Een Soprod A 10 in welk type PAM?
Je vraag was “Soprod. In welke peperdure klokken zoal…?”. Daar staat niets over A10.
In de PAM27C zit een soprod 9040.
Peperduur, wat is peperduur? Deze heeft een Soprod A10. Prima uurwerk, prima horloge. Geen goedkoop klokkie in elk geval.
Dat is een mooie! Wat is peperduur? IMHO een stuk boven de gemiddelde Panerai of Rolex. > €50.000 ?
Loopt de rotor niet toevallig tegen de deksel aan (d.w.z. te weinig ruimte)? Heb dat eens een keer gehad & dat leidde tot een gelijk probleem.
Bert schrijft dat het Soprod uurwerk die in Steinhart zit ook in peperdure horloges gebruikt wordt.
Over peperduur valt te twisten, maar ik denk dat bv de Panerai Powerreserve een andere Soprod gebruikt dan de basisversie in Steinhart.
Verder hoort zo’n uurwerk natuurlijk gewoon goed te zijn. Hier ligt een Seiko 5 van een paar knaken die na opwinden gewoon netjes ‘loopt’.
Precies! Ik heb een Invicta automaat met Seiko uurwerk die met gemak 36-40uur haalt, zelfs als ik hem maar een halve dag gedragen heb.
Met Seiko automaten heb ik vergelijkbare goede ervaringen, met Omega ook evenals met het 7750 uurwerk dat in een Steinhart zit.
Wat Panerai doet met Soprod weet ik echt niet, wat ik wel weet is dat nogal wat High-End merken aan de standaard ETA’s Soprods enz. met of zonder modificatie er een eigen kaliberaanduiding aan geven. Dat is om het transparant te houden. Sinn is daar open in en gebruikt het Soprod A10 uurwerk.
Nu heb ik het uurwerk helemaal opgedraaid, zo’n 60 slagen, en ga eerst eens kijken hoe lang hij daar stil liggend op doorloopt. Dat zou toch ruim 40 uur moeten zijn. Doet hij dat wel dan ligt het niet aan de veer, maar bouwt hij gewoon niet voldoende op overdag.
Groet Bert
Draag je het horloge links of rechts?
Ik heb wel eens vernomen dat sommige uurwerken rechts gedragen minder reserve opbouwen.
Misschien bij uurwerken die unidirectioneel opwinden, maar dat is bij de Soprod A10 niet het geval.
Groet,
Tecco
misschien een stomme vraag. Wat bedoelen jullie precies met opdraaien.
Ik heb trouwens het zelfde horloge, zal hem ook eens testen
Dit is een soprot uurwerk! Draai hem minimaal 30 keer op. Draai zolang totdat je een klik hoort…deze klik betekend dat de veer helemaal opgedraaid is. Helpt dit niet vraag een nieuw exemplaar. Ik werk alleen met eta…soprot is voor mij een onbekend gebied
Op een reguliere winder blijft hij niet doorgaan, de reserve zwakt hoogstens niet af. Professionele winders laden het uurwerk wel op, en draaien ook aggresiever:
Als ze hem hier op hangen bij Steinhart dan kan hij best een tijd blijven lopen, en volgens Steinhart dus geen probleem hebben. De Soprod bouwt overigens gangreserve op in beide richtingen, zie http://www.orbita.com/database-search/?search=soprod
Ikzelf draai automatische horloges nooit handmatig op, hoogstens om even te testen. Ik forceer liever niet als het niet nodig is. Ik heb echter wel horloges die als ik ze op pak al beginnen te lopen, en horloges waarbij ik echt een minuut met mijn hand moet zwaaien voordat de boel op gang komt.
Ik draag het horloge links.
Als ik deze klok niet zou opdraaien dan staat hij elke nacht stil. Mijn MM600 hoef ik eigenlijk niet op te draaien, effe bewegen, op tijd zetten en de gangreserve gaat snel en zichtbaar omhoog tijdens het dragen. Van Dhr. Engelen kreeg ik bericht dat het een algemeen probleem zou zijn en dat ik me maar tot Steinhart zelf moet melden. Die laat echter niets van zich horen. Dat wordt dus nu één mail, morgen twee overmorgen vier enz. Dat schijnt te werken.
Het horloge heb ik gisteravond opgedraaid en weggelegd, nu loopt hij nog steeds , dus de 24 uur haalt hij wel na opdraaien.
Groet Bert
In de panerai pam 27 zit een Eta 2892/2 uurwerk met Soprod 9040 powerreserve MODULE.
Deze module is een opbouw OP het eta uurwerk en heeft maar 1 functie en dat is de reserve van de mainspring meten.
Deze modules kunnen verschillende functies hebben zoals chronomodules en calendermodules en worden altijd OP een bestaand uurwerk gebouwd.
Gunter steinhart heeft ook een faceboek pagina. Probeer hem hier eens te benaderen.
Kijk op de kast staat 42 uur reserve
op de Ocean Blue staat de reserve niet vermeld.
Bert
Is hetzelde uurwerk! Ik vind dat dhr engelen je aan de kant zet als klant! Stuur hem gewoon terug en zorg dat ze je een nieuwe geven
42 uur is toch wel de “standaard” hoor bij een automaat.
Hamilton wil nog wel eens naar de 60 uur kruipen.
Hamilton maakt gebruik van ETA uurwerken net zoals alle merken in de middenklasse van de Swatch group, En tegenwoordig hebben ze ook de powermatic 80 uurwerken bij de verschillende Swatch merken ter beschikking.