Steinhart, wat vinden we?

Ga maar eens in het Flieger Friday topic neuzen. Daar staan liederlijk veel links naar de geschiedenis van die ontwerpen in. PB maar als je het niet vindt.

1 like

Met zo’n 2800 werknemers. Dus zo’n 2 a 3 uur per horloge aan menselijke interventie, of ze verstoten tegen de wetten van ruimte en tijd.

De huidige productie wordt op 1.3 miljoen geschat. :grinning:

Ik zal eens kijken :slight_smile:

Ikzelf heb er geen moeite mee, heb op het punt gestaan er ook een te kopen maar heb hier vanaf gezien. Ik vind het “grappige” horloges tegen toch wel een aardige prijs en een behoorlijke afschrijving (althans dat is mijn beeld) het grappige gaat er dan snel vanaf en maak dan liever de keuze door te sparen voor het “echte” werk.

Ik zal een ander hierop niet beoordelen, doe/koop vooral waarbij jij jezelf goed voelt en trek je niks aan wat een ander daarvan vindt, immers het gaat om jouw geluk/plezier niet dat van een ander. Al is dit in de huidige “socialmedia” maatschappij erg lastig, de “kijk mij” generatie heeft een ziekelijke drang tot de goedkeuring van een ander en dit neemt alleen maar toe.

2 likes

6000-7000 mensen werken bij Rolex.

Dan zijn ze meer dan drie keer over de kop gegaan sinds 2000. Het laatste harde cijfer wat ik heb gezien is 2800, op diverse forums, wikipedia en dergelijke, maar Rolex hult zich in nevelen.

Hoe dan ook, 7000 werknemers, laten we dat accepteren. Laten we dan ook 1.3 miljoen horloges accepteren. Laten we zeggen dat 6000 van die mensen voltijd in productie werken, dus 40 * 40 * 6000 = 9,6 miljoen manuren.

Met 1,3 miljoen horloges per jaar komen we dan op een maximale 7,3 uur per Rolex uit.

Ik heb deze berekening al meerdere malen uitgevoerd, en de cijfers variëren niet noemenswaardig. Een Rolex heeft minder dan een dag menselijke interventie nodig, dus laten we ophouden om te doen alsof het een jaar kost en alsof het handwerk is.

Daar is op zich niks mis mee. Fatsoenlijke mechanisatie kan prachtige producten opleveren. Maar samen met het hypen van diverse uitvindingen die Rolex evident niet gedaan heeft ontstaat de indruk van een cult-achtige verzamelaarsclub die voor geen enkele rede vatbaar is omdat ze het object van hun adoratie met hand en tand willen verdedigen.

Da’s sowieso het geval bij veel Zwitserse merken.

Het interesseert mij werkelijk geen ene moer hoeveel handwerk er in mijn horloges zit, ik probeer dingen te kopen die me rust geven, interesseren of mooi lijken. Daar heb ik geld voor over, en ik weet dat de gek is die het ervoor geeft.

Daarom kan ik ook rustig wat tegengas geven als mensen in religieuze termen over een merk gaan praten. Het boeit mij namelijk niet.

13 likes

Geweldig deze reacties. Ik lees het met veel plezier. Dit is weer het bewijs dat er gelukkig vele forum-leden zijn die een bepaald horloge nu wel of niet leuk/goed/nep/mooi/duur/goedkoop/kopie/hommage etc. etc. vinden. Ik eet van twee walletjes: een Rolex Hulk en een Steinhart GMT. De Rolex is topkwaliteit voor heel veel Euro’s en de Steinhart een goede kwaliteit voor een redelijke prijs. En ik draag ze beide met veel plezier…! Draait het daar niet allemaal om?

6 likes

Voor de goede orde, da’s precies wat ik probeer te zeggen, eigenlijk. Draag gewoon waar je je fijn bij voelt, dat hoef je absoluut niet te verdedigen, op te kloppen of te verstoppen wat mij betreft.

6 likes

Mooi gezegd.

Ik zou graag willen dat mijn Aqua Terra de magie van een GS om zich heen had. Een vakman aan een houten bureau die al zijn ziel en zaligheid in een horloge stopt waar hij nooit tevreden over zal zijn.

De masaal geproduceerde Omega heeft dat niet en met mij dragen nog 38.972 mensen hem, maar ik ben er gek op.

2 likes

Tja leuke berekening, maar men werkt niet elke dag. Ik zeg ook nergens dat het allemaal handwerk is, sterker nog ik zag laatst een video dat een robot een rolex polijst.

Het is een feit dat bij het eerste productie proces (gieten van de kast) het horloge 1 jaar later de fabriek verlaat, dat is een gegeven. Uiteraard zijn de medewerkers er niet 365 dagen mee bezig met hun gemotiveerde handjes, maar elk horloge wordt bijvoorbeeld naar cosc gestuurd. Geen idee hoelang ze alles testen, voordat een horloge de fabriek uit mag gaan.

Een rolex is heel erg overpriced, maar goed ze blijven verkopen. Naast productiekosten heb je natuurlijk zoiets als exclusiviteit en positionering. Het is vraag en aanbod, rolex creëert nu zelf een schaarste.
Je moet niet enkel uitgaan van wat materiaal en personeel kosten. Knowhow en heritage wat een bedrijf opbouwt geeft de klant een waardevermeerdering.

