Sternglas just (tried) to move up their game

Yup.

Hee, ik doe het ook niet he. Ik koop gewoon een 200m WR Nomos Ahoi. En zou er een tweede bij nemen in signalweiss, zo cool vind ik dat ontwerp. Voor 12-15 keer de prijs van zo’n Seagull.

Ik dacht dat de thread er over ging dat

door een horloge van

te maken.

Sternglas begeeft zich dus op het territorium van Junghans, Archimede en Stowa. Daar kan ik niks aan doen, he?

1 like

Wel aan de onderkant van die 3. Ik vind het geen gek prijspunt, hoewel ik voor dat soort geld ook eerder voor een Stowa of Junghans zou kiezen.

Archimede vind ik niet zoveel aan, en niet zo ‘bauhaus’.

ook ETA 2824 zou hier last van gehad hebben!

Archimede is nooit Bauhaus geweest, en claimt dat ook niet. Sternglas had die claim wel ooit, maar als ik naar dat nieuwe duikertje van ze kijk dan is het een beetje een travestie van Bauhaus geworden. Ik bedoel, shit man:

Enter the dragon. Mein Darwin im Himmel.

Archimede heeft altijd veel meer een eigen koers gevaren. Het zijn polariserende ontwerpen, maar ik vind ze supertof. Juist ook omdat ze voor het geld van die Sternglas gewoon een 200m WR, geharde, zelf-geproduceerde kast neer zetten met een eigen smoel:

En dan dit soort dingen:

Maar ik ben bevooroordeeld.

Die steden-limiteds hebben het merk Meistersinger voor mij voor altijd vernaggeld. Serieus. Pfff.

helemaal niets.

Die bruine dresser van jou vond ik nog wel aardig… maar bruin als kleur op horloges doet t m niet zo voor me… a heb ik een rodania grijs/brons/bruine duiker.

Doe eens niet van die rare dingen zeggen Ruud :rage:

Ben ik te achterdochtig als ik vermoed dat hier een sponsoring achter zit?

5 likes

Nee. :slight_smile: Sterker nog, Sternglas heeft een horloge met kleine Sekunde die zo uit balans is dat hij als een schapenkeutel onder de anus van de centrale as hangt, met heel, heel veel negatieve ruimte onder die subdial, maar Fratello roept maar dat het zo gebalanceerd is.

Die gasten schrijven ook de meest rare shit als je ze maar genoeg doekoe geeft. De horlogejournalistiek is net zo dood als de motor-journalistiek, het is allemaal een soort van lifestyle advertorial geworden.

Dat zeg ik. Polariserend. Grappig genoeg vind ik die bruine dresser net wat minder als ik het tegen de huidige ontwerpen van Archimede afzet. :slight_smile: Maar smaken är som baken, zoals ze in Zweden zeggen.

5 likes

Ik weet niet op welk horloge van hen je doelt, maar ik zie nu ook pas hoe dat datumvenster in het luchtledige hangt. De enige balans die daar te vinden is, zit in het uurwerk zelf.

1 like

Ik vind dit horloge echt een near mis. bezel, waarbij de 20-40 gespiegeld zijn, Datum te hoog en geen index op 6… en een lelijke, onduidelijke wijzerset.

Passen ze die dingen aan, vind ik het best een aardige duiker.

2 likes

Zo opent de review:

“Symmetry. Symmetry and balance. Those are the things that leap out from the Sternglas Ivo when you first lay eyes upon it. The big date complication is typically German. As a surprisingly German Irishman, I also love it too. Centralizing the complication and pairing it with a generously-sized sub-seconds dial works extremely well in this instance. And, along with the crisp typography we’ve come to expect from this Hamburg-based brand, the dial comes to life.”

En dan deze foto:

Dit is noch in balans, noch harmonieus, zoals mijn vrouw zou zeggen.

3 likes

Ik vind dit een mix van de Seamaster 120 en de Seiko SPB143 met een Bauhausige minute track en een te klein uurwerk voor de kast waardoor de datum in het luchtledige hangt. Dat zeg ik overigens niet vanuit een haat naar het merk, maar ik vind het wederom een matig allegaartje van stijlen zonder er zelf een te kiezen.

1 like

Fratello moet ook vreten he.

Ik zie de Seamaster 120 wat minder (wellicht de handset), maar de SPB143 was mijn associatie ook… en die laatste is veel beter in balans.

Eens.

Voor 400 euro, als ze die issues fixen (of een no date uitbrengen), dan vind ik het best een aardig horloge.

3 likes

Ah ja. :man_facepalming:

:rofl:

1 like

Oh, ik heb niks tegen advertorials, ik lees ze graag en denk er het mijne van. Da’s prima. Maar net zoals Viva en Cosmopolitan zijn veel horlogepublicaties ook gewoon lifestyle magazines, da’s al.

Dat heeft Georges Kern ooit mooi geïllustreerd met z’n executive praatje over de reclamecampagne rond Portofino. :slight_smile:

1 like

Iedereen die een IWC koopt is gek. :stuck_out_tongue:

3 likes

Inderdaad, Fratello (Robert Jan) steekt met name veel veren in de reet van Omega ("Speedy Tuesday) en krijgt daar Speedmastertjes voor. Die kun je niet eten.

Kennelijk zijn dan betalende cliënten wel zo fijn :wink:

2 likes

ETA 2824 is al een heel oud uurwerk en staat bekend als zeer robuust. Per definitie moeten bij service (als je 't goed doet) de opwindtandwielen vervangen worden.

Dat daargelaten ben ik niet bekend met echte tekortkomingen op dit punt met de 2824.

Nou heb ik er geen wetenschappelijk bewijs van, dus ik weet niet of de polemiek hierna opnieuw los gaat barsten…

Naja, de vaag vind ik wel een beetje in hoeverre Fratello hun mening over Sternglas laat afhangen van het geld dat Sternglas ze eventueel betaald. Op zich niets mis mee, maar dan is het wel meer sponsored content/ advertorial.

1 like