Spring bar tweezers

Vanwege het makkelijk kunnen wisselen tussen rubber en de titanium band op mijn Tudor Pelagos 39 ben ik op zoek naar een degelijke tool daarvoor.

Ik heb zelf reeds een Bergeon 6767F, maar het risico op beschadigingen is daarmee wel groter. Dat was ook de reden om het voor nu bij Schaap & Citroen te laten doen. Al was die medewerker er wel een half uur mee bezig, de spring bar zou eruit zijn gesprongen en daar was hij lang naar op zoek, tevens heel licht wat krasjes dus ik vraag me af wat voor tooling er gebruikt is (volgens hem Rolex tooling).

Mijn keuze was gevallen op de Bergeon 7825 of die van Horofix, waarbij de laatste een betere deal lijkt aangezien deze goedkoper is en tevens geleverd wordt met reserve opzetstukjes.

Echter staat deze sinds kort niet meer op de website van Esslinger:
https://www.esslinger.com/horofix-spring-bar-tweezers/

Ik kwam 'm wel tegen op een andere website, maar ik krijg hier een hoog scam gevoel bij:

Weet iemand nog een website waar de Horofix variant te koop is? Anders zal het toch de Bergeon moeten worden.

Op Boley noch Flume nog te vinden. Bergeon wel nog. Op Laval is een andere te vinden, maar heeft geen merkvermelding dus ik betwijfel of het Horotec is (ook gezien de prijs).

https://delugs.com/cdn/shop/products/DSC05006_2236x.jpg?v=1585840269 Ik gebruik zoiets. De fout om naar schaap te gaan heb ik 1 keer gemaakt. Ook lang gezeten en vol krassen op de lugs terug.

1 like

De link werkt inmiddels weer:

$89.95, echter met maar 1 verzendmethode USPS (Priority Mail Express International) voor $68.55 + $6.50 handling, daarmee kom je op een totaalbedrag van $165…

Echt absurd hoge verzendkosten voor zoiets kleins en dan mogelijk nog invoerrechten + btw :roll_eyes:

Ja, dan is een Bergeon al goedkoper :slightly_smiling_face: die zitten op 126 euro.

En de Horotec versie van wat @Auke95 vermeldde…

image

… komt op €148 als ik zo ff kijk.

Maar dat zijn prijzen exclusief BTW. Weet niet of dat handig is voor jou specifiek. :smile:

Zelf doen met Bergeon 7825, beste investering als je vaak banden wil wisselen. En ik plek m’n lugs altijd af met elektro tape :ok_hand:t2:

2 likes

Bedankt, maar ik ben niet op zoek naar pliers maar naar tweezers. Het voordeel van tweezers is namelijk dat je niet eerst de clasp los hoeft te maken. Het mooie van de Horofix is wel dat je er een reserve setje bij krijgt, die je bij de Bergeon 7825 nog zo’n 75 euro extra kost.

Al overweeg ik vanwege die absurde verzendkosten nu toch maar die Bergeon 7825 te halen via Cousins UK voor zo’n 110 euro.

3 likes

Ik gebruik de bergeon 7825 al weer enige tijd, heb niet het idee dat de vorkjes slijten en heb nog niks afgebroken. Dus echt heel veel waarde zou ik aan de extra set die je bij de andere krijgt niet hechten.

1 like

Dat lijkt mij ook zolang je maar normaal met het gereedschap omgaat, maar bedankt voor de bevestiging.

1 like

Is het wellicht een idee om het in de eu te kopen. Bespaar je wellicht veel kosten mee.

Zeker, alleen wordt de Horofix zover ik weet niet in de EU verkocht en de Bergeon is €165 via Amazon.nl en zo’n €140 via een Franse verkoper op eBay (zelfs op AliExpress zo’n €150). Oftewel suggesties voor alternatieve adressen in de EU zijn welkom.

Erg vreemd :thinking: heb je een part nummer van die Horotec? Ik zie die ook nergens.

