Stop met horloges kopen!

Hahaha! Al gebeurd. Ik was natuurlijk vooral benieuwd waar precies je de grens ging trekken. Ondertussen is ieder draadje dat een discussie op gang brengt die ook echt ergens over gaat een verrijking an sich.

Stoppen met kopen van horloges

Dacht het niet!

Zo’n 15 jaar geleden bouwde ik een nieuw leven op met mijn huidige partner, ik moest daarvoor diepgaan en heb toen veel van mijn horloges verkocht om het te kunnen bekostigen.

Het fijne van deze hobby is dat horloges toch een zekere waarde hebben, dus je kan er nog eens een combiketel(tje) van aanschaffen als die het net weer begeeft (vrouw natuurlijk niet happy
 :smirk:) nadat ik die heb gerepareerd en ik voor 2 weken van huis ben wegens mijn werkzaamheden :sweat_smile:

Anyway er weer helemaal bovenop gekomen, positie zelfs beter als voorheen en dat vertaald zich terug in de huidige collectie :sunglasses:

Ik heb van elke nieuwe aanwinst plezier, oppoetsen, ander bandje er omheen, opwinden, op tijd zetten, dag/datum instellen, altijd weer leuk.

En veel dragen?.. Nou dat valt eigenlijk wel mee, zitten om de pols wanneer ik in mijn Mancave zit en verlaten de pols vaak als ik mijn kamer danwel het huis verlaat.

Is iets gechargeerd, maar grosso modo klopt het wel.

Ik heb ze in mooie horlogedozen zitten en een staande vitrinekast op het tafeltje van mijn ‘mancave’ een '‘display-doos /stolp’ met de huidige favorieten.

Ik kan er van genieten door er naar te kijken en er over te mijmeren wanneer ik ze vroeger in het vizier kreeg en op mijn ‘wish-list’ kwamen om ze tzt als de mogelijkheid en de middelen er waren ze aan te schaffen.

Ik heb elk horloge wel zo’n beetje in de collectie die ik ooit zou willen hebben, uiteraard op een enkele uitzondering na.

Daar zijn er momenteel 2 van, de IWC Aquatimer Chronograph met de ‘gele dial’ en de Daytona 126500LN

De Aquatimer komt er nog wel eens als die voorbij komt voor een prijs die ik er aan wil besteden, de Daytona komt er nooit, want ik wil geen +10K meer betalen dan de listprijs.

O’ja recent is er recent nog een nw aan mijn wish-list bijgekomen, Breitling Super Ocean Heritage 46 mm! :sunglasses:

En verder ontdek ik met enige regelmaat nieuwe horloges in de ‘lagere prijsrange’ die ik zeer kan waarderen, recent enkele Edox en Certina’s aangeschaft, vind ze ‘Bang-for-the-Buck’! :sunglasses:

Deze huidige trend zal zich nog wel zo’n 5 jaar voortzetten, tegen die tijd zal de teller wel op zo’n 100 stuks komen te staan.

Daarna zal gefaseerd de collectie verkleind worden tot max 10 stuks denk ik, we zullen zien.

Maar stoppen met kopen?!..

Dacht het niet! :grin:

8 likes

Als je de collectie ooit gaat verkleinen, komt er ten minste een tijd dat je niet meer koopt, want je gaat terug naar 10 stuks uit je dan opgebouwde huidige 100 stuks als ik je goed begrijp :smirk:

Dan doe je tegen die tijd toch de essentie van wat er hier wordt gedeeld: stop met kopen, geniet meer van wat je al hebt

2 likes

FTFY

Heel slim. Nooit trouwen voor je 40ste. Je smaak is veranderlijk. :sunglasses:

2 likes

“gewoon beginnen”

EĂ©n van de dingen die ik het allermoeilijkst vind in het leven😂

alsof je een vis vraagt om “gewoon” lucht te ademen

1 like

Hahahaha, niks zo veranderlijk als de mens. Ik moest gelijk aan deze post van jou denken uit 2009.

Maar mooi dat je er nu weer zo bij zit :crazy_face: met cv ketel. :joy:

8 likes

Exact. En ik zie niet in waarom @genesis daar zolang op gaat wachten, (maar dat is zijn keuze).

Maar in die context begrijp ik de verkoop van 90
horloges niet, waar je geheid op afschrijft, en de paradox van niet meer dan 10k bovenop de list willen betalen, waar je waarschijnlijk niet op afschrijft danwel niet eens wilt verkopen omdat die bij de laatste 10 blijft.

Kwaliteit boven kwantiteit.

3 likes

Van dit soort goedkope cirkelredeneringen krijg ik echt een enorme slappe (doet me denken aan DavineP: “ik zag je staan toen ik jou zag staan”). De meeste goeroes die dit soort onzin verkopen zitten er vaak héél warmpjes bij met vijf vrouwen aan elke arm en zijn de eersten die zich schaterlachend van hun eigen gezever geen moer aantrekken.

2 likes

Dat kan niet.

Waar loop jij dan tegen aan? Gewoon beginnen met iets wat je wilt is toch niet zo lastig?

