Spillegang Zakhorloge BEST London

Goedendag, ik heb recent dit zakhorloge gekregen na een opruiming in het huis van mijn oma. Binnen de familie is er eigenlijk niks over bekend, naast een verhaal van mijn vader dat hij zich vaag iets kon herinneren dat zijn opa een zakhorloge droeg. Maar ook compleet onbekend of dat over dit stuk gaat.
Is er iemand bekend met dit merk/maker en/of de tekens die in het deksel staan? Ook ben ik er nog niet in geslaagd de tijd aan te passen van dit spillegang-uurwerk. Wat zou in theorie de juiste manier zijn?
De ‘sleutel’ in de achterkant linksom draaien wordt de hoofdveer mee opgewonden. Rechtsom lijkt er niks te gebeuren, naast dat de minutenwijzer ongeveer 1 minuut opzij gaat. Kan dit mogelijk toch de juiste manier zijn? Wanneer ik heel zachtjes op de minutenwijzer zelf kracht zet hoor ik de balansveer sneller gaan tikken. Ik weet wel dat de staartklok van mijn oma, ook met een spilleganguurwerk, op die manier verzet kon worden. Ook lijkt het uiteinde van de minutenwijzer geoxideerd o.i.d… Toch lijkt dat niet de methode. De ‘sleutel’ die erbij zit is te groot voor de vierkante as waar de wijzer op zit. Urenwijzer is wel te draaien door er tegen aan te drukken.

2 likes

Fraai exemplaar. Zit er een knopje op 3 uur?

Beide stukken liggen met hun 12 uur naar rechts georiënteerd op de foto. Er zit op de ‘omhulzing’ een knopje om deze open te klikken en het stuk eruit te pakken. Aan het uurwerk zelf zit rechts geen knopje.