6 seconde. Dat liep daarna terug.
Nu twee weken later loopt ie akelig nauwkeurig. Na 2,5 dag nu een afwijking van +1 seconde. +1 seconde over 2,5 dag lijkt mij erg weinig.
Jouw verhaal over het inlopen na lange stilstand kan dan de afwijking in het begin goed verklaren.
Ik vraag me af in hoeverre je vanaf het begin consequent het horloge hebt opgewonden, de nauwkeurigheid neemt af naarmate de gangreserve lager wordt.
Daarnaast is de positie van je horloge door de dag verschillend waardoor die de ene dag meer in 9 up loopt en de andere dag dial up (bv achter je laptop).
Als je niet aan het begin een basiswaarde van elke positie hebt om te vergelijken met wat de huidge waardes zijn in dezelfde posities is het IMO lastig om precies te zeggen of het uurwerk “veranderd” is.
Weet ik niet zo goed meer. Heb hem elke dag volledig opgewonden dacht ik. Maar goed, het maakt ook niet uit. Ik ga denk ik ooit wel eens meten met die app. En dan met horloge in alle standen.
Maar voor nu ben ik dik tevreden en ga ik er van genieten. Misschien binnenkort voor de eerste keer van band wisselen.
In ieder geval leuk om te lezen wat er allemaal van invloed is op de nauwkeurigheid.
NATO vind ik ook meer passen op een field watch en net echt op een Speedy. Misschien leuk voor een keertje, maar dan gaat ie er ook weer snel af haha.
Ik ben zelf nog op zoek naar een mooie leren band in het zwart. Ik denk dat ik ga uitkomen op de Hirsch Bagnore. Die heeft ook een mooie taper van 20mm naar 16mm.
Netjes afgeplakt! Wel beetje overdreven als je het alleen met een watje gaat polijsten, je komt dan eigenlijk nooit tegen de tachymeter die veel lager zit. Als je met een dremel aan de slag gaat, snap ik het wel
Jep! André had het onder de microscoop laten zien. Er was een klein pennetje dat de hamer die de wijzers op nul moet zetten, van zijn plek was geschoten. Toen dit eenmaal weer op zijn plek zat, werkte de hamer weer en alle wijzers resetten weer naar 0.
Ja vond ik zelf ook, maar ik nam nu geen enkel risico.
André is een topper! Fijn dat hij het zo snel wilde oppikken. Ik ken andere horlogemakers die er absoluut geen prioriteit aan geven of er meteen een full service aan plakken. Hoe zit het met de resterende Omega garantie nu er aan gesleuteld is?