Staat quartz in aanzien gelijk aan mechanisch?

En je hebt iets nodig om trillen van de wijzer/speling te voorkomen…

1 like

Als je in een Omega 1310, een Rolex Oysterdate, een Girard 35x, Seiko 9F, Seiko 7aXX et cetera kijkt zie je vooral metalen delen, volledig met lagerstenen gezette gangwerken. Plastic/kunststof is dan beperkt tot de elektronische onderdelen.

En daar gaat het om: de uurwerkjes met gangwerk van plastic zijn niet duurzaam.

Let wel: in bijv. een Girard Perregaux 352 zit één groot delrin tandwiel en 0 jewels. Bij dat horloge zijn er delrin, zelfsmerende, ringetjes geplaatst als lagers en het delrin tandwiel zorgt voor het soepel lopen van de secondewijzer. Daar is het dus juist “by design” en kwalitatief goed en weldoordacht.

3 likes

Zoals bij een moonswatch bedoel je? :innocent:
Zit er maar een millimeter of 2 naast :slight_smile:

2 likes

Dat hangt er vanaf hoe je er naar kijkt, letterlijk. De crystals van Hamilton hebben voor zover ik ze ken een mooie lichte bolling. Als je last hebt van reflecties hoef je maar 180 graden te draaien en je hebt een prachtig uitzicht op iets dat op een waterdruppel lijkt. Ze hebben AR aan de binnenzijde maar het lijkt wel of de buitenkant extra gepolijst is zodat ze glimmen als een apelul in de maneschijn.

1 like

Apenlul :nerd_face:

Misschien een polletje proberen.

Casus: er is een horloge beschikbaar dat je mooi vindt. Alles is perfect. Hij komt in 5 versies voor dezelfde prijs, welke koop je:

• Automaat
  • Handwinder
  • Quartz
  • Springdrive
  • Accutron

0 stemmers

5 likes

Solar :grimacing:

4 likes

Voor zo’n ouwe kreet uit de diensttijd skip ik het groene boekje :sunglasses:

2 likes

Accutron en Spring Drive staan gedeeld nummer 1 wat mij betreft. Allebei prachtige stukjes techniek die bovendien in functioneel opzicht duidelijke voordelen hebben.

Das toch quartz jonge!!1! Maar ergens heb je wel een punt, want automaat en handwinder zijn zo bezien ook hetzelfde. Fijn dat we toch een vormfout hebben gevonden.

3 likes

Ja ik begrijp dat ik niet alle opties heb opgenomen maar dit is voldoende voor de vraag.

2 likes

Nou, dat bepalen wij wel eventjes.

3 likes

‘Digitaal’ staat er ook niet bij :nerd_face:

Hahaha ja ik wist dat de kans heel groot was dat je hiermee een enorme discussie krijgt over alle opties.

Nou ja als niemand ermee kan leven kunnen we het altijd opnieuw proberen.

1 like

Dat klopt want de casus is perfect horloge.

(geintje)

1 like

Ik vind het wel een interessante vraag, want ik realiseer me hierdoor ineens dat ik een soort fetisj voor vloeiend bewegende secondewijzers heb. Jammer dat horloges met Accutron en Springdrive vaak om allerlei andere redenen afvallen.

1 like

Ik zou ook voor Springdrive kiezen inderdaad.

1 like

Doe mij maar een hand cracker no date :+1:

… En een G natuurlijk :grin:

Het horloge met de vloeiendst lopende secondewijzer van allemaal. De Omega Megasonic 1220, stemvork.
https://electric-watches.co.uk/makers/omega/omega-megasonic/

720 hz., dus 720 tikken per seconde (!).

Springdrive loopt minder vloeiend omdat het quartzkristal daarin enige keren per seconde bijstuurt en de wijzer afremt. Dan hapert de secondewijzer (voor ons oog niet zichtbaar) dus even.

5 likes

Ik heb dezelfde fetisj.

Heb ook geen issues met mechaquartz of higher beat quartz. Trubeat/deadbeat irriteert me gewoon :stuck_out_tongue:

2 likes

Goed gezien. Ik beweerde ook niet dat dat niet zo was. :sunglasses: