Staat quartz in aanzien gelijk aan mechanisch?

Idd, eigenlijk alleen de jaren 70 en een stukje jaren 80. Daarna is er steeds meer plastic bijgekomen.

1 like

Bijna de hele wereld loopt met quartz aan de pols, die strijd is al lang gestreden. Mechanisch is voor liefhebbers, vaak met (ver)bewondering voor klassieke mechanica. Qua nauwkeurigheid echter is mechanisch absoluut geen match voor quartz. En veel fans van mechanisch weten vaak niet eens hoe quartz precies werkt. In mijn optiek net zo vernuftig als mechanisch. Persoonlijk draag ik het allebei, ieder horloge heeft zijn charme. Polarisatie tussen deze twee methodes van tijdmeting vind ik zinloos en ook geheel onnodig.

3 likes

Jup

1 like

Citizen kent bijna iedereen.
Maar als je, Zodiac of Universal Geneve zegt weet niemand waar het over gaat.

1 like

Dat was niet het punt.

Had luxe merk moeten gebruiken. Dat klopt.

UG en zodiac is voor insiders. Ug maakt niets meer.

1 like

Quartz staat nog altijd in lager aanzien bij de liefhebbers dan mechanisch. Hoe vaak ik de frase “ze hebben ook model X, maar dat is helaas een quartz” voorbij zie komen, zoals in topics van Cartier… Het is jammer.

Dat is natuurlijk evidente onzin. Ten eerste zijn alle horloges met een analoge wijzerset mechanisch te noemen, omdat ze raderen hebben die een stel fysieke wijzers rond laten gaan. Dus ook analoge quartz loopt. Dat ze de motor eens of tweemaal per seconde de secondenwijzer voort laten gaan is puur een kwestie van stroom besparen, dat is om er voor te zorgen dat zo’n horloge autonoom langer loopt. Dat zie je dan ook aan de gangreserve van 3 - 10 jaar op een batterij, tegenover 38u - 8 dagen op een veerton.

Ten tweede is ook een zutje raderen wat beweegt dankzij een veer die steeds door een mens opgewonden moet worden ook niet “levend”. Het is grappig om te zien dat de marketingmachine de ene vorm van engineering tot levende kunst heeft weten te verheffen, terwijl de andere steeds onterecht in de hoek wordt gezet als veroorzaker van een “crisis”.

Maar er is over dit onderwerp al een topic geweest, Quartz leren waarderen. Daar is veel in gezegd. Sterker nog, ik heb er al eens een beknopte geschiendenis van quartz in gezet:

Sommige plaatjes zijn inmiddels weg gevallen, maar ik sta 100% achter wat ik daar schreef. Quartz is in zeker opzicht de culminatie van 4000 jaar wetenschapsgeschiedenis, en dus ook 4000 jaar nadenken over tijd.

Wat doe je met je horloges met een veerton? Liefkozen?

Plaatjes zeggen meer dan woorden.




Jij hebt niet zoveel dead second complicaties in de verzameling omdat ze niet te betalen zijn, Henk. Ga nou niet doen alsof dat een smaakzaak is.

Lekker, misogynie vermengd met dedain. Ik heb niets tegen vrouwen, dus het feit dat een technologie door vrouwen gewaardeerd wordt zou ons inderdaad iets moeten zeggen. Een groep die per jaar kapitaalkrachtiger en beter opgeleid wordt, overigens. Ze doen het in scholen al jaren beter dan de jongens.

Daar ben je dan wel weer leuke dingen aan het zeggen. Springdrive en accutron zijn de shit. Ik zal er zeker ook nog weer eentje kopen, ooit.

3 likes

3 seconden per dag in de plus, dat is binnen chronometer specs :sweat_smile:

2 likes

Yup. @Traveler, dat is dan direct ook zo’n beetje het beste wat je van een veerton aangedreven ankergang mag verwachten. Het is “deprecated technology” zoals m’n oude werkgever het zou classificeren.

Het zou boekdelen moeten spreken dat je COSC, METAS of anderszins up-market uurwerken moet gaan zoeken om ook maar enigszins in de buurt te komen van de prestaties van een Chinees quartzje van 10,95 bij de Kruitvat.

Huis-tuin-en-keuken quartz wint of verliest een halve seconde per dag, is schokbestendig en maalt niet zo om een luidprekermagneet.

Tja, om de vijf jaar even een nieuw batterijtje is toch anders dan om de vijf a tien jaar 2 maanden op een beurt van een service center te moeten wachten waar je bij de gegoede merken dan ook direct maar 600-1200 Euro voor af kunt tikken, als het niet meer wordt. :slight_smile:

Grappig dat collectioneurs van exquise horlogerie altijd het onderhoud vergeten te melden. :rofl: :rofl: Ik moet m’n Nomos nog opsturen, nu ik er aan denk.

8 likes

Dekt volkomen de lading :grin:

3 likes

:wink:
Wink, wink, nudge nudge.

Ik zie wat je daar deed. :+1:

2 likes

Na twee dagen zit er geen ziel meer in mijn handopwinder.

5 likes

Wat jij wilt. Ik vind tikkende wijzers lelijk en dat ligt kennelijk aan mijn budget. :clown_face:

Ga jij eens kijken hoeveel dameshorloges automaat zijn dan? Heeft geen reet te maken met dedain of misogynie, maar met kosten en prioriteiten. Quartz is goedkoop.

1 like

Het heeft geen reet met goedkoop te maken. De meeste vrouwen die ik spreek willen een horloge wat het doet zonder gelul. Oppakken en omdoen, niet gaan pielen aan kronen en knopjes, en zo de deur uit.

Dat het dan een design object is met eventueel icing, edelmetaal of een merk wat de prijs opdrijft, dat maakt ze niet uit. Dames weten donders goed wat luxe kost. Ik heb het vage vermoeden dat vrouwen op het eind van de rit wel eens slimmer en pragmatischer zouden kunnen zijn dan mannen.

Toevallig stapt mijn partner net de deur uit met haar Tank met quartz uurwerk. Ze draagt bijna niet anders.

Dat is niet wat ik zeg. Dat je geen quartz horloges in de verzameling hebt is waarschijnlijk inderdaad een smaakzaak. Wat prima is.

Maar ik struikel niet over de betaalbare seconde morte complicaties. Dat is een feit. Dus moet je dead seconds er niet bij slepen, want ik durf m’n natje en droogje er om te verwedden dat jij nog nooit een betaalbare tegen bent gekomen op de rikketik.

Ik laat me daarin graag corrigeren, want een seconde morte zou mij interesseren, in de verzameling.

1 like

Dat ga ik maar niet aan mn vrouw laten lezen.

2 likes

De meeste van mijn horloges zijn automaat/mechanisch. Uiteindelijk is er toch niks zo mooi als een perpetual machina. Echter de voordelen van een quartz vlak ik zekwr niet uit. Mijn trusted G ziet nog altijd veel pols (zeker als de zon schijnt, maar dat is denk ik een andere topic… ). Daarnaast zoals boven vertoond heb je zekwr wat quartz met mooie staten van dienst.

2 likes

Daar zijn twee argumenten tegen te verzinnen:

  • Als je niet aan de kroon draait of met de pols schudt zit er, zoals @Jeroens terecht opmerkte, na twee dagen niet zoveel perpetual meer in de machine.
  • Je zult eens in de zoveel tijd moeten schoonmaken, repareren, smeren en assembleren. Als je dat niet doet kon het ook nog wel eens ophouden.

Eeuwig is erg lang.

2 likes

Lekker plat….ik heb 1 Quartz GS en die draag ik af en toe omdat het geheel lekker plat en licht is…verder 80% van de tijd automaat…
Qua aanzien?!? Het is allebei mooi en wordt allebei zowel high-end en low-shit gemaak.
Als het maar accuraat loopt!

3 likes

Zolang de dial en kast maar mooi zijn….

3 likes

Dat doen we zelf tegenwoordig, dat witte gij ook Henk… :smirk:

1 like

@Fate_Amenable_To_Change ik meen dan ook te denken dat perpetual dan ook staat voor altijd in beweging blijvend. En dat het in die zin ook bedoeld is in de horlogerie, maar ik kan me natuurliijk vergissen, geheel nenselijk.