Nice, alvast gefeliciteerd! Tritium is zó mooi ;). Ik heb zelf de variant met zichtbodem, de 3592.50.
Ik heb geen doos en papieren dus weet het precieze jaartal niet. Wesselink&Vreeker zei dat het uurwerk uit 1985 komt. Maar volgens mij keek die in het verkeerde tabelletje. Door mijn serienummer te vergelijken met die van andere advertenties dacht ik zelf dat die uit 1992 kwam.
Dank je! Ja dat denk ik ook, de wijzerplaat is 100% een 3590.50/3592.50 en de lunette eveneens. Een 1985 Speedmaster is een 145.022. De 359x.50 is ook feitelijk een 145.022 kast, dit staat ook aan de binnenkant van het achterdeksel. Door de nieuwe pic code van Omega werd het de 359x.50, maar ze voerden ook meteen allerlei wijzigingen door zoals een nieuwe wijzerplaat, lunette, uurwerk (van 17 naar 18 jewels) etc. De eindschakels van jouw Speedmaster zitten wel strak tussen de lugs dus het is sowieso eentje van na 1991. Alles voor dit jaartal is gatenkaas. Het Speedmaster script op de wijzerplaat verklapt dit ook, de lange S en R verdween.
Als je meer wilt weten, kan je voor 125 euro een Omega Extract opvragen. Dat is altijd anders dan wat dealers beweren haha.
Precies, het is toch schitterend om zo door de details te speurneuzen? W&V had het ook over zo’n extract voor €130. Maar ik vond het ook weer niet zo boeiend.
Zou dat ook kunnen bij een Speedmaster Reduced? Het is natuurlijk geen “Professional”, maar toch is het een horloge wat voor mij nooit meer weggaat, dus lijkt het met wel leuk er een extract van op te vragen. Maar ik weet niet of het uurwerk 3220 van de Reduced ook genummerd is?
Ja natuurlijk, het kan wel zijn dat er een minimale leeftijd nodig is voor het aanvragen van zo’n extract, maar dat staat niet vermeld op de website. Het geeft leuk inzicht in wanneer het geproduceerd is en waar het geleverd is en dus de leeftijd van het horloge. Sommige horloge bleven jaren liggen, dus de garantiekaart geeft dan niet de echte leeftijd weer. Uit welk jaar komt jouw reduced?
En sowieso komen vanaf ongeveer midden jaren 90 het kastnummer overeen met het uurwerk. Dus zowel op de kast als het uurwerk staat hetzelfde serienummer. Je kan voor de zekerheid het achterdeksel een keer laten openmaken om te zien of dit matcht. Of je geeft enkel het serienummer door van de kast.
Wat bedoel je precies? Enkel quartz wordt vervangen als het kapot gaat? Of is het omdat het extern werd geproduceerd? Dan heeft het hoogstwaarschijnlijk geen serienummer en wordt het lastiger.
Unless they “trade-in” your complete caliber for convenience of speedy delivery. Yours for an already refurbished one. Known to be applied for example with old Speedy Reduced complete service, due to the complexity of the chronometer application. It’s a matter of mutual agreement of course
Yes that is pretty standard practice with the Speedmaster reduced models. This is done whether the customer agrees or not, and most times they aren’t aware of it at all. But this is a completely different situation for one primary reason…they do not have serial numbers on the movements. So again, Omega doesn’t change serial numbers on movements during service.
Bedankt voor de info @YY77 en @Watchstick_81. Het is inderdaad wel logisch dat ze het uurwerk bij de Reduced vervangen. Omdat het vrijwel onmogelijk schijnt te zijn om te servicen.
Gelukkig staat er wel een serienummer op de caseback. Dus wellicht dat het horloge daarmee nog gedateerd kan worden. Ook al weet ik niet of dat voldoende is voor een “Extract of the archives” aanvraag.
Helaas gaat het niet, ze willen bij het Omega archief echt het uurwerk serienummer en het kastnummer hebben. Dus als er eentje ontbreekt, gaat het niks worden. Ze werken met een “no refund policy” als er onjuiste of onvolledige gegevens worden aangeleverd dus zonde van het geld.
wat een heerlijk licht om naar de speedmaster te kijken!
Wat een nare foto qua verhouding, het lijkt wel een wandklok! Ik heb nog eens gecheckt en het ligt gelukkig aan de camera-hoek. In het echt past het alleraardigst.