Stalen banden

Hallo forumleden,

Waar ik me aan hekel is dat ik net een nieuw horloge heb (nu ongeveer 1 week oud) en er zitten al krassen op de band. Ik weet bij god niet hoe deze erop gekomen zijn gekomen maar vind het zonde. Het voelt net als een eerste kras op je auto aangezien ik altijd zuinig op mijn spullen ben maar wel bewust ben van het feit dat het een gebruiksartikel is. Maar toch… :frowning:
Wat ik me afvroeg is dat de meeste stalen banden van 316L gemaakt zijn. Dit is gewoon een roestvast staal wat makkelijk te bewerken is. Mijn vraag is of dit materiaal voor duurdere merken zoals bv. Rolex of Breitling ook gebruikt wordt. Volgens mij is bv een materiaal als 301L vele malen harder en dus ook krasvaster. Wil je een band die echt krasbestendig is dan moet je toch wel naar het materiaal keramiek alleen ikzelf houd niet zo van een zwart (of wit) glimmend horloge.
Graag jullie mening hierover en wat je het beste kan doen om lichte krasjes te verwijderen uit je stalen band.
Alvast bedankt.

Groeten,

Dimitri

Rolex gebruikt wel een hardere variant als ik me niet vergis, maar of dat voor alle modellen is dat weet ik niet. En wat je het beste kunt doen om de krasjes te verwijderen, daarvoor moet je maar even een zoekopdracht uitvoeren over alle post op het forum, hierover is namelijk al veel geschreven.

Voor zover ze mij verteld hebben, gebruikt Rolex het 904L staal,
:# “904L”, deze hooggelegeerde austenitische RVS kwaliteit heeft door toevoeging van molybdeen en koper in combinatie met een zeer laag koolstofgehalte zeer goede corrosiewerende eigenschappen in agressieve milieus. RVS 904L is uitstekend bestand tegen put- spannings-, en interkristallijne corrosie.
Het staat helemaal onderaan in de lijst van RVS-soorten onder chirurgisch staal (RVS 316L)

RVS_Soorten

Er zijn doekjes op de markt waarmee je krasjes weg kan poetsen, de Cape Cod. Als toevoeging op bovenstaande bestaan er bv Citizen die een coating aanbrengt op titanium (DLC?) en gecarboniseerde staalsoorten van Ocean7 en volgens mij ook Citizen. Sinn heeft modellen met getegmenteerd staal wat ook toegepast wordt voor duikboten! Dit is absoluut krasvast. Ceramiek krast misschien niet snel maar is wel veel breekbaarder dan staal.

DLC staat voor Diamond Like Carbon en is een behandeling die toegepast wordt om onderdelen slijtvaster te maken en om een lage wrijvingscoefficient te verkrijgen tussen bepaalde onderdelen. Bij ons in de machine zitten ook onderleden die deze behandeling hebben gehad. Is wel een behoorlijk prijzige behandeling. Ben er dus wel bekend mee :wink: Toch handig als je je werk met je hobby kunt mengen.

Bedankt voor de uitleg van 904L. :slight_smile: Dit is inderdaad een uitstekende keuze en geen standaard RVS soort. Chirurgenstaal moet immers aan alle voorwaarden voldoen die je ook in een horlogeband zou willen hebben, maar helaas geldt dat niet voor mijn band :frowning:

dimi0808 Schreef:

Bedankt voor de uitleg van 904L. :slight_smile: Dit is
inderdaad een uitstekende keuze en geen standaard
RVS soort. Chirurgenstaal moet immers aan alle
voorwaarden voldoen die je ook in een horlogeband
zou willen hebben, maar helaas geldt dat niet voor
mijn band :frowning:

Is dit wel een uitstekende keuze?
Om het antwoord meteen maar te geven: Dat ligt er nogal aan!

Door het aanmerkelijk hogere gehalte aan nikkel zijn de nodige mensen er overgevoelig voor (mijn vriendin bijvoorbeeld). Daarbij is de grotere hardheid niet zo verschillend… Een goede nabehandeling (harden en ontspannen) maakt heel veel staalsoorten krasbestendiger dan 904l staal (Sinn gaat tot 1200 à 1500 Vickers met tegimenteren begreep ik en harder kan ook nog met speciale technieken).