€126 exbtw bij Flume en €129 exbtw bij Boley. Dan is €140 all in op eBay wellicht dik oké - als het geen fake is natuurlijk. :slightly_smiling_face:

1 like

Nam Hing Tool…ook gaaf

1 like

Op de website van Esslinger staat er enkel SKU:
59.628 bij en deze is niet van Horotec zover ik kan zien.

Ik dacht dat Cousins UK de goedkoopste optie was met zo’n €110, maar dat is wholesale dus zal exclusief btw zijn en daar komen ook nog verzendkosten bij (verder geen invoerrechten oid). Je moet echter eerst een account aanmaken om de verzendkosten te kunnen zien.
https://www.cousinsuk.com/product/bergeon-7825-spring-bar-tweezers
Al met al zal Cousins UK dan niet goedkoper zijn dan eBay. Al heeft die op eBay een kruiskopschroef, ik heb liever inbus. Vreemd dat Bergeon dit afwisselt.

Zojuist nog 2 alternatieven gevonden bij onze oosterburen:
https://www.watch-tools.de/tools/bracelet-tools/regine-horlogery-voh-spring-bar-plier-tweezer-m-xl.php
https://www.watch-tools.de/tools/bracelet-tools/federstegpinzette-bullong-7825-mit-wechselgabeln.php
Mogelijk wordt het 1 van deze 2 (€85,29 of €98,50 + €8 verzendkosten).

@Sisinnio ook leuk, maar nog duurder met zo’n €250:

2 likes

Misschien niet toevallig tegengekomen maar wat een interessant artikel is dit.

Lees maar voordat je iets beslist​:grin::hugs:

Geen enkele variant die hier is genoemd is vergelijkbaar met die goedkope variant in dat artikel, maar goed dat er gewezen wordt op de verschillen. Goedkoop = duurkoop.

3 likes

Blijkbaar werd die 7825 variant door de eigenaar van watch-tools.de ook via Amazon verkocht, maar is daar inmiddels na negatieve recensies niet meer te koop. Dat samen met de ervaringen in dit topic:
BULLONGÉ spring bar pliers
Doen me hier toch van afzien, dan maar de Bergeon 7825. Weet iemand waar je deze voor een schappelijk bedrag in Nederland kan kopen?

1 like

Ik heb die Bullongé 7825 ook. Overgenomen hier op het forum. De vorkjes braken snel af. Heb twee kanten al gesloopt van één vorkje.
Nu vraag ik mezelf af of het wellicht user error was, of dat de kwaliteit zo slecht was???

Gelukkig kan ik er nu echt goed mee omgaan. Ondanks dat een vorkje aan één kant een beetje kapot is, is de pincet nog gewoon bruikbaar. Ik heb dus nog geen behoefte gehad om nieuwe vorkjes te kopen.

Qua prijs… tja, ik heb de helft er voor betaald en voor die vijf tientjes heb ik er veel plezier van. Ik zou eigenlijk niet meer zonder kunnen. Moest ik hem nieuw kopen met de kennis van de kwaliteit… dan zou ik toch even doorsparen voor betere kwaliteit.

3 likes

Het afbreken schijnt bij de Bergeon 7825 ook te gebeuren, maar met 1mm breedte is dat op zich ook niet heel gek (vandaar de beschikbare reserve opzetstukjes). De vraag is of er daadwerkelijk verschil in kwaliteit zit dat de één sneller afbreekt dan de ander.

2 likes

Dat durf ik niet te zeggen. Ik weet wel nu ik er handigheid in heb, het een tool is die prima te gebruiken is. Wat ik wel merk is dat als de Springbars echt even vast zitten, dat ik ze eerst een beetje los moet maken met de gewone Bergeon springbar tool en ik daarna de pincet kan gebruiken. Wellicht dat dit ook de reden was dat het vorkje afbrak? Nu ik er handigheid in heb gekregen heb ik eigenlijk geen last meer van afbrekende vorkjes.

2 likes