Het doet mij denken aan het lid dat hier aangaf niet meer aan box-set-aankopen te zullen doen omdat het net lijkt alsof je die alleen voor de volgende eigenaar aankoopt. NOS is een mooie mogelijkheid om een als nieuw ouder horloge te kopen dat jij mag inaugureren. Als hij je bevalt, sluit 'm dan in de gelederen zou ik zeggen, tenzij het een haast museale kwaliteit heeft en je jezelf meer de waarborger van erfgoed ziet in dezen.
Ik begrijp wat je zegt maar als ik dat dan op mezelf betrek (maat houden, in perspectief zetten) dan weet ik dat ik daar niet zo goed ik ben.
Beetje off topic maar wat ik ook nog van de hobby vind is dat het zich vaak online afspeelt (youtube of hier). Mijn andere hobby, gamen, kun je tenminste nog âdoenâ. Horloges doe je om en in de echte wereld kraait er geen haan naar.
Dat is toch betwistbaar, hoewel ik het grotendeels met je argumenten eens ben. Mooie en vooral ook zeer goede spullen, die goed voor ons werken, goed bij ons passen, en een plezierige leefomgeving maken, dragen volgens mij wezenlijk bij aan welzijn, dus geluk. Verzameldrang van een veelvoud van goede en mooie dingen lijkt twijfelachtiger, maar het verzamelen geeft wel uiting aan een diep aspect van de natuur van het mens zijn.
Ja, dat geloof ik idd ook echt. Ik was zĂłveel liever in zoân favela in BraziliĂ« geboren, in Zuid-Soedan of Noord-Korea. Ze hebben niks, maar een levensgeluk daar!
Maar dan ging het toch feitelijk nĂłg niet maar 800, 1100 of 2200? Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik ben gelijk hoger ingestapt en vind nog altijd dat een horloge niet heel veel meer zou moeten kosten dan ongeveer de list price van die instap, tenzij we het hebben over handwerk of edelmetalen.
Goede tip, lekker makkelijk ook. De uitdaging in deze is wel dat de verkoop van de snacks de aanschaf van de grails maar fractioneel compenseert. Voor de écht mooie horloges moeten er dan dus wel in ruime mate fondsen beschikbaar zijn .
Feitelijk klopt dat ja. Waar ik nu ben is dat ik 2500 euro uitgeven aan een horloge veel te veel vind. Maar een horloge kopen van minder doe ik dan ook weer niet want ik zou dat geld ook richting de aankoop van het duurdere horloge kunnen duwen. Dus nu ben ik op een impasse en merk ik dat ik een beetje klaar raak met de onrust
Wordt dit het nieuwe Dagbrakers? OfâŠ
Influencers noemen ze niet voor niets influencers.
Dat je een watch collecting journey zou moeten ondergaan heb je niet zelf verzonnen.
Een horloge van 7000 euro een instap modelletje noemen heb je niet zelfs verzonnen.
Daar zijn influencers voor nodig.
Dat is het bestaansrecht van die lui.
Anyway . Letâs talk watches.
m.a.w. 4/5 jaar geleden was er op dit forum iemand wie zijn naam rijmde op Balph.
Die arme knul liet zich helemaal gek maken door influencers.
Over watchwinder.
Over pouches.
Over andermans mening.
Over een standaardje.
Over een stofje.
Anyway . Een school voorbeeld van hoe onzeker je kan worden van een (horloge) verslaving.
Heb ook bewust de hele week gewacht met reageren, tot vrijdag.
Ja, dat vind ik ook oprecht jammer. Ik denk regelmatig dat ik het verrijkender zou vinden als ik Ă©chte ontmoetingen met een horlogetintje in het leven zou kunnen inbouwen. Tegelijkertijd denk ik dat ik met heel veel horlogeliefhebbers verder te weinig gemeen heb. De grote verschillen in smaak en economische slagkracht spiegelen immers grotendeels de bevolking en we weten allemaal hoe moeilijk is onder de bevolking goede vriendschappen te maken. Daarnaast heb ik buiten het horlogewezen ook altijd zeer weinig sociaal leven rondom âhobbiesâ gehad.
Dat gezegd, ik zou dat best eens willen proberen. En zeker omdat mijn interesse zich veelal concentreert rondom kwalitatieve microbrands zou het ook de honger naar aankopen kunnen dempen omdat onder een goede communities de kans groter is dat iemand er al één bezit en zo kan je die dan, hopelijk, eens in real life ervaren voordat je moet beslissen.
Daarbij kan nog worden opgemerkt dat veel online interacties, hier op HF of andere sociale media rondom horloges, echt heel vaak draaien om een NA, een verlangen naar een nieuwe aankoop of grail, of simpelweg de melding van een nieuw product of nieuwe ontdekking dus een nieuwe verleiding. Daarin heeft de OP en het bijgaande filmpje wel gelijk.
Overigens, als gamen niet gaat over ganzenborden dan is dat toch ook veelal online?
Ik merk aan mezelf ook wel dat ik andermans mening belangrijk vind. Als een horloge hier veel lof krijgt vind ik het een leuker horloge dan dat het hier afgefakkeld wordt.
Je bent toch, of misschien moet ik het alleen op mezelf betrekken, op zoek naar andermans goedkeuring. Zeker op horloge gebied want ik ken verder niemand in mijn omgeving die ook maar iets om horloges geeft.
