Ik ben niet zo’n YouTube kijker, maar ik vond het op zich een prima video met veel clichés (dus waar
). Het ligt er ook een beetje aan waar je in je “reis” zit mbt het verzamelen van horloges. En of je verzamelt om het verzamelen, of dat er echt een bepaalde structuur of gedachte achter zit. Ik ben van 1 horloge naar 25 gegaan in een tijdsbestek van slechts een paar jaar (veelal Rolex en Omega), en toen gedownsized naar slechts een paar horloges (inclusief een paar dure stukken van AP). Om er volgens achter te komen, dat dit ook niet was wat ik wilde. Ik ben teveel liefhebber om slechts een paar horloges te hebben, en die hoef ik niet eens altijd te dragen, maar als ik ze af en toe eens uit de kluis kan halen om te bewonderen, vind ik 't al goed.
Dus mijn collectie is na die APs weer behoorlijk gegroeid (inderdaad, (heel) veel Speedmasters, maar ook horloges van Rolex, Grand Seiko, Oris, Nomos, JLC, Breguet, en een hoop micros, Seikos, etc). Ik draag er slechts een paar. Ik denk dat er 10 horloges zijn die ik relatief veel draagtijd geef. Andere horloges draag ik een dag, en dan gaan ze weer mee de (externe) kluis in voor een lange tijd. Of ik gebruik ze voor een shoot voor Fratello.
Wat ik een interessante vond in de video is het doorgeven van horloges, en dat dit alleen “meaningful” is als de kinderen (in mijn geval 1) het horloge ook daadwerkelijk herkennen en koppelen aan een van hun ouders. Dat is ook de reden dat er een specifiek horloge is dat ik vaak draag, ook op familiefoto’s en in het bijzijn van m’n dochter. Het is m’n favoriete horloge (en ook het horloge waardoor ik al jaren geen echte drang of noodzaak voel om een volgende graal aan te wijzen, die heb ik simpelweg niet), en dat weet ze volgens mij prima. Dus als er ooit een tijd komt dat ze dat horloge in handen krijgt, dan weet ze 100% dat dit mijn favoriet was en waar ze me altijd mee zag.
Ik heb de video niet helemaal afgekeken (mijn spanningsboog is vrij kort met YouTube videos, of met alles eigenlijk), maar wat ook zeer zeker belangrijk is (of kan zijn) is de total cost of ownership. Als je veel horloges hebt, komen daar ook zorgen bij kijken. Niet alleen zorgen om veiligheid (daarom heb ik alles in een externe kluis bij DNK ergens, een alarmsysteem, cameras, etc), maar ook de kosten die erbij komen om alles ook eens in de zoveel tijd te laten servicen.
Dat gezegd hebbende, ik ga binnenkort wel afscheid nemen van wat stukken uit de collectie, omdat er al genoeg geld in zit, en ik het leuk vind om toch wel weer eens iets nieuws te kopen (in goud). Maar mijn graal zal het niet worden, die heb ik al ;-).
Mand.