Squale only, aka de Squale Kroeg 🦈 (Deel 12)

Wat een triest nieuws man, heel veel sterkte voor jullie. :four_leaf_clover:

2 likes

Gefeliciteerd met deze kletser/klatser(t) van een NA, kerel! :partying_face:

3 likes

:heart:

3 likes

Vanuit het oogpunt van Chronofactum qua model (lees kleurstelling en verdere invulling), is het inderdaad een hommage, maar het ontwerp an sich is geen hommage. Het ontwerp bestond gewoon al en is aan Blancpain geleverd. Squale is alleen nooit gestopt met het produceren van deze kastvorm.

Toch @TagEd?

1 like

Ach, dat hoor ik thuis ook regelmatig. :stuck_out_tongue_winking_eye:
Nou, ja. Allereerst wat wij hier op HF ‘hommage’ noemen is eigenlijk gewoon een ordinaire kopie, gemaakt door een ander merk, dat niets met het oorspronkelijke horloge te maken heeft, met dan wel dat merk(logo/naam) erop (en hiermee dus geen ‘imitatie’). Maar dit gaat dus niet op voor Squale.

:point_up_2:
Dat, dus. Uitstekend uitgelegd. :+1:

2 likes

Mwa… er zit volgens mij wel een gat in de tijd tussen midden jaren 90 en 2008.

1 like

Dan is mijn definitie van Homage dus anders .
Ik vond nog een mooi geschreven stukje hier op het forum maar ik weet niet hoe ik het naar hier moet krijgen. Dus n screenshot :face_with_peeking_eye::pleading_face:

1 like

Dat er een gat tussenzit, maakt het nog geen hommage. Ik zou het een pauze noemen, waarna ze het ontwerp opnieuw hebben opgepakt. :crazy_face:

1 like

De TS van dat topic noemt het ook:

Dús, géén ‘hommage’. :person_shrugging:
Hier overigens een link naar dit topic.
Hands-on: Squale 1521 Limited - Algemene Horlogepraat - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges

3 likes

Thanks Ed!

1 like

Ik ben het met jullie allemaal eens hier boven, maar eigenlijk betekend Hommage natuurlijk letterlijk Eerbetoon. Dus eigenlijk is het een eerbetoon van Chronofactum aan Blancpain, die beide in dezelfde Squale kast zitten.

3 likes

We zijn weer lekker bezig hè :smile:

2 likes

Mijn allereerste zonde horloge was ook een eerbetoon :pray: :joy:

6 likes

En die vind ik nog mooi ook.
Squale heeft ook zoiets in het assortiment

2 likes

Klopt.
En in algemene, bredere context, is het natuurlijk zoals @Tech-neut hierboven quote. Maar op HF is er, sinds jaar en dag, de ongeschreven afspraak dat we horloges die dus (zeer) sterk lijken op een ander horloge, dat er al eerder was, een ‘hommage’ noemen. Met als belangrijke voorwaarde wél dat het merk dat dus die hommage maakt, er een eigen merknaam op zet. Hiermee kan het worden onderscheiden van het origineel en is het dus geen imitatie/neppert. Dit laatste is namelijk streng verboden, hier op HF en er wordt in de horlogeliefhebberswereld ook meestal op neergekeken en terecht, vind ik.

Ja en dan komen we bij die Steinhart-hommage en de juiste constatering dat

Daar zit dan ook weer een verhaal aan vast. Want de Squale 1545, waarop gedoeld wordt, is dus ook een model dat Squale wederom voor Blancpain maakte. Dus niet alleen maar een simpele Rolex-kopie.

5 likes

Normaliter wil ik er niet zo over doorzagen hoor hoe hommage gedefinieerd zou moeten worden.
Maar nu komt het zo uit…

2 likes

Nee, maar dit leidt wel tot een, vind ik, interessante en relevante discussie. Dus prima, toch? :+1:

3 likes

Maar Ed, dan moet ik deze ook hebben :nerd_face:

Jazeker wel. Helemaal goed! Horloge geschiedenis lesje :+1:

3 likes

Hommage?

7 likes

Ja Ed, hou eens op ons te influencen…

2 likes