Telkens weer duikt, ook op HF, de Calvinistische reflex op waarbij woorden vallen als afschrijving, ratio, investering die maskeren dat zuinigheid, gierigheid en angst om geld uit geven aan mooie voorwerpen de boventoon voeren.
Dit gedrag, aangevuld met gebrek aan kennis, genereert opmerkingen als ‘AliExpress’ en ‘beter koop je voor dat geld een Breitling of een Zenith, etcetera.
Eerlijk is eerlijk, een topic openen met een vraag waarbij ‘afschrijving’ en ‘het prijskaartje’ centraal staan doet vermoeden dat ook TS het Calvinisme niet geheel ontworsteld is.
Hoeveel kenners en liefhebbers hebben een horloge met zo een Benzinger wijzerplaat en mogen daar gewoon thuis van genieten?
Dàt is het voorrecht waar je voor betaalt.
Maar als er twijfel is en/of gebrek aan middelen en/of het niet lukt om over de eigen schaduw heen te stappen, niet doen.
Zeker maar iedereen heeft natuurlijk wat betreft de aankoop van een horloge het volste recht om daaraan zijn eigen criteria ten grondslag te leggen. Als dat gierigheid zou zijn, dan zou ik die aankoop niet eens in overweging nemen.
Het heeft niks met zuunigheid te maken als ik zeg dat ik geen Porsche 911 voor Porsche 911 geld wil kopen waar een VW Golf motor uit 1978 in ligt. Dat heet gewoon gezond verstand.
Dat je een ander dat vertelt vind ik juist het toppunt van inlevend vermogen, want ik heb ook wel eens dingen gekocht dat ik achteraf dacht dat het misschien beter was geweest als iemand me had geprobeerd tegen te houden.
Maar dat je forumleden de maat gaat nemen omdat ze de simpele vraag “Wat vinden jullie nou van dat horloge?” naar eer en geweten beantwoorden… Tja. Calvinistisch is het misschien niet, maar ik heb er mijn gedachten bij.
TS staat in dubio en zoekt feedback. TS gaat op het eind van de rit toch doen wat ie wil, maar dan is hij in ieder geval op de hoogte van de gedachtegang van anderen. Dat lijkt me altijd positiever dan ongeïnformeerd dingen doen.
Grappig genoeg zijn de daadwerkelijke Calvinisten waar ik tussen opgegroeid ben niet bang om een paar knaken over straat te laten rollen. Publiekelijk zal een Calvinist nooit voorstellen om 8500 aan een Breitling te verspijkeren, maar stiekem stellen ze alles in het werk om een mooiere auto, bankstel, keuken en horloge te hebben dan de even zo Calvinistische buren.
Mij bekruipt het vermoeden dat je gewoon geen enkele daadwerkelijke ouderwetse dorps-Calvinist kent, daar in die stad van je.
Wat ik Staudt wel moet nageven, met die uurwerk-keuze van 'm, is dat hij het geheel in een 13,6mm dik pakketje heeft weten te houden.
Ik denk dus, ondanks mijn idee over het uurwerk bij dat prijspunt, dat het een draagbaar horloge blijkt te zijn, als je het doet.
Ik heb werkelijk geen idee. De producten der Volkswagen groep intereseren me al m’n hele leven minder dan niks, omdat auto’s in mijn beleving uit Frankrijk, Frankrijk, Frankrijk of Frankrijk dienen te komen, misschien nog eens Japan.
Ik probeerde alleen maar wat rekening te houden met m’n publiek wat de auto’s der Großbier trinkende Bratwurstbouwers wel schijnt te blieven. Het zal @JohnvdT verblijden dat ik daarbij niet gehinderd werd door enige inhoudelijke kennis.
Inderdaad is het calvinistisch om over afschrijving ed te spreken. Geweldig mooi gezegd in ieder geval. In Italie en Zwitserland hoor je niemand praten over afschrijving. Als je het mooi vindt koop je het. Als je het niet kan betalen niet.
Zeker. Veel feedback op mijn vraag was redelijk of totaal ongefundeerd en in de trant van: “koop waar je zelf blij van wordt” of inderdaad ook “lijkt net AliExpress” maar er kwam eerder in de thread ook inhoudelijk sterk advies van bijvoorbeeld @Fate_Amenable_To_Change en @jacobus.
Mede op basis daarvan heb ik contact gezocht met Yvo omdat die me liet weten dat hij nu een automaat met een blauwe guilloche plaat in de maak heeft. Binnenkort ontvang ik foto’s. Onderbouwde reacties hebben in mijn geval dus wel impact. Leuk zo’n forum. Dat je dan vanwege een formulering van je topic weggezet wordt als iemand met calvinistische trekjes…ach, daarmee kan ik prima leven.
Ik wil het genot niet bederven, het is simpelweg een fantastisch mooi horloge. Maar dit is géén hand Guilloche en dus ook niet van Benzinger… Deze wijzerplaat is op een CNC-freesbank gedraaid. 100%.
Ik heb de afspraak kunnen maken om tzt de stalen kast te vervangen voor rose-goud
Ben er nog niet aan toe maar wel zeker dat het een keer gaat gebeuren
Verschil in prijs bijbetalen dat wel hoor
Lees eens de reeks artikelen van @Mauzer waarmee hij zijn CvdK Planetarium documenteert. Jaar van productie is van belang om vast te stellen of Jochen Benzinger de Rose engines heeft laten draaien of niet. Deel 1 is in dat geval lezenswaardig.
Voor wat het wilt zeggen, ik vind de gouden ook mooier dan de stalen versie.
8500€ is inderdaad veel geld, maar een paar jaar geleden had ik ook niet gedacht dat ik meer dan 250€ aan een horloge zou uitgeven. Dat is nu toch een paar keer gebeurt. Ik zou hier eigenlijk gewoon weg moeten blijven
Ik ben een twijfelaar, dus het duurt bij mij altijd een tijd eer ik effectief beslis, maar als je na een paar weken, maanden nog altijd denk van wat is ie toch mooi en je komt telkens terug bij dit horloge terecht zou ik het doen. Tenminste als het geld op zich geen probleem is.
Los van dat alles vind ik zeker de gouden versie gewoon fantastisch mooi
Kan me mijn eerste 1K horloge nog goed heugen.
Supervoorzichtig ermee.
Ding bleef thuis tijdens vakanties.
Constant denken aan het ‘enorme bedrag’ en het was een collectible waar je het niet aan afziet, ook 99,99% van de echte kenners niet, dus het adagio ‘een horloge koop je alleen voor jezelf’ was wederom bevestigd.
Nu ben ik in de tuin bezig met een +4K horloge dat ik ook als allround reis- en sporthorloge gebruik en m’n duurdere aankopen tikken de 30K aan.
Dank jullie wel voor alle reacties, vele positieve reacties op dit horloges maar ook een aantal -ten dele- hele negatieve.
Lang verhaal kort: het horloge waarmee ik dit topic startte, heb ik vandaag gekocht. Wat me de knoop heeft doen doorhakken? Mijn gevoel, het voelt goed. Ik heb er lang over nagedacht en heb veel met Yvo gechat (Die man is écht betrokken). Het was dus allesbehalve een impulsieve beslissing (wat normaal wel mijn manier van doen is ). Heel blij, zometeen een NA.