Klopt
Mee bezig inderdaad. Al kan je ook opmerken dat je niet noodzakelijk alles wat je hebt, moet dragen. Soms is een herinnering die eraan vast hangt genoeg reden om niet op te ruimen.
Ik mis de grap, dat was 6 maal partneralimentatie, waar ik van 1 huwelijk de rechtmatigheid ontken. Weet je hoeveel Rolexen je daarvan kunt kopen?
Grap?
Hoezo
Oké aan beide dan, ik ken niemand die 4x getrouwd is en vervolgens gescheiden laat staan 5 en/of 6x. Dus vandaar dat IK er van uitging dat het een grap was.
Maar excuus dan, ik heb dan wel weer een hele rijke vrouw getrouwd dus ik kan er als ik ga scheiden wel een paar rolexen van kopen .
Schattingen doe je meestal op ronde getallen. Heb je ooit een student gehoord die na een tentamen zegt: âhet ging goed ik hebt vast een 7,4â. Nee dan zegt-ie: 7,5 of 7 of 8.
Dat is een menselijke tic, maar geen wiskundige wetmatigheid.
Ik heb nooit gespeculeerd over een cijfer vooraleer ik een cijfer in handen had. Ik kwam niet verder dan âMwoah, ik was vlot klaar, het leek niet al te ergâ.
Evengoed, als ik pakâmâbeet 14 zeg kan het er eentje meer of minder zijn. Voila. Het is toch eigenlijk ook godgeklaagd dat er dan mensen zijn die menen uit te moeten leggen bij welke getallen je deo volente een slag om de arm mag houden?
Daar heb ik dan weer een Nomos Ahoi voor.
Ik ben inmiddels met samenwoon-partner 5 bezig. 2 maal was er sprake van een op een huwelijk gelijkend contract (de huidige en één ex), 3 maal was er sprake van een zodanig lang samenlevingsverband dat sambolagen (de wet op het samen wonen in Zweden) van kracht was.
Eerlijk is eerlijk, ik heb vreemdere dingen gehoord.
Daar val ik ook onder denk ik ik heb meer dan 100 horloges en ben gestopt met tellenâŠik noem het âverzamelenâ maar eigenlijk is het een koopverslaving. Ik probeer van elk denkbaar merk ten minste 1 horloge te bezitten (dat heb ik maar bedacht om wat âredenâ te geven aan de verslaving
)âŠ
Exact de kern!
Ik houd van simpel. Draagbaar. Functioneel. Niet teveel glim.
En kleiner dan dat ik dacht nodig te hebben.
Nou ja, nodig⊠nodig heb ik het niet.
Ik hoef niet meer te kopen, wil ook niet meer kopen.
Al overweeg ik er toch nog twee om de collectie af te maken.
Tudor Ranger (simpel, draagbaar, functioneel, niet teveel glim) en een Hanhart 417 in 39. Dan is het klaar.
Nou ja, misschien nog een Spingdrive.
Ooit.
Maar nodig is het niet.
Ik heb ook een paar gold diggers gehad. Ik was niet de rijke kerel, daarvoor liepen ze weg.
Wat hij in het filmpje probeerde te verduidelijken was dat hij aanmoedigt om tegen-de-stroom-van-het-algoritme-in meer te genieten van de horloges die je hebt. En de verleiding om steeds iets nieuws te kopen af te remmen, omdat kopen het plezier niet (altijd?) ten goede komt.
Duh!
Ik zal maar niet zeggen hoeveel horloges ik gekocht heb, maar toen het horlogevirus eerder dit jaar toesloeg heb ik mijzelf bewust niet afgeremd. Ik vond het interessant om te ontdekken waar ik echt blij van kon worden, om zo mijn smaak te ontwikkelen. Ik had/heb de tijd om me te verdiepen. Diepgang vind ik een belangrijk aspect van iedere hobby. Het onbekende ontdekken én zo goed mogelijk begrijpen, daar zit voor mij het meeste plezier in.
Wat ik had verwacht is dat ik (voor mijn doen) vrij dure horloges zou najagen. Dat gebeurde precies niet. Waar ik tegenaan liep in het proces was de angst voor âmanifactuur horlogesâ, vooral bij vintage, omdat ik bang ben voor Frankensteins/miskopen en onderdelen die niet zomaar te vervangen zijn. En voorbeelden daarvan worden volop aangeboden. Zonder kennis tuin je daar zo in. Die valkuil wist ik ter nauwernood te ontwijken met hulp van andere liefhebbers, met meer ervaring. Die angst is overigens nog niet verdwenen. Dat remt ook wel af.
Dankzij deze ervaring ben ik hopelijk zorgvuldiger én alert genoeg in de volgende fase. Ik wil mijn collectie namelijk naar een hoger niveau brengen.
Mijn shortlist is echt kort (3 stuks). Mijn longlist nog even lang. Die twee lijsten worden mijn doel. Dat is niet een kwestie van lukraak kopen, zoals tijdens de koopdrift, maar met hulp van een netwerk (incl. zéér behulpzame hf leden!!) de best mogelijke stukken vinden. Daar neem ik de tijd voor.
Maar ik heb nu alles al waar ik ooit van droomde, inclusief wat horloges die ik als puber niet kon/mocht kopen, plus wat duikers uit mijn pre-horlogevirusfase toen ik in 2017/18 al wat Youtube filmpjes over horloges volgde. Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat ik die allemaal zo snel kon afvinken. En belangrijker: al mijn dierbare horloges en erfstukken werken weer. Die lagen tot voor kort maar te liggen. Ik wist me daarmee geen raad, nu wel.
Moraal van het verhaal. Juist van mijn koopdrift heb ik veel geleerd. Dat had ik niet willen missen. Ook de foutjes die je maakt, die helpen je in de toekomst. En ja, sommige geweldige/leuke/mooie horloges zullen niet blijven. Al voel ik nog geen behoefte om te verkopen. Ik probeer alles te dragen, ook al zijn sommigen na 3 maanden nog niet om de pols geweest⊠Als ik ze gewoon in hun horlogedoos zie liggen is dat voor mij vooralsnog okay. Wat ik in ieder geval niet heb gedaan is lukraak iedere Microbrand-release die ik cool vind meteen te kopen. Daar neigde ik in het begin wel naar.
Kortom, ik snap wat de Youtuber probeert over te brengen en ik hoop ook dat ik nĂłg meer van mijn horloges ga genieten, terwijl de koopdrang afneemt. Dat is altijd het doel geweest, niet een zo groot mogelijk aantal horloges. Ik heb een goede leermeester die veel zorgvuldiger te werk gaat dan ik. Dus daar luister ik naar. Daar kan geen youtuber tegenop, want zij kennen mij niet.
Dat dacht ik ook, echter, vorig jaar 45 stuks verkocht, 1 moet er nog uit, dan heb ik er 5. Dan moet het ongeveer zo blijven.
Ik heb 2022 en 2023 gebruikt om mijn stijl te bepalen. Nu weet ik het.
Nou dat zeg ik.
Ter verduidelijking jouw eigen verzameling.
Jij hebt veel horloges. Je kunt ze natuurlijk allemaal dragen, maar er zijn er vast een aantal die meer draaguren hebben.
Anders gezegd. Je favorieten hou je en de minder favorieten, ondanks dat je die heel mooi vindt ga je afscheid van nemen. En dan level up.
Heel veel mensen hebben heel veel redenen om iets niet te willen verkopen. Maar bottom line: ligt het te verstoffen. Dat is zonde.
Dan kun je imo dus beter die verkopen en iets mooiers voor terugkopen waar je weer meer plezier van hebt en ook daadwerkelijk vaker draagt.
Waarom zou je er geen afscheid van nemen?
Om af en toe te dragen? Om te zeggen dat je het hebt? Of vanwege een andere stomme reden die jezelf verzint? Ja maar ik wil geen horloges van 10k+, ik wil een breguet maar ik ben nog te jong etc etc
Allemaal niet relevant. Je hebt het gehad, was er ooit heel blij mee, maar nu minder (anders droeg je het wel)
Dus verkopen: level up en door.
1 uitzondering, zoals gezegd als je een thema of een bepaald merk of model en al zijn varianten verzamelt. Dan kan ik begrijpen dat je iets niet verkoopt.
Maar de meeste hier zijn geen verzamelaars die een uitgekiende collectie wensen. Dat zijn gewoon liefhebbers van mooie horloges. Geen curatoren.
In beginsel ben je inderdaad niet goed snik, maar nu heb je een reden. Dus die zul je in jouw geval ook dienen uit te werken.
Good luck! En wel heel tof verzamel thema.
Interessant dat je dat zegt. Laatst hoorde ik een bekende verzamelaar uitleggen dat vroeger verzamelaars heel trouw aan één merk of type horloge waren. Jongere verzamelaars zijn nu veel breder georiënteerd en zitten zeker niet vast bij één merk. Daarin herken ik mijzelf, maar ik zie ook mensen jonger dan ikzelf die wél gericht zijn op een bepaald merk/type en dus juist een uitgekiende collectie samenstellen. De grap is dat je in beide gevallen wél de curator van je eigen collectie bent.
Ik ben gestopt met full-box sets kopen. Ik ontdekte al vrij snel dat ik dat onhandig vond, en juist dĂe horloges geen draagtijd krijgen. Alsof ik ze gekocht heb voor een vĂłlgende eigenaar. Dat doe ik dus niet meer (of ik moet ooit iets nieuw kopen).
Dat zouden inderdaad meer mensen moeten doen.
Als je een aantal hele mooie hebt, daar echt van genieten. Heb je die (nog) niet, no worries gewoon die dan kopen en afscheid nemen van alle snacks.
Mijn probleem is dat ik óók geniet van niet per sé supermooie horloges.
Niks mis mee. Dat onderschrijf ik ook. Je verzamelt een collectie.
Maar kopen om het te hebben is geen verzameling aanleggen.
Je vindt het kennelijk een probleem.
Waarom is dat een probleem?
Ben er al een hele tijd mee gestopt. Niet met het kopen van horloges, wel met het consumeren van YouTube pulp. Ooit een goede bron van informatie, tegenwoordig AliX vertegenwoordigers in je eigen woonkamer.