Submariner en speedmaster