Speedmaster only IV

Sterker nog, de 311.30.42.30.01.005 kwam op de 1958 nadat de 3590.50 als laatst geleverd werd met de 1998 band.

De 1998 leek inderdaad op de laatste 1861 Moonwatch band (de 1958; wat later ook zo’n lange STZ referentie kreeg). Het verschil zat in de sluiting en de splitpins werden vervangen door tubes en screws.

De 1498 is wel echt de band die je moet hebben, als de moderne je niet aanstaat. Dunner, meer schakels en de band loopt af naar 16mm. De moderne 1958 naar 18mm. De moderne zat nooit lekker en de 1498 wel. Die kortere links zorgen net voor meer comfort.

:nerd_face::+1:t3:

2 likes

Vraagje …

Misschien wil ik toch weer voor een Speedmaster gaan. Geen handopwinder, maar een automaat. Hebben jullie kenners weetjes over deze twee. Kosten even veel, de één heeft het oudere uurwerk, maar wel de zo specifieke Professional wijzerplaat. De ander heeft de Two Counters wijzerplaat en natuurlijk het 9300 caliber.

Zelf vind ik de wijzerplaat van de Two Counters misschien iets te leeg, denk qua wijzerplaat wint de classic wijzerplaat. Maar als ik naar het uurwerk en open case kijk wil ik de nieuwere nl.

Dus ben wel benieuwd hoe jullie het zien.

Thanks Albert.

1 like

Dan zit op dit moment “vast” en kan je geen kant op. Een moderne Speedmaster met automatisch uurwerk en klassieke looks is er niet op dit moment. Het beste is om de moderne Racing te proberen bij een AD of OB en dan kijken hoe dat bevalt. Dan kan je vanuit daar verder.

1 like

Ik heb voor zover ik weet de 1998 band, met die brede clasp en 2 pushers. Beetje bulky, maar ik stoor me er niet aan. Ik heb dan de andere banden ook nooit geprobeerd dus weinig vergelijkingsmateriaal.

FTFY 1998 :point_left:t3: (althans, die van mij dan toch. Oorspronkelijk geleverd in Japan)

1 like

Het staat in de sluiting als je zeker wilt weten :wink:
Plaatje van OF:

Volgens mij werd de 3572.50 geleverd op de 1499, 1498 en 1998. En eigenlijk ook de laatste generatie band, maar toen had het al een andere PIC. Mijn 3572.50 komt uit 1999 en heeft de 1498. De 1499 werd heel kort gebruikt en niet veel later vervangen door de 1498 die bijna exact hetzelfde is maar ergens een update heeft gekregen.

1998/840 zie ik net idd

Ze maken het er niet makkelijker op met al die nr’s :dizzy_face:‍:dizzy:

2 likes

Dankjewel voor je reactie.
Ja dat bedoel ik, daarom dacht ik gooi het hier is in de groep. Hahaha.
De Two Counters heeft volgens mij wel weer een diepere zwarte kleur wijzerplaat wat ik mooier vind. Idd moet nodig even er één om de pols zien.

1 like

Wat een verschillende bracelets hebben ze toch allemaal voor de speedy. Ik heb nu eens een 1479 met 812 end links te leen voor mijn 2018 speedy.

Dit zou hem wel eens kunnen worden, super fijne band merk ik nu al. Alleen de end links sluiten niet mooi aan helaas.

3 likes

Heel fijne band inderdaad en ook opmerkelijk dat Omega al sinds de jaren 80 solid link bracelets maakte terwijl dat Rolex er pas begin 2000 mee begon. Daarentegen bleef Omega lang achter met de “on the fly” microafstelling van de sluiting.

Het klopt dat de 812 endlinks niet helemaal lekker werken met een 1861 kast. Ik heb toen wat van de “zijflapjes” moeten vijlen zodat ik ze met gewone dikte springbars kon vastzetten. Ik moet zeggen dat het bij mijn 1861 Speedmasters wel goed aansluit?! Ik heb een 2017 Moonwatch, dus indentiek aan die van jou.

Let niet op de beschadigd 812, deze was helaas mislukt met het vijlen. Toen kon je nog gewoon nieuwe bestellen bij Omega. Nu niet meer.

Ik heb de Omega 1171, 1175, 1450, 1479, 1498 en 1958. En natuurlijk de moderne flatlink variaties.
De 1479 heb ik er paar van gehad.

Ik heb laatste de nieuwste microafstelling op de flatlink gezet. Werkt prima!

5 likes

Is dit op de A11 flatlink of de EW, en is het die van de chronoscope, de '57 of hebben ze een dedicated uitgebracht die los beschikbaar is?

Dit is inderdaad op de Apollo 11 50th flatlink gezet, een nagenoeg 100% juiste fit met de nieuwe '57 Speedmaster sluiting. Ik had de hele '57 band besteld en gehoopt dat ik daarvan enkel de eindschakels van hoefde te wisselen (voor mijn Silver Snoopy). Dan was het iets goedkoper, omdat ik toch nog een extra flatlink band wilde bestellen voor mijn Ultraman. Helaas heeft de '57 band andere uiteinden van de band (gekke verdikking) waardoor de Apollo 11 eindschakels niet passen. Erg jammer, want ze passen wel goed op de Ed White 321 band. Maar goed “You win some, you learn some” :wink:

Voordeel van de nieuwe sluiting is dat het een modern Omega logo heeft net als de Snoopy. De fijnafstelling werkt goed. Je krijgt met “twee klikjes”, dus je wint er niks mee met de gewone sluiting. De gaatjes aan de zijkant van de sluiting zijn nu weg, dus het smoelt wel iets meer “clean”.

De eindschakels van de '57 passen overigens wel perfect op de Snoopy! Helaas steken ze iets uit en is de vorm natuurlijk ook anders. Ik denk er nu aan om ze te laten vijlen voor mijn CK2998, maar met mijn geluk kan ik die eindschakels ook straks weggooien haha.

4 likes

Hierbij de referentie, je hebt verder geen andere schroefjes of staafjes nodig, het is volledig uitwisselbaar.
Ik merkt wel dat er een mini speling zat op de aansluiting, maar toen ik het na het dragen nog een keer aandraaide was het goed. Kosten 192 euro (vorige week…).

1 like

Dank voor de uitleg! Pfoe ik weer niet of ik aan dat vijlen wil gaan beginnen. Ook moeilijk te vinden de 1479 met 812 links

Alleen die OEM band is het net niet. Te zwaar en maar twee gaatjes voor fijnafstelling

1 like

Ja je red het wellicht wel met dunnere springbars en je hebt het al erop zitten, dus je bent er eigenlijk al. Ik heb geen idee of de endlinks beter gaan passen. Wellicht kantelen ze nu een beetje naar buiten? Hoe zit het zonder springbar erin? Ook die speling?

Het gaat in ieder om het reduceren van de dikte van dit deel:

Ga ik eens checken vanavond, dank!

Stelletje knutselaars zijn we ook. Banden uit verschillende jaartallen aan verschillende cases hangen. :joy:

Het is niet die van mij. Heb hem te leen om te zien of het wat is :slight_smile:

Dat platte deel vijlen moet eigenlijk nog wel lukken.

1 like

Haha ja, er is in ieder geval genoeg keuze en blijf vooral vragen! Ik heb al aardig wat experimenten achter de rug. Scheelt wellicht weer een krasje erbij op de lugs :wink:

Ik begon bij de modern Speedmaster band (1958) en omdat de sluiting in mijn arm “sneed” en het veel te lomp aanvoelde, ben ik terug in de tijd gegaan. Zoals eerder gezegd is een 1498 ook een goede keuze, dan heb je bijna dezelfde looks maar veel verfijnder en ook een betere “fit” om de pols. Je moet dan wel de treksluiting voor lief nemen.

Hier beiden naast elkaar (links 1958, rechts 1498).

1 like

Is dit de laatste band op de 1861 kast?

Dacht er aan misschien die band los te bestellen voor mijn mitsukoshi mod.

Je bedoelt de 3861 Moonwatch band? Deze heeft geen “zijflapjes” meer maar een kleine lip aan het uiteinde van de eindschakel. Deze band past echter wel goed op de 1861 kast (niet 100% perfect maar niks bijzonders).

1 like

Yes, die ja!

Ah dat is goed nieuws.

Ik moest in het begin wennen aan het smalle bandje en sluiting maar ben hem gaan waarderen.
Zal het eens proberen als ik de 1861 en de 3861 beide in huis heb. Die 1e heb ik ff uitgeleend om iemand ook aan de speedmaster te krijgen :sweat_smile:

2 likes

Kijk maar uit! Er is nog geen vaccin voor.
Laatst ook een forum member ontmoet die graag de Ed White 321 wilde proberen. Dezelfde avond heeft hij 'm besteld (niet dat dit veel uitmaakt met een wachttijd voor een jaar of langer…maar toch!)

Met de Snoopy 50th hetzelfde verhaal…

8 likes