Je geeft aan dat het je geen reet kan schelen hoeveel handwerk er in een horloge zit. Kijk in de kapitalische wereld dient iedereen betaald te krijgen, na opleiding of ervaringsniveau x aantal uren. Een handvervaardigde iets kost daarom meer dan machinaal. Daar hebben veel mensen geld voor over en andere gaan naar de ikea. Daarnaast is maat en handwerk meer gewaardeerd, omdat de afwerkingen meestal nog beter en nauwkeuriger zijn. Als rolex haar uurwerken met een machine in elkaar zet, dan denk ik niet dat elk uurwerkje een cosc certificaat krijgt.

Het zijn juist de kleinere verschillen die een enorme hoog prijs maakt. Een wijn van 5 en 100 euro verschilt meer in kwaliteit dan een wijn van 1000 en 10000 euro. Voor het grote verschil betaal je 95 euro meer en voor een kleiner verschil 9000 euro meer.

Ik zoek tevens ook niet op hoeveel uur erin zit, maar een hand gepolijste uurwerk, ziet er totaal anders uit dan een machine gepolijste uurwerk. De grand seiko polijst techniek is ook een mooi voorbeeldje van ambacht in handwerk. Door dit bijzondere handwerk, wat je uiteraard terug ziet, waardeer ik het meer en heb ik er meer geld voor over. Als dit niet zo was, dan zat de wereld heel anders in elkaar en konden bedrijven niet zulke bedragen vragen.

1 like

Per jaar…dus heel simpel wie het nu nog niet snapt :
Deel door 365. Vergeet het personeel.

3561 Rolexen per dag.

Hebben die mensen geen weekend? :joy:

2 likes

Weet niet waar die 1.3 miljoen vandaag komt… Het aantal is een schattig door cosc gegevens. Rolex hoeft zelf als stichting geen cijfers vrij te geven. Vorig jaar was het 960k. Wil niet mierenneuken, maar zo zit het. Vind het overigens een hele prestatie om 3k horloges per dag te maken, met cosc certificaat en wat soms tot 20-30 jaar blijft door tikken zonder service. Rolex en seiko zijn beide top in het maken van zeer betrouwbare uurwerkjes.
De rolex uurwerkjes worden met de hand in elkaar gezet en ik heb mij ook vaak afgevraagd “how do they do it” helaas zal er nooit een aflevering aan worden toegewijd, wat rolex ook weer zeer mysterieus maakt voor vele.

Ik zie het al,de Rolex marketing,lees kweken van adoratie,heeft op jou 100% gewerkt.

1 like

Maken die braadworsten van steinhart nou ook al pianos na?!

3 likes

Hey Paul,
Volgens mij doet elk merk aan marketing. Ik studeer zelf marketing en vandaar dat ik het snap en benoem. Rolex doet dit gewoon het beste en ze verkopen horloges als warme broodjes. Chapeau!
Uiteraard heeft dit te maken met de knowhow en heritage van het horloge huis. Naar rolex zijn er vele andere merken die ik enorm kan waarderen. Omega, patek, audemars, lecoultre, blancpain en de vintage Panerai, heuer Breitling. Ben vast wat merken vergeten, Owja iwc! Heb een prachtig boek aangeschaft van 600 pagina’s over het merk.

Waarom geen hublot? Tja als je mijn redenering volgt wat een merk voor mij waarde geeft, dan valt een merk als hublot of steinhart gelijk af.

Los van de marketing is Rolex een belangrijke ontwikkelaar geweest in de geschiedenis van de polshorloge en er is veel litteratuur te vinden, die dat kunnen beamen. Het is naar mijn mening ook vreemd als iemand zegt: ik ben een rapmuziek liefhebber, maar 2pac is troep. Dan snap je het naar mijn inzien gewoon niet.

Uhhhhh… het topic ging over Steinhart, toch?.
“Ging” dus, want ik zie nu vooral maar gedelibereer over een ander merk (dat soms wel soortgelijke modellen voert).
Lijkt me dat het topic ontspoord is.

3 likes

Menselijke handelingen in acht genomen zou een GS hoger in prijs moeten zijn dan een Rolex omdat niet alleen het uurwerk (anderhalf uur werk voor een ervaren persoon die de kit onderdelen krijgt) maar ook het kast- en polijstwerk handmatig gebeuren.

Da’s een anachronisme, maar zo doen ze het wel. Maar da’s allemaal lood om oud ijzer in deze discussie, het ging van oorsprong over Steinhart.

Ik denk dat er een veel mindere markt voor Steinhart was als merken als Rolex niet de star-spangled luxeboom ingeklommen waren. Kijk, Rolex begon zich te marketen als het dure horloge wat het altijd doet, maar is verworden tot een statussymbool en luxemerk, terwijl 99% van de horloges die ze leveren nog altijd no-nonsense werkpaarden zijn die het altijd doen.

Als zij de geïndexeerde prijs van 1500 USD aan zouden houden voor hun horloges, hadden wij in dit tijdsgewricht geen Steinhart nodig.

Of dat de juiste strategie voor Rolex zou zijn? Ik denk het niet, want ze hebben de macht, net als een MicroSoft, om gewoon hun prijzen te bepalen en de voorraad toch wel te slijten. Daarmee creëren ze significante shareholder value, want de marges gaan door het dak.

Omdat er een vacuüm ontstaat van zo’n 4000 Euro onder de huidige prijs voor een OP en zo’n 7000 onder de prijs van een Sub, springen daar hommages in.

Kortom: Rolex is zelf verantwoordelijk voor het bestaan van de hommage-industrie waar Steinhart deel van uitmaakt. We kunnen Steinhart de schuld geven, maar da’s niet het hele verhaal.

6 likes

Dan worden het er zelfs meer dan 4900 per dag :slight_smile:

Fijn, sinds nu dan weer een illusie armer :confused:

12 likes