Ik ben aan het orienteren voor een nieuw automatisch horloge, liefst een diver. Beetje in de prijsklasse 500 tot 800 euro, gebruikt of nieuw. Ik ben fan van divers met een stalen of matte bezel. Een voorbeeld, Hamilton Khaki Navy Scuba, Longines hydro conquest. Afijn, in die zoektocht kwam ik het merk Spinnaker tegen, wat ik vooraf niet kende, maar wel verrast door de mooie automatische horloges, zie foto’s. Nu is mijn vraag, iemand bekend met dit merk, hoe gek het ook mag klinken, ik vind de horloges bijzonder goedkoop voor de looks en het feit dat het een automaat is
Persoonlijk zou ik met jouw budget liever naar een Seiko, Citizen of een echt microbrand gaan voor een goede Diver. Waar wil je hem voor gebruiken?
Microbrand als in; geen onderdeel van een groot Chinees concern. Dat is Spinnaker. Ze hebben leuke modellen, maar ik krijg er dropshipper-associaties bij. Dat is misschien onterecht.
Aan de andere kant: veel microbrands zijn in mijn optiek ook niet veel anders dan concurrent van aanbieders van off-the-shelve of bespoke Seiko Mods. Draken, Helm, ze zijn geen Chinese bedrijven, maar gebruiken wel dezelfde uurwerken (nh35 e.d.). Verder zijn ze onafhankelijk
Als je doel is om eerst nog wat divers uit te proberen alvorens in de toekomst een klapper te kopen, en je vind het ontwerp leuk: laat je niet tegenhouden. Ik vind persoonlijk het budget net iets te hoog om klakkeloos online te kopen. Ik zou het wel even in handen willen hebben.
Binnen je budget valt ook een echte microbrand special die ik voor mezelf op het oog heb en bíjna ongezien durf te bestellen, maar dat is geen echte diver: Direnzo
Met jouw wensenlijstje lijkt dat misschien een cool alternatief. Met een fijn uurwerk aan boord.
Ik zou persoonlijk ook voor een ander horloge gaan.
Heb in het verleden vaak naar dit merk gekeken en met een twijfelend vingertje boven de bestelknop gehangen, maar gelukkig niet gedaan en nog steeds blij met mijn keus. Ik zou met zo’n budget eerder naar Oris, Hamilton, Squale of Longines kijken.
Een jaar terug ook getwijfeld en in de actie voor zo’n €300 dit model aangeschaft als beater. Jouw budget vind ik aan de hoge kant voor het merk maar ik kan wel zeggen dat ik enkel dan tevreden ben. Draag het veel vaker dan ik dacht, zit solide in elkaar en draagt goed. Dit horloge ook veel om gehad bij (berg) wandelingen (op rubber band), mee gezwommen e.d. en alles zonder problemen.
Qua prijs zijn ze prima betaalbaar maar in de categorie van 500-800 euro zijn er heel veel alternatieven te vinden die net wat meer heritage hebben. Denk dan aan bijv. Seiko, citizen of andere merken.
Maar hee, advies is leuk maar maak vooral zelf je keuze op jouw voorkeur.
Robuust en kan tegen een stootje.
Met de floating indices trok hij wel mijn aandacht.
Het is en blijft een instap merk om je collectie mee te beginnen.
Ben wel eens met de vorige sprekers dat er kwalitatief betere merken met horologiesch geschiedenis zijn.
De slim Turtles van Seiko past beter in je budget.