Voordeel bij Rolex is met name de hogere corrosiebestendigheid. Handig als je dagelijks op je horloge wilt urineren, er bijtende chemicaliën op knoeit, of als professioneel duiker dagelijks je Rollo meeneemt de diepzee in? Nou, nee want het verschil met 306 staal is in die omgevingen gewoonlijk nihil. Tegen de tijd dat je verschil merkt, dan is je armpje al vergaan en dan is die Rolex echt niet meer je prioriteit. Er zijn namelijk echt agressieve middelen nodig om verschil te gaan merken!

Mijn conclusie:
Dagelijks nut 904L-staal: 0,0.

Rolex kiest voor een andere weg, leuk als verkoopverhaaltje (zoals Omega deed/doet met het Co-Axiaal échappement). Ik wil het zeker geen betere noemen, maar neig zelfs eerder ernaar het een beduidend slechtere te vinden.

Enkele quotes over dit onderwerp:

[quote=“Vince”]Corrosion resistance of these austenitic Stainless Steels such as 316L and 904L are very similar for all practical purposes in a watch. The tests performed which show variances are performed in very corrosive chemical acids and bases. So for the purposes of diving in salt or fresh water there is very little if any difference that you will ever notice. But if you wear your watch in sulphuric acid or sodium hydroxide for instance you will have much better results with 904L. Of course the seals and internals of the watch would dissolve and oh yeah your body as well. The hardness and other physical properties of the two Stainless Steels are close enough as well so that you will never be able to tell the difference. 904L is more expensive only because it is not as popular in general application as 316L. 316L is used in thousands of marine applications from diving equipment to fixtures and hardware on boats. I have rarely seen any signs of corrosion on any of it in the marine or environment or industrial applications and most of those things were treated a lot rougher than anyones watch ever is. Increased amounts of Nickel and Molyebdenum reduce the suseptibility to chloride induced stress corrossion cracking and pitting which sounds impressive but these are things that occur at elevated temperatures thus not very likely in the ocean anyway.

To summarize, rinse your watch off after you dive and every once in a while anyway even if you don’t dive it because your body sweat has chlorides in it also. And don’t worry about the difference between 904L and 316L because in the application of a diving watch it just doesn’t matter.

Vince.[/quote]

Bron: http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=16851

Bron: Newturfers

[quote=“Dave Carter”]
Rolex uses 904L primarily for marketing purposes - to differentiate their product. They won’t mention that the acid that dissolves 316L will have melted your flesh long before.

Dave Carter

  • Boston, Massachusetts, USA[/quote]

Bron: http://www.finishing.com/197/23.shtml

Overigens nog een laatste opmerking:
Als je in een omgeving komt die zo vijandig is, dat 904L-staal vereist is, dan kan de kast van je Rolex wel heel blijven, maar vraag je ook even af wat in die omstandigheden met de pakkingen gebeurt… Ik denk niet dat het uurwerk van je horloge er goed vanaf zal komen.

Naast de verschillen die er zijn in RVS, is het sowieso een van de zachtere en minst harde staal varianten.
Eigenlijk is het ronduit zacht, dus ook krasgevoeliger dan andere hardere materialen.

Hoi Bernard,

Leuke artikeltjes heb je daar. Na het wat verder onderzoeken moet ik je gelijk geven dat 904L geen meerwaarde heeft als het gaat om de slijtvastheid. Wat ik wel raar vind, maar dat is een algemeen verhaal, is dat dit staal gebruikt wordt in de medische industrie terwijl er toch mensen allergisch voor zijn. Maar goed.
Je had het ook over tegimenteren, welk type horloges van Sinn zou dit moeten hebben ondergaan dan? Ik ben heel benieuwd naar deze behandeling want deze zegt me namelijk nog helemaal niks.

Groeten,

Dimitri

dimi0808 Schreef:

Hoi Bernard,

Leuke artikeltjes heb je daar. Na het wat verder
onderzoeken moet ik je gelijk geven dat 904L geen
meerwaarde heeft als het gaat om de slijtvastheid.
Wat ik wel raar vind, maar dat is een algemeen
verhaal, is dat dit staal gebruikt wordt in de
medische industrie terwijl er toch mensen
allergisch voor zijn. Maar goed.
Je had het ook over tegimenteren, welk type
horloges van Sinn zou dit moeten hebben ondergaan
dan? Ik ben heel benieuwd naar deze behandeling
want deze zegt me namelijk nog helemaal niks.