Ik beweer helemaal niet die te kennen. Sterker nog⊠Ik ben er hard naar op zoek. Maar van 1 ding ben ik zeker: het heeft te maken met liefde, beweging, natuur en een zekere mate van spiritueel besef. De materialstische weg die ik momenteel bewandel houdt me er alleen maar vanaf.
In zekere zin mee eens hoor. Er zal altijd een zekere mate van materie nodig zijn om goed te kunnen leven. Maar met alle materie komen zorgen. Al is het alleen dat het allemaal goed onderhouden moet worden om mooi te blijven. Het gaat een keer stuk, er komt een nieuwe betere versie, etc, etc. Het kost je tijd en energieâŠ
Hoe minder (onnodige) materie deste meer ruimte er is voor de (zoektocht naar @Kad) de essentie.
Goed gezegd En nee, het gamen gaat niet over ganzeborden, ik bedoel echt video spellen. Dus met een Playstation, Xbox of Nintendo. Voor mij persoonlijk is de leukste game ervaring niet online, maar juist offline. Verhalende single player games vind ik het leukst. Dat is voor mij zoals het lezen van een goed boek, of het kijken van een goede film maar dan met meer interactie.
Ik merk wel dat het single player gamen leuker is als je een vriend hebt die dat ook leuk vindt. Ik heb dat, maar mijn vriend was even gestopt met gamen. Toen merkte ik wel dat ik zelf ook wat minder plezier uit gamen haalde omdat ik niemand had om het mee te delen.
Gelukkig heb ik daar totaal geen last van, ik koop wat âikâ mooi vindt ook al valt dat buiten de ânormaleâ boot
Bedankt voor het compliment! Helaas is iets echt speciaals, vaak ook echt vrij duur. Gelukkig ben ik heel tevreden met wat ik heb
Ja, heel herkenbaar, maar het heeft bij mij nog niet alle nieuwe aankopen gestopt. Ik ben vooralsnog in staat geweest een relatief harde grens van ~1500 aan te houden en dat heb ik ook maar één keer aangetikt. Rationeel weet ik dat we te maken hebben met een curve van diminishing returns. Dus wat verwacht ik nou helemaal van een nog veel duurder horloge? Dat ik het mooi vind? Dat ik het om die? Maar ook: wil ik het nog wel dragen als ik weet hoeveel geld er om mân pols ligt? En als ik al baal van een onbedoeld tikje tegen het tafelblad bij mân huidige horloges (duur en minder duur), hoe zou ik dat dan ervaren bij een nog veel duurder exemplaar? Ook op deze manier geredeneerd vind ik dat boven mijn arbitraire grens er echt sprake moet zijn van handwerk of iets heel bijzonders en unieks. Duurdere relatief grote volume fabriekshorloges (ook van de gevestigd Zwitserse of Duitse orde) vind ik heel moeilijk aan mezelf uit te leggen. Desondanks, die grens houd vooralsnog stand en ik probeer er van weg te blijven. Daarnaast zijn er horloges die voor 600 ook al het effect van 1-2000 bereiken. Dat is eigenlijk het allermooist. Maar je weet dat bijna nooit van tevoren. Het vervelende is dat dit de aanschaf van nieuwe probeersels toch nog aanwakkert.
Ik heb oprechte interne discussies over of ik een horloge van 2500-3000 zou aanschaffen omdat ik er een van 600 laat liggen. Tot nu toe concludeer ik dat dat niet zo is. Ik zou ook nu kunnen beslissen dat eraan uit te geven, maar doe het niet. Omwille van bovenstaande vragen, maar ook omdat er voor minder al zoveel kwaliteit, diversiteit en creativiteit te krijgen is. Het is natuurlijk geen volledig vrije keus, maar wel heel veel keus. En zelfs al beetjes handwerk of echt knappe productie. Al helemaal licht gebruikt.
Tenslotte moet ik wel toegeven dat onder betaalbare creativiteit ook behoorlijke inflatie aan het plaatsvinden is. Heel veel van wat nieuw op de markt komt van merken waarvan bekend is dat ze echt kwaliteit nastreven gaat de laatste tijd al net over de 1000 heen. Misschien is dat voor mij vooralsnog wel de grootste rem. Dat wordt me namelijk te gortig om te blijven kopen. Ook het besef van de totale aanschaf of vervangwaarde van de collectie leidt tot reflectie. Daar mag wat mij betreft een redelijk rationele grens aan worden gesteld.
Mijn mening is dat wij allemaal wel een bepaalde verslaving hebben. Echter bij dene is dat alcohol, energy drinks, kledij en bij een ander is dat horloges verzamelen⊠de kunst is om de verslaving onder controle te hebben natuurlijk.
Dat is de platte wereld.
Dat is breedte en hoogte . 2 dimensies dus.
Kortom . Alles op een beeldscherm.
Dan is er ook de grote mensen wereld.
Dat is breedte hoogte en diepte . 3 dimensies dus.
Choose life.
Kocht hier een tweede hands horloge van 400 euro omdat ik mijn huis had afgetikt.
Kocht er later eentje van 350 omdat ik mijn bedrijfspand had afgetikt.
En later nog zoiets omdat ik mijn vakantiehuis kon aflossen.
Is dat goed ?
Ik weet het niet.
Dat is iig een beetje mijn bestedingspatroon.
En daar kan een ander geen mening over vormen.
Net zoals ik geen mening mag/kan vormen over hun bestedingswijze.