Steinhart, wat vinden we?

Ja ff on-topic weer. Steinhart is best een leuk horloge net zoals de Alpina en Ginault hommages van Rolex. Persoonlijk vind ik het maar niks en zou ze zelf niet aanschaffen. Zou liever voor een origineel betaalbaar exemplaar met een ‘eigen gezicht’ gaan

1 like

Kon het toch niet laten, zojuist op “bestellen” gedrukt…:joy:

11 likes

Prachtig horloge, ik hoop dat hier een 39mm versie van uitkomt.

2 likes

Gewoon voor de Steinhart gaan, kan jou het schelen wat een ander ervan denkt.

Ik zou deze Steinhart Racetimer nog weleens willen kopen

7 likes

Welke wil je weg doen?
Misschien wel iets wat ik zoek?

1 like

De Steinhart OVM2.0

1 like

2 stuks gehad; kwaliteit voor het geld is meer dan prima. Service vanuit Steinhart is ook goed. Alleen jammer dat ze wel erg leunen op hommages en doorgaans op de grotere 42mm+ maatjes.

Dit was nog een van de meest “orginele” modellen (al lang uit de collectie)

3 likes

GGScVolgens mij is Steinhart gewoon oké. Vergelijk deze drie, de b/r kost 6x zoveel als de Steinhart, en de rolex ref. 1655 is 5x duurder dan de b/r

Zoek de verschillen…

2 likes

misschien verkeerd plaatje van een B&R geplaatst??

(want die lijkt toch in de verste verte niet op die andere 2.)

Hoe bedoel je?
Kwalitatief zit er dan ook wel wat verschil in. Dat iets op elkaar lijkt, houdt niet direct in dat het dezelfde kwaliteit heeft.

Ik snap dat het begrip “duur” voor iedereen anders is, maar ik vind hommages al snel duur en dure hommages zijn in mijn beleving onzin. €500 is natuurlijk veel goedkoper dan een echte Rolex GMT, maar voor dat bedrag kun je bij een zichzelf respecterend merk wel een heel erg mooi horloge scoren. Voor mij persoonlijk zijn hommages het sowieso niet helemaal maar de enige rechtvaardiging die ik zie is als het horloge cheap en cheerful is, als een Alpha GMT bijvoorbeeld voor nog geen €100.

2 likes

Als jij dat zo stelt is de Steinhart een recht-op-en-neer kopie van de Rollie “Steve McQueen”, maar zijn dat allebei retelelijke horloges. Alhoewel. de Steinhart ziet er beter uit omdat daar die pukkel tenminste niet op zit.

Maar in lijn met de filosofie “liever een origineel aanvoelend ontwerp” vind ik de Bell & Ross het geinigst… Die skinny bezel doet me aan vintage dingen denken, dat gebolde glas is cool, die oversized GMT wijzer is natuurlijk belachelijk maar wel gewaagd, de kast is veel schoner en de numerals zijn een statement.

Als het dan moet pak ik vaak de midden-segment outlier. En dat bevestigden we hier. :slight_smile:

Da’s een mening die van grote koperen ballen getuigd, maar ik ben het er eigenlijk wel mee eens… Ga dan balls to the wall knock-off. Zo had ik het nog niet bekeken. Cool.

1 like

Vormtaal … mooi @Fate_Amenable_To_Change !
Een hommage zou ik altijd van balen. Als een liefhebber naar je pols gluurt zou ik mijn mouw er overheen trekken…
Dan veel liever iets dat echt is.
Er is al zoveel nep in onze wereld…

3 likes

Grootste verschil is de afschrijving, waardoor het bezit van de Rolex uiteindelijk toch het meest gunstig blijkt. Deze is de afgelopen decennia nl alleen maar aanzienlijk meer waard geworden. De zgn hommages zijn evengoed hardstikke leuk, maar als je het geld kunt missen is het origineel niet alleen veel specialer en leuker om te dragen, maar op de langere termijn ook financieel de verstandigste keuze.

1 like

als er Steinhart of Alpha op staat, is het echt geen nep.

En wat anderen van mijn horloges vinden…

soit… (om een goed Nederlands woord te gebruiken…)

6 likes

Je hebt helemaal gelijk. De definitie van nep is : nagemaakt met de bedoeling echt te lijken.
Daar voldoet deze Steinhart inderdaad niet aan. Het is hoogstwaarschijnlijk niet de bedoeling om op een “echte” Rolex te lijken. De TS wil dat in ieder geval niet bereiken.
In zoverre klopt het en is het een hommage en geen replica.
Het is ook nog eens legaal, althans binnen de kaders van de wet, natuurlijk.
Met nep bedoelde ik, het vertelt niet een eigen verhaal. En dat vind ik jammer.

Er zijn zoveel horloges die dat wel doen en die ik daarom met veel meer plezier draag. Zelfs een hier op het forum gekochte Pontiac van minder dan € 50,-- (met een geweldig beurtje van @PeterLC ) heeft charme, vertelt een verhaal en heeft een eigen vormtaal. Terwijl je ook daar de vraag kunt stellen in hoeverre het wel een echt merk is.

Ook een SKX vertelt een verhaal.

Dan vind ik het gewoon zonde om een Rolex GMT kloon (want dat is het wel) om de pols te hangen.
In mijn ogen vertelt die het verhaal van een horloge dat je heel mooi vindt maar (nog) niet kan/wil betalen.
Toch een beetje AMG stickers of een M-pakket terwijl er een instapmodelletje onder de klep ligt.
Vooral nergens voor nodig nu de kenner het gelijk ziet en de niet kenner er in het geheel geen verstand van heeft.

De TS zegt zelf:

De kans hierop is 2,5 % denk ik.
80 % ziet niet eens dat je een horloge draagt
10 % denkt: hey, hij draagt geen Iwatch
5 % denkt: wow mooi horloge

Van de 5 % “kenners” die overblijft denkt 50 % "hey… dat is een Rolex GMT pepsi/PanAm, whatsoever"
en de andere 50 % : “het is een hommage”

Kortom de kans dat hij verward wordt voor/met of door de war/elkaar gehaald wordt met een echte Rolex is 2,5 %.

Daarmee lijkt hij aan de wensen van de TS te voldoen !

8 likes

Hommage = eerbetoon
Nep = iemands merk stelen

Wezelijk verschil, ik heb niets tegen hommages maar snap wel dat sommige dit helemaal niets vinden. Soms is een orgineel echter onbereikbaar en dan is een hommage de “next best thing”. Met welgemeende excuses voor deze Engelse term aan @Fate_Amenable_To_Change :wink:

4 likes

Iets tot in de details namaken en er vervolgens je eigen merk opplakken is toch geen eerbetoon. Dat is ook gewoon nep.

2 likes

Precies! Heel goed gelezen.

Bij een hommage zijn er dan ook altijd (subtiele) verschillen met het orgineel te ontdekken :wink:

2 likes

:laughing:
Ik pis in mijn broek!

1 like