Ik heb de originele Bergeon en kan bevestigen dat de vorkjes ook daar buigen, maar eerlijk is eerlijk, toch véél minder snel.
Toen ik de eerste set versleten had Heb ik er namelijk een kloonvorkje ingestoken (weet het, beetje omgekeerde wereld ), dat was dus echt onmiddelijk kapot.
Ik vraag me in alle oprechtheid af hoeveel kracht iedereen gebruikt. Het is toch een simpele pushpin die ingedrukt moet worden, doe je met gemak tussen duim en wijsvinger. Zou niet weten hoe ik zo’n vorkje kapot moet krijgen. Ja, als ik probeer harder/verder ‘te knijpen’ dan de pushpin lang is. Dan lukt dat.
Maar goed, is een ander onderwerp.
Ook met gereedschap is mijn ervaring dat quality is remembered long after the price is forgotten. Als ik iets aan mijn koga fiets moet repareren/afstellen gebruik ik mijn belzer streamline steek- en ringsleutels en geen gereedschap van bv de action
Groet, bb
Goedkoop is duurkoop maar ik mot die tweezers niet, ik ga voor het betere handwerk! Als je een beetje handigheid ontwikkeld heb je zo’n pincet echt niet nodig
Helemaal mee eens !
Bb
Da’s niet moeilijk, slechte kwaliteit (Chinees) staal. Slijt als een dolle dus je bent zo door je vorkje heen. Met een Bergeon (in wat voor uitvoering dan ook) zul je daar minder last van hebben maar ook die slijten!
P.S. daarom verkopen ze ook losse vorkjes
Die heb ik ook, maar voor het opzetten van een bracelet is zo’n tweezer echt een uitkomst.
Ik snap wel dat het een keer kapot kan. Bij mijn Horofix dingetje zitten ze er zelfs bij, reservevorkjes. Dat doen ze natuurlijk niet voor niks. Maar ik lees continu dat die dingen “altijd - zo snel - stuk” gaan en ik vroeg me even af: Hoe dan? Maar goed, slechte kwaliteit dus … 't ligt niet aan verborgen (ver)krachten.
Ps Die 6767 gebruik ik zelf trouwens ook. Meestal alleen bij het aanzetten van de band, losmaken doe ik met de pincet. Easy.
Wellicht maar ook voor een stalen band heb ik geen pincet nodig. Het enige wat ik soms extra doe is ff de sluiting loshalen om ruimte te creeeren.
Sluiting maak ik evenwel los. Je kunt het met veel oefenen vast ook wel met een gewoon vorkje voor elkaar krijgen zonder de hele boel te beschadigen, maar gemak dient te mens.
Laten we het zo zeggen; na veel oefenen prijs ik mezelf gelukkig dat ik het met een simpel (maar goed) tooltje af kan. Het geld van een pincet stop ik liever in een horloge. En dat doen we dan ook
Daarom heb ik ook niet de Bergeon gekocht, die vond ik veel te duur.
Maar stalen banden monteren vind ik echt een @#$%klus dus daar kan ik wel wat gemak bij gebruiken. Ik zet liever een heel uurwerk in elkaar dan dat ik een stalen band monteer.
Dat houden we in gedachten
Waar heb je die vorkjes gevonden?
Iemand ervaring met deze; http://www.watch-tool.de/html/bracelet_tools.php?id=0090dk ?
Overigens vind je hier ook verschillende alternatieven van Bergeon, Horlogery en Bullonge.
Awesome thanks!
Ik ben van plan me een tweezer aan te schaffen. Waarschijnlijk de Bergeon 6825. Voor doorgaans gebruik, raden jullie de Tweezer met BREDE vorken van 1.3mm of SMALLE vorken van 1.00mm aan?
Bedankt!
De smalle
Bedankt. Kan je toelichten waarom?