Thanks ![]()
Het is inderdaad hard gegaan. ![]()
Bij mij heeft de MoonSwatch inderdaad zijn werk gedaan.
Thanks J ![]()
Thanks ![]()
Het is inderdaad hard gegaan. ![]()
Bij mij heeft de MoonSwatch inderdaad zijn werk gedaan.
Thanks J ![]()
恭喜發財!
Vandaag is het nieuwe maan dus happy new moon. ![]()
Happy Speedy Tuesday voor alle Speedmaster freaks.
En Ramadan Mubarak voor alle moslim broeders.
Sjiel wenst u allen een fijne dinsdag.
Het is tijd voor een Dilemma Dinsdag en ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
In 2020 heb ik mijn eerste Speedmaster aangeschaft als beloning voor het afronden van mijn studie en de start van mijn werkende carrière. Het ging om referentie 311.30.42.30.01.005. Voor mij echt een mijlpaal en mijn eerste serieuze horloge.
Eerlijk is eerlijk: ik vond de band van dit model altijd wat lomp ogen. Om dat op te lossen heb ik de nieuwere band van referentie 310.30.42.50.01.001 besteld en deze op mijn ‘oude’ Speedmaster gezet. Dat maakte voor mij al een wereld van verschil.
Toch bleef de “nieuwe” Speedmaster (ref. 310.30.42.50.01.001) ergens in mijn hoofd zitten. Deze heeft standaard de verfijndere band, de step dial, het nieuwe uurwerk en een subtiel aangepaste kast waardoor hij in mijn ogen net wat minder lomp en wat eleganter oogt.
En daar zit het dilemma…
Verkoop ik mijn eerste Speedmaster, mijn eerste echte horloge om de nieuwe referentie aan te schaffen?
Aan de ene kant zegt mijn verstand: de nieuwe is objectief gezien technisch beter en esthetisch meer naar mijn smaak. Aan de andere kant zegt mijn gevoel: hier ga je spijt van krijgen.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie dit zien.
Zouden jullie je eerste Speedmaster/horloge verkopen voor de “betere” opvolger? Of moet je zo’n eerste gewoon koesteren?
Ik hoor graag jullie gedachten! ![]()
Ik heb een 3570.50 gehad… dat was m’n grail die nooit meer weg ging. ![]()
Inmiddels is ie al een tijdje weg, en zijn er weer een aantal andere horloges gekomen en gegaan.
Een ding is zeker; dit jaar komt er een 310.30.42.50.01.002 (saffier) voor terug.
Hoofdzakelijk vanwege dezelfde redenen als jij. De kast is gewoon beter qua vorm, de band is een wereld van verschil en de step dial oogt wat mij betreft mooier dan de plaat van een 1861.
In mijn achterhoofd wist ik altijd dat ik een 3861 zou terugkopen op termijn.
Ik kocht zo’n beetje rond dezelfde tijd als jij dezelfde referentie. Kan me dit herinneren omdat jij toen tijdelijk heel actief was op HF, nu wat minder als ik het goed heb. Ik heb ook onmiddellijk de band vervangen door een NOS 1171. Die Speedy heb ik inmiddels echter alweer vervangen. Ik heb juist de beweging richting neo-vintage gemaakt, met eerst een 3590.50 met zachtgele lume en kort daarna eentje met wat zwaardere patina en 1450 band.
Mijn antwoord: je moet de Speedy hebben die je het liefste wilt, als ik het kan inschatten is dat nu de 3861 en niet de 1861.
Plaatje voor de sfeer:
Persoonlijk vind ik alle nieuwe aanpassingen prima aan het ontwerp van de Speedmaster , vaak ook inderdaad beter. Echter toen de 1861 swiss escappement werd vervangen door coaxiaal vond ik dit wel echt jammer. Nu is alleen de naam nog t zelfde.
Daarom draag ik de First omega in space
Lang verhaal kort , ik zou t bij de oude Speedmaster houden
Daar ga je toch spijt van krijgen denk ik. Gewoon een jaartje sparen en alsnog de 310.30.42.50.01.001 erbij kopen. Er zijn er hier die gekker doen dan 2 zwarte speedmasters in de collectie houden
.
145.0022?
145.0022?
Je wilt de nieuwe omdat deze mooier/beter is. Je twijfelt of de oude “award Speedy” daarvoor plaats moet maken. Ik zou even wachten en bekijken hoe jouw 1861 bevalt in de zomer. Op afstand zie je het verschil toch niet met de 3861 en je hebt de band al.
Mogelijk zijn de foto’s ook mooier van de 3861 die worden geplaatst en de Omega “pack shots” zijn ook tegenwoordig veel beter. Heb je de 3861 vaak gepast?
Mijn advies: alle seizoen afwachten en zien hoe het dan bevalt. En anders eerst de 1861 verkopen en van dat geld de nieuwe kopen (met beetje spaargeld erbij), dan heb je het in ieder geval doorgeschoven naar de nieuwe 3861.
Eerlijk, mocht ik jou zijn. Even doorsparen, de nieuwe kopen op leder. Lederbandje op de 1861 en de stalen die je hebt op de 3861. Dan heb je standaard een op staal en eentje om leuke banden op te zetten!
Succes.
@SpeedyJ heeft hem al sinds 2020, dus hij zal wel elk seizoen meegemaakt hebben ![]()
Naast elkaar passen en vergelijken is de beste optie. Dan weet ik welke er gaat winnen ![]()
Ja dit is een 145.0022 die sinds de introductie van de PIC-code 3590.50 heette. Voor dit modeljaar (1989-1990) werden dus beide aanduidingen gebruikt.
De 3861 is de geupgrade 1861 moonwatch. Deze overlap is te groot ondanks het totaal andere uurwerk.
Het is maar hoe je het jezelf voorspiegelt.
Is de emotionele waarde het belangrijkste of kan je het zien als dat je zelf doorgroeit in het leven en dat daarbij ook een upgrade van je horloge hoort.
In je eerste Volvo, Audi, BMW, Ford of whatever blijf je toch ook niet rijden. Dan ga je ook voor de luxere variant. (of gaat deze vergelijking mank
)
Dan maar een polletje. Vindt iedereen altijd leuk.
Dit dus. Ik draag de 1861 (wel met de mitsukoshi dial) om die rede alleen op leer en de 3861 alleen op staal!
Haha ja dat is ook waar! Alleen blijft dan de vraag hoe lang deze “upgrade kwestie” speelt. Ik heb ook mijn 1861 verkocht om een vintage 861 te kopen. Dat is ook geen upgrade in uurwerk of al die andere details, wel een gevoelskwestie. Voor mij zijn die tritium indexen en de lange S en R veel mooier en daarmee de beleving ook beter. Dus dat kan met die 1861 ook het geval zijn als daar meer beleving (of emotie) aan hangt.
Nu heb ik er ook meer dan één natuurlijk… ![]()