Met de aanduiding “plakmerk” is niets mis. Ik citeer de definities van Freddy: “verkoopsnaam (plakmerk) […] en geen merk”, en “Germinal Voltaire is een plakmerk, dus een firmanaam”, en “Grevisse zal ook een “plakmerk” zijn zeker. Was een groot juwelier die horloges liet maken van een goede kwaliteit en graveerde er zijn naam in.”
In de 50-60er jaren waren de meeste horloges verkoopsnamen. In mijn aankoopsgids uit 1954 voor de Zwitserse horloge-industrie alleen al ca. 200 pagina´s met dergelijke verkoopsnamen (van overigens respectabele, fabrieken, handeslhuizen etc.).
Helaas heeft de benaming “plakmerk” de bijbetekenis van “rommel” gekregen, en dat is, denk ik, zie Freddy´s definities, niet juist. Steiner is een verkoopsnaam en geen merk.
De op dit forum aangeprezen Steiner horloges zijn ook zeer beslist geen “rommel”. Heeft iemand dat beweerd?
Je slaat de spijker op zijn kop.
Niemand heeft beweerd dat het troep is of whatever.
Alleen de vergelijking met andere hoogwaardige topmerken die hun sporen hebben verdiend gaf een onderbuikgevoel.
Niet alleen bij mij.
Tevens is er niets negatiefsgeschreven over Steiner.
Geert maak je niet zo druk wij liggen elkaar totaal niet.
Niets aan te doen.
Misschien als we elkaar ooit ontmoeten kunnen we erom lachen.
Fijn, ik vind dit geen leuke discussie en eigenlijk begrijp ik de heftigheid van de reacties ook niet zo goed. Je vindt het mooi of niet, je vindt het initiatief van Stahl/Steiner leuk of niet maar voor de rest…
Ik zou ooit best hetzelfde willen doen als hij (wel wat goedkoper :)) maar je zou na zo’n discussie haast niet durven zo’n initiatief te nemen. Volgens mij is dat typisch Nederlands, steek vooral je kop niet boven het maaiveld uit.
ik heb niet gezegd dat je cvdk kan vergelijken in zijn totaal maar ik durf te zeggen dat het niveau van afwerking van de steiner op hetzelfde niveau ligt als van de ariadne…
uurwerken worden ook gewoon bewerkt bij benzinger.
aan een ariadne doet cvdk ook niet gek veel zelf. uurwerk is verder standaard.
natuurlijk is dit anders bij horloges zoals de Astrolabium
daar staat cvdk op eenzame hoogte
daarbij vind ik je reactie vrij kinderachtig. de uitnodiging kwam na kritische geluiden over de Steiner.
hij heeft ons uitgenodigd om dan maar eens in het echt te komen kijken.
Mee eens. Overigens is het idd appels met peren vergelijken. Het is een horloge dat iedereen kan maken en er prima uitziet, maar veel te duur is. Het horloge heeft geen restwaarde dat een IWC Portugieser wel heeft. Alleen daarom al een vreemde keuze om een Steiner te kopen. Er zijn idd ook veel juweliersketens in Dld (Christ) en Zwitserland (Bucherer) die eigen horloges op de markt brengen. Een Christ met hetzelfde uurwerk (Valjoux 7750) koop je voor 500 euro. Dat moet je toch te denken geven.
Verder blijkt de marketing te werken. Zelfs mensen die het horloge niet kunnen kopen zorgen nu voor positieve reclame. Op zich slim. Maar voor mij een IWC (ook veel liever dan een Van der Gang overigens maar dat is weer een andere discussie).
Kunnen jullie in het vervolg dat dzvl geruzie ook daar afwikkelen. Jullie zetten daar blijkbaar iets op dat -natuurlijk- leidt tot geruzie, vervolgen het hier en vervolgens wordt daar weer afgegeven op dit forum. Niet doen.
Ik denk dat de reaktie niets te maken heeft met de 2 forums.
Ik steek mijn hand in eigen boezem dat IK degene was die iets opstartte.
Laat ik nu niets te maken hebben met oud zeer.
Sterker…ik weet nog steeds niet wat er ooit is gebeurd en eerlijk gezegd interesseert het mij niets.
Ik heb op het andere forum mijn mening opnieuw gegeven aan ene Geert T en de lucht is geklaard.
Ik chargeer graag maar bovengenoemde argument heeft bij mij nog nooit gespeeld.
PUNT.
dan ga ik samen met Martijn mijn Steiner in Maastricht ophalen. Ik ben zeer onder de indruk van het horloge!
Misschien dat ik hier wel een mooi verslag en fotoreportage over het horloge plaats omdat in mijn optiek je het horloge best kunt verglijken met bijvoorbeeld een Van Der Gang (3x in mijn collectie) of IWC (4x in mijn collectie).
En wat betreft die reacties van Jaap & jag daar sta ik boven!
Wat ik bedoel is dat op twee plaatsen een discussie wordt gevoerd en dat op dzvl aanleiding is om weer af te geven op dit forum. Kinderachtig, als het mensen hier niet bevalt, blijf dan daar en andersom maar ga niet voordurend de buren afvallen. Ik lees daar niet meer (behalve deze ene keer helaas) maar loop ook de boel niet af te zeiken. Verder denk ik dat iedereen zich fatsoenlijk tegen elkaar moet gedragen en geen aanmatigende toon of predikaten moet gebruiken tegen elkaar.