Groeten,

Dimitri

Hoi Dimitri,

Ik denk - maar weet het niet zeker, het is maar een gevoel - dat 904L staal beter geschikt is om met heel onvriendelijke middelen te steriliseren voor een operatie.
Wat betreft allergie levert het geen probleem op, want:

  1. artsen dragen toch handschoenen (van rubber/latex o.i.d., ik heb gehoord dat dat veel problemen heeft veroorzaakt bij artsen met rubberallergie, er schijnen nu overigens wel antiallergische handschoenen te zijn), dus die hebben weinig tot geen contact met de 904L-stalen gereedschappen. Allergie kan langs die weg weinig problemen veroorzaken. Daarnaast, al zouden ze met blote handen even wat dingen aanraken, allergie speelt meestal (bij mijn vriendin tenminste) pas na een poosje, zeg een uurtje ofzo, op (voorbeeld: de stalen knoop in spijkerbroeken op een blote buik, bij een kwartiertje dragen is er nog niets aan de hand, na een uurtje krijgt ze een rode vlek en jeuk).

  2. patiënten die geopereerd worden zijn ook niet lang in contact met het 904L-staal. Immers, er wordt mee gesneden en that’s it. Ook zij hebben niet de tijd om echt allergische reacties te vertonen en voor zover er (al) milde allergische reacties zouden ontstaan, vallen die niet op door operatielittekens en post-operatieve pijn! Bedenk ook, dat pinnen bij gebroken benen enz. van titanium worden gemaakt en niet van staal!

Wat dat tegimenteren betreft kan ik je melden dat het een behandeling is, die het metaal stukken harder maakt. Ik kan je zo uit het hoofd geen info geven daarover, maar verwijs je naar google. Bij mijn weten is dit een behandeling die bij de U1 en andere modellen van “U-bootstahl” wordt gebruikt, maar er zijn hier ongetwijfeld mensen met veel meer kennis van het merk Sinn en diens modellen dan ik.

Nog wat opmerkingen:

  • niet enkel Sinn, maar bijvoorbeeld ook Damasko, heeft getegimenteerde horloges in het assortiment.

  • tegimenteren is zover ik snel even kon vinden op internet het diffunderen van de horlogekast met koolstof. Dat doet Van Der Gang bij mijn weten ook…
    Enfin, da’s snel opgezochte informatie en ik heb onvoldoende erover gelezen om te kunnen zeggen of het klopt.

  • je had in je oorspronkelijke post een opmerking over zwart/wit keramiek. Keramiek is in heel veel kleuren - ik heb begrepen ook in metaalkleuren - te produceren, zeker niet alleen in zwart en wit.

  • een ander keihard materiaal is wolfraamcarbide, dat gesinterd wordt en vervolgens met diamant(-poeder) bewerkt wordt.

hharry Schreef:

Er zijn doekjes op de markt waarmee je krasjes weg
kan poetsen, de Cape Cod.

Handig als je een gepolijste kast/band hebt, niet zo handig als ie geborsteld of een coating heeft :wink:

Voor geborstelde kast/band gebruik ik voor de kleine krasjes een fiberpen. Voor de grote oppervlaktes schijnen speciale sponsjes en tegeltjes te bestaan, maar die heb ik niet eerder gebruikt.
De fiberpen zorgt er wel voor dat er mogelijk een heel klein kleur verschil ontstaat. Doordat het borstelen net wat anders is dan uit de fabriek. Na verloop van tijd merk je er weer niks van door de haarfijne krasjes waar je niet aan ontkomt bij dagelijks gebruik.
Verder zijn er polijst machines, maar dat is denk ik iets voor de grootverbruiker.

Dank allen voor de reacties mbt de stalen band. Het is een geborstelde band dus ik moet iets anders gaan proberen dan een doekje, maar heb hier wat goede tips gekregen :wink:

Groeten,

Dimitri