Speedmaster only IV

Wellicht maar nee :slight_smile: Denk dat jij als Speedy Pro (HA!) er meer over kan vertellen :slight_smile:

4 likes

Ik heb als Speedmaster nerd meer vragen dan antwoorden helaas :man_facepalming:t2:. Maar dat maakt de hobby ook leuk. Alles weten is alles verkopen.

4 likes

Klopt inderdaad. Wordt wel vaker besproken hier, meningen zijn erover verdeeld. Ik draag m’n 3861 elke dag en ga er dus zomers ook wel eens mee te water. Denk dat ik hem voor aankomende zomer even laat checken op waterdichtheid, al vond een omega service center waar ik hierover informeerde dit onzin en wilde eigenlijk gewoon alle pakkingen vervangen. Daar voel ik weinig voor met een aanschafdatum van 31-12-2021…

Inderdaad! Een 300m horloge met slechte (oude) pakkingen is ook zo lek als een mandje, dus ik begrijp het blindstaren op 50m nooit. Als je ermee in het water gaat (vakantie), laat dan vantevoren het horloge even testen op waterdichtheid. Dat kan bij elke horlogemaker.

En een service center moet altijd alles volgens het boekje doen, dus als zij adviseren gaan ze altijd voor de full treatment. Immers, als zij een horloge testen en weer meegeven ligt er ook verantwoordelijkheid bij hen.

1 like

Je hebt gelijk. Zit puur tussen de oren, ook bij mij moet ik toegeven. Ik denk dat de gerenommeerde merken ook nog brij conservatief zijn met hun ratings eigenlijk.

1 like

Ja, marges worden altijd gebruikt. Een Speedy zal bij 60 of 70 meter diep echt niet ineens uit elkaar klappen :slight_smile:

2 likes

Duikers houden het meestal niet al te lang uit bij mij. Mijn Speedmaster is eigenlijk mijn meest gedragen en meest veelzijdige horloge. Toch maar gewoon mee zwemmen misschien…

2 likes

Ah, dat is wel logisch inderdaad.

gewoon zorgen dat je het horloge niet hoeft op te winden als het nat is en dat je niet wilt timen hoe lang je onderwater kunt blijven (ofwel, de drukkers gebruiken), dan zou je na een waterdichtheidstest redelijk goed moeten zitten!

1 like

De kast zal niet zo snel indrukken. En het glas zal ook niet zo snel barsten bij de druk in het zwembad. Maar de rubbers/seals zijn de onderdelen die het kwetsbaarst zijn.
Bij een duiker als de Submariner heb je eigenlijk maar 3 seals: glas, achterdeksel en kroon.
Bij een Speedy saffier kom ik al op 6. Dus dubbel risico?

1 like

Glazen achterdeksel, extra seal. :nerd_face: :v:

2 likes

Natuurlijk is er wel het risico dat één van de pushers per ongeluk ingedrukt wordt onder water. Maar wellicht houden ze daar ook al rekening mee. Staat er iets over geschreven in de handleiding?

Ik had een Sinn 103 chronograaf met een WR rating van 200 meter. Ook daar waren het reguliere pushers (niet screwdown). Dus hoe zit het dan precies?

Als het buisje van de pusher door of tegen een rubber pakking drukt is het wellicht nog steeds waterdicht?

@Horloge24, weet jij dit wellicht?

1 like

Bij een Speedmaster is het niet toegestaan om de drukkers onder water te gebruiken, het water kan dan langs de pakkingen geperst worden.

Er zijn wel andere chronograaf horloges waarbij dit met meerdere pakkingen beter beveiligd is.
Het beste is dan bijvoorbeeld de Breitling Chrono Avenger M1 => kwarts chrono met magneet schakeling in de drukkers. De kast is dus niet doorboord ter hoogte van de drukkers en in het uurwerk zit een magnetisch contact dat door indrukken van de drukker geactiveerd wordt. Waterdicht tot 1000 meter en de chrono is tot die diepte veilig te gebruiken. Maar werkt niet bij mechanische chrono

7 likes

Dank je André! Mooie info ook over de Breitling :+1:t3:

2 likes

Dit bandje krijg ik net binnen. Hij komt op de saffier 3861, maar ik heb er specifiek voor gekozen om het hesalite bandje te bestellen. PCL’s is niet mijn ding.
Dit is de nieuwe versie met verstelbare sluiting.

Uiteraard heb ik ook een bijbehorend horloge gekocht (Saffier 3861 Speedy, met leren bandje). Deze haal ik eind van de maand wel op bij de vorige eigenaar (zodat ik het kan combineren met reisplannen).

En het horloge…

23 likes

Je had toch al een 3861 of heb ik iets gemist?

1 like

Speedy’s zijn vandaag flink duurder geworden, althans de lijstprijs. Gaat inmiddels richting de Maan :grinning_face_with_smiling_eyes:

Zal mij benieuwen of ze grijs/gebruikt ook licht zullen stijgen.

Uiteraard, maar ik moest toen even snel een ander horloge financieren, en dus de Speedy verkocht. Daar verlies je toch niet/nauwelijks op.

Een huidige 3861 koop je zo weer terug, en dat heb ik dan ook gedaan.
Zonder Speedy lukt ook wel, maar liever niet :blush:

2 likes

Wow 810 alweer?! Twee maanden geleden nog voor 760 euro gekocht…

3 likes

Ik heb €826,57 moeten betalen :smirk:
Bestelkosten blijkbaar. Laatste keer dat ik iets bij die Juwelier bestel…

2 likes

Paar jaar terug verwonderde ik me nog over mijn verse 633/1171 combo van 400 euro. :no_mouth:

Nou is dat ook wel echt houtje-touwtje kwaliteit. Heb er al het nodige aan moeten bijbuigen en vijlen…

…je zal die “tools and skills” maar net niet hebben. Zit je met een prul, eigenlijk.

2 likes