Kleine stapjes is ook een begin.

4 likes

Volledig mee eens!

Tja voor mij, als persoon die zich op ‘het spectrum’ bevindt
 (komt vaker voor bij deze club maar geldt niet voor allen uiteraard)

Is ‘gewoon beginnen’ aan iets ingewikkelds dat je nog nooit hebt gedaan soms best lastig

Ik mag graag dit soort dingen minstens vijf stappen vooruit plannen voordat ik eraan begin, het is niet altijd rationeel maar gevoelsmatig gaat dit beter

Het is zowel een zegen als een vloek, zo ben ik behoorlijk goed in het plannen en uitwerken van ingewikkelde schema’s, roosters, reisjes, noem het maar op

Maar aan de andere kant kan het vooral in het begin een soort verlamming opleveren, zoiets ogenschijnlijk simpels als een padelracket kopen zat bij mij drie avonden uitgebreid onderzoek in

Noem het het uitsluiten van onzekerheden en het voorkomen van het maken van verkeerde keuzes
 alles moet zo veel mogelijk geïnformeerd gebeuren

Zo zou ik graag ook een eigen bedrijfje beginnen maar verzandt dit steeds weer in keuzestress en angst voor onwetendheid en de mogelijke gevolgen hiervan

Als je dit allemaal hebt gelezen, bedankt voor het luisteren naar mijn TED - talk

7 likes

Oei. Dat is inderdaad lastig als je daarmee kamt. Ik zou wel hulp daarbij zoeken als ik jou was. Dat is echt een groei als je dat overwint.

Sterkte. En tip van brick:

Ga geen eigen bedrijf (sowiso niet met een ‘je’ erachter) beginnen. Dan heb je niet altijd tijd om uitgebreid risico’s af te wegen en lang over het nemen van beslissingen te doen. Dan moet je soms snel zaken kunnen doorzien.
Als je dat niet hebt ga je er niet gelukkig van worden.

Maar zoals gezegd : kleine stapjes is ook een begin.

Dus volgende keer gewoon een padel racket kopen en kijk wat er gebeurt. Zo wen je aan het nemen van beslissingen, zonder alles te overzien.

Ik moet een draadloze stofzuiger kopen. De oude is kapot. Ik had er al 1 gevonden binnen 5 minuten. Nu gaat mijn ega toch nog even verder zoeken. :joy:

4 likes

Haha, leuk gevonden. Die gebruik ik in mijn werk ook nog wel eens.
Ook best tof om te lezen, omdat het nogal ver van me af staat geeft het me wel inzicht in andermans wezen (en dat je er hier open over wilt zijn).

5 likes

Heb ik ook zeker al gedaan en gehad, maar dit ‘overwinnen’ is een illusie denk ik, je kunt er anders mee om leren gaan maar het hoort nu eenmaal bij het ‘anders’ zijn. En er zit ook een bepaalde kracht in die je in je voordeel kunt gebruiken. Ik denk dat dat een betere benadering is.

Ik kan vaak heel snel de zaken/risico’s doorzien alleen het nemen van de beslissing is vaak traag

Ik stel me tegenwoordig vaak de vraag “hoe zou een Neurotypisch iemand hiermee omgaan?”

En dat helpt. En de gedachte dat ik het gewoon kan oplossen als iets niet is zoals gehoopt, die moet ik soms actief denken

De gedachte van "het komt wel goed / zal wel los lopen "
is wat minder sterk aanwezig, zeg maar.

Dat is vaak onhandig maar heeft ook z’n voordelen bij dingen die absoluut secuur moeten gebeuren

3 likes

vier ogen principe?

bijvoorbeeld :sweat_smile:, of collega?

1 like

Stoer dat je dit deelt. Je zal hier zeker niet de enige in zijn.

Ik denk dat Brick goede adviezen heeft gedeeld. Als je het aantal ervaringen hebt verzameld waarbij dingen goed gaan ook al heb je het niet zo zorgvuldig aangepakt zoals je normaliter doet, komt die ontspanning denk ik langzamerhand vanzelf. Die valkuil is dus ook je kwaliteit. Ik ga liever met jou op goed geplande vakantie dan met iemand die z’n paspoort niet bij zich blijkt te hebben op Schiphol, en je wist al dat dat ging komen bij die persoon :joy:

Dan heb je wel minder kans op avontuur. :joy::joy:

1 like

Helder verwoord! Ik denk dat je absoluut genoeg eigen inzicht hebt en overwinnen is denk ik niet realistisch en hoeft ook niet, het gaan om kanaliseren, die kwaliteit inzetten in de situaties waarbij die werkt en bijdraagt, en die valkuil beperken en buiten spel proberen te zetten in situaties waarbij die afbreuk doet

Vakantiestijlen zijn net zo divers als horlogesmaken, maar doorgaans ben ik niet zo van dat soort avonturen. Liever weten waar we aan toe zijn en de ontspanning toelaten om echt even gas los te laten ipv weer aan te moeten staan om de gaten die anderen maken weer dicht te lopen of last van te ervaren (vlucht niet in kunnen, boot missen, etc) :wink::pray:

2 likes