Spring drive op de fiets

Zou gewoon met de auto gaan. Kan je horloge ook niks overkomen.

Tennis. Wielrennen. Binnenkort ook om de pols bij de volgende Franse sport, staken. Met fluor-gele wijzerplaat en niet klagen dat het uurwerk stil staat :fr:

Nu is spring drive geen quartz. :slight_smile:

Gast. Serieus. Als je hier over in zit moet je misschien gewoon een F91W kopen en ophouden met de hobby.

Niet omdat de horloges last hebben van een kwartiertje fietsen, uiteraard. Een mechanisch horloge kan schokken verdragen omdat de zeer, zeer dunne asjes waar de balans op heen en weer tolt in een robijntje staan wat door een veertje op z’n plek gehouden wordt met zekere speling. Bij een schok dempen het robijntje en het veerblad de impact op het asje.

Spring Drive heeft geen heen en weer slaand echappement, maar een vliegwiel wat gewoon om een vast asje tussen twee bruggen ronddraait in dezelfde richting. Vervolgens raakt geen enkel onderdeel dat vliegwiel aan, het wordt afgeremd door electro-magnetisme, wat gereguleerd wordt door een IC die z’n timing ontvangt van de vibraties van een quartz kristal.

Een quartz is nog een slag robuuster, want daar draait helemaal niks rond, omdat de IC een stappenmotor vertelt dat ie per seconde een seconde voorwaarts moet.

Geen van deze technologieën hebben enigerlei last van een rondje fietsen door den hoofdstad en haar klinkerstraatjes.

Ik maak me alleen zorgen om je geestesgesteldheid als je zo veel beren op de weg meent te moeten zien in het leven. :slight_smile: Misschien is het tijd voor een Suntory, want relaxing time is Suntory time.

Iedere Grand Seiko is gemaakt om het leven van alledag te weerstaan, and then some. Ik heb maar weinig in handen gehad wat robuuster was. Het is zelfs totale overkill.

Geen dank, en ga gewoon het horloge kopen wat je leuk vindt, man.

Je weet blijkbaar geen reet over Japan. Japan staat vlak achter Nederland in de top tien van landen met de meeste fietsen per capita, maar ook in landen als Vietnam wordt er nog wel eens een metertje of twee afgelegd op een fiets. Wij zijn zeker niet uniek in het gebruik van de velocipede.

Het ging zelfs zo ver dat het Japanse leger half Azië op de fiets veroverde.

image

En die hadden de luxe van een klinkerweg niet.

8 likes

Ze droegen toen ook geen GS denk ik :wink:

En toch overleefden die field watches die rit. :slight_smile:

1 like

Afgezien dat ik een Kendo achtergrond heb kan ik je uit ervaring vertellen dat die onverharde wegen met 10km/uur toch echt niet te vergelijken zijn met de Nederlandse verharde out wegen met 30+. Sterker nog een middagje bikepark in de bergen downhill mountainbiken doet niet op je pols wat rondfietsen op een stugge fiets hier doet. Ik snap die opmerkingen over mountainbiker in de Ardennen dan ook niet dat zijn mensen die blijkbaar geen ervaring ermee hebben. Ik rijd geen auto en doe alles op de fiets dus is het echt een gekke vraag gezien je hier en daar dus leest dat het afgeraden wordt?

1 like

En hier (HF) lees je dat het geen moer uitmaakt. Doe er je voordeel mee :facepunch:

4 likes

Op een gegeven moment, na het lezen van de vele reacties, kan je je ook gewoon aansluiten bij de algemene consensus dat het horloge er tegen bestand is.

:wink:

2 likes

Zover was ik inmiddels ook haha

1 like

Vooral ook als je een stuk meer weegt dan de gemiddelde Japanse fietser, dan gaan die impacten over hobbels toch een stuk harder. :joy: Met mijn 105kg door Amsterdam gaat t er vrij hard aan toe.

1 like

Jij snapt het

je kunt ook een fatbike nemen. Bandjes half leeg laten lopen, is er niets meer aan het handje. Wel ff opletten dat je geen ongeluk krijgt, want dat kan dan wel weer horloges slopen :thinking:

2 likes

Je bent geboren met een bamboe zwaard in je hand? Wat is een Kendo-achtergrond? Oprecht nieuwsgierig.

Daar heb je natuurlijk gelijk in. Tenzij ik 14 kilometer ging veldrijden op een fiets zonder vering over een traject waar ik alléén over boomwortels ging bonken, zou ik niet aarzelen om wat voor horloge dan ook te dragen op welke fiets dan ook. Inclusief grootvader’s ouwe Aristocrat horloge. Want incabloc, of hypershock, of hoe het ook maar mag heten. Het bladveertje. :slight_smile:

Op internet kun je desgewenst lezen dat ademhalen slecht voor de gezondheid is.

Is dat relevant voor de trillingen aan het stuur? Voor hetzelfde geld heb je dan minder trilling omdat je beter aan de grond blijft dan een lichtere fietser. :slight_smile: Nu ben ik geen natuurkundige, maar ik heb zo veel vragen over die uitspraak.

Maar ik neem ook aan dat grotere mannen grotere fietsen hebben, en daarmee grotere wielen. Daar worden bochten iets penibeler van, maar de rit wel veel soepeler, als ik me niet vergis.

1 like

Simpelweg dat ik iets meer dan geen ene reet over Japan weet😅

2 likes

Een mens chargeert wel eens om een punt te maken. Aan de andere kant, roepen dat horloges door culturen gemaakt worden die niet weten wat een fiets is zou ook als chargeren gezien kunnen worden. :wink:

Helaas leef ik in een Kendo-vrije zone van Nederland. Ik had het graag gedaan.

Koop die SD nou gewoon maar. Je wilt hem, want je komt er steeds op terug. :+1::+1:

1 like

Check check dubbel check maar ik denk dat je uiteindelijk wel gelijk hebt. Het wordt voor mij een daily driver en was op zoek naar ervaringsdeskundigen.
Quartz had ik initieel m’n pijlen op gericht maar toen had ik nog geen idee dat de sunburst sd’s nog relatief in de buurt kwamen van de Quartzen in Japan.

Wat is eigenlijk je vraag. Snap je hele opening post niet. Of is het geen vraag?
Maar wil je even kwijt dat je liever een springdrive koopt? Of hebt.

Wil die een Sea-dweller? Nou snap ik het allemaal niet meer hoor. :joy::joy:

Niet om iemand over de plas te helpen, maar ik heb ooit de veer van mijn Air King gebroken gehad op, precies, op de fiets.

1 like

Of een Spring Drive het trekt om dag in dag uit stoeprandjes mee te pakken op een stugge fiets en wat mij betreft is de enige juiste plek voor een seadweller de bodem van de oceaan.