Nu is spring drive geen quartz. ![]()
Gast. Serieus. Als je hier over in zit moet je misschien gewoon een F91W kopen en ophouden met de hobby.
Niet omdat de horloges last hebben van een kwartiertje fietsen, uiteraard. Een mechanisch horloge kan schokken verdragen omdat de zeer, zeer dunne asjes waar de balans op heen en weer tolt in een robijntje staan wat door een veertje op zân plek gehouden wordt met zekere speling. Bij een schok dempen het robijntje en het veerblad de impact op het asje.
Spring Drive heeft geen heen en weer slaand echappement, maar een vliegwiel wat gewoon om een vast asje tussen twee bruggen ronddraait in dezelfde richting. Vervolgens raakt geen enkel onderdeel dat vliegwiel aan, het wordt afgeremd door electro-magnetisme, wat gereguleerd wordt door een IC die zân timing ontvangt van de vibraties van een quartz kristal.
Een quartz is nog een slag robuuster, want daar draait helemaal niks rond, omdat de IC een stappenmotor vertelt dat ie per seconde een seconde voorwaarts moet.
Geen van deze technologieën hebben enigerlei last van een rondje fietsen door den hoofdstad en haar klinkerstraatjes.
Ik maak me alleen zorgen om je geestesgesteldheid als je zo veel beren op de weg meent te moeten zien in het leven.
Misschien is het tijd voor een Suntory, want relaxing time is Suntory time.
Iedere Grand Seiko is gemaakt om het leven van alledag te weerstaan, and then some. Ik heb maar weinig in handen gehad wat robuuster was. Het is zelfs totale overkill.
Geen dank, en ga gewoon het horloge kopen wat je leuk vindt, man.
Je weet blijkbaar geen reet over Japan. Japan staat vlak achter Nederland in de top tien van landen met de meeste fietsen per capita, maar ook in landen als Vietnam wordt er nog wel eens een metertje of twee afgelegd op een fiets. Wij zijn zeker niet uniek in het gebruik van de velocipede.
Het ging zelfs zo ver dat het Japanse leger half Azië op de fiets veroverde.

En die hadden de luxe van een klinkerweg niet.