Speedmaster only VII (Deel 7)

23 likes

Goedemorgen allemaal

Na een tijdje afwezig te zijn geweest, ben ik inmiddels weer terug op het forum!

Na lang wikken en wegen heeft mijn 1861 uiteindelijk plaatsgemaakt voor de 3861. Ik heb de 1861 nog een tijdje gedragen met de nieuwe band, maar uiteindelijk merkte ik dat ik het toch graag ‘origineel’ houd.

De stepped dial en de nieuwe band met micro-adjustment gaven voor mij uiteindelijk de doorslag. Vooral die combinatie maakt voor mij de 3861 net wat moderner en completer, zonder dat het karakter van de klassieke Speedmaster verloren gaat.

Blijft toch een fantastisch horloge! :smiley:

30 likes

#crosspost

22 likes

“De mooiste” :heart_eyes:

26 likes

Bevalt ie goed?

1 like

Lekker bezig!

Ik voelde je al aan:

:stuck_out_tongue_winking_eye:

Enorm! Dit is de speedy die niet meer weg gaat…

Super blij mee.

2 likes

Iets met een glazen bol…

Heb de vraag hier al eens een aantal keer voorbij zien komen, maar laat zo nu en dan de chronograaf lopen. Kan dit kwaad? Kan me zo voorstellen dat bepaalde onderdelen continue in werking blijven, die normaliter stil staan. Onder het mom, de vraag stellen is 'm beantwoorden… kan me zo voorstellen dat je de chronograaf niet 24/7 moet laten lopen, maar zo nu en dan geen kwaad kan?

Hier legt iemand uit dat bij het inschakelen van je chronograaf een extra tandwiel wordt bijgezet (laterale clutch). Uiteindelijk heb je dus met extra slijtage van dit tandwiel te maken maar groot zal die niet zijn.
In de praktijk gebruiken de meeste mensen de chronograaf niet zo vaak. Dus een keer een halve dag vergeten is geen enkel probleem. De slijtage over langere tijd zal dan in z’n totaliteit niet sneller gaan dan de rest van het uurwerk.

Er zijn uurwerken die met frictieschijven werken. Dan heb je vrijwel geen extra slijtage maar dat zijn niet de 861, 1861, 3861 uurwerken.

2 likes

Je hebt ergens wel een goed punt, alleen draaien bij de chronograaf ook gewoon tandwieltjes rond en dat doe het horloge ook bij alleen de tijdweergave. Anderzijds, is de chronograaf wel gekoppeld dan staat er meer kracht op. Je ziet namelijk de amplitude zakken als je het activeert. Dus daarin zal het allemaal iets sneller slijten, alleen is dat te verwaarlozen tussen de reguliere onderhoudsbeurten lijkt mij. De lagere amplitude kan wel effect hebben op de nauwkeurigheid over een paar dagen genomen.

1 like

Fotootje met lopende chronowijzer dan maar :stuck_out_tongue_winking_eye:

26 likes

25 likes

Deze is net even lekker door de “wasstraat” gegaan. Geen vieze gunk of ander DNA-materiaal meer te bekennen :grin:

25 likes

De ST 2 op de flatlink is de mooiste combi imho. Of de ori nato, puur voor de kleurtjes.

2 likes

Omega what is cooking?!

5de dag oprij een snoopy post op sociale media.

4 likes

24 likes

6 likes

Looking fresh! Ben wel benieuwd hoe je ‘m zo schoon gekregen hebt?:star_struck:

24 likes

:ok_hand: Ik heb toevallig vandaag ook even de stalen band een sopje gegeven. Niet dat het nodig was maar vind het altijd wel lekker fris. De kast niet. Men zegt kan prima onder water maar ik neem liever geen risico, zeker niet als het niet nodig is. Kast en glas voorzichtig gedaan mbv vochtig brillendoekje.

De Speedy weer fris&fruitig om de pols. :sunglasses::muscle::hibiscus:

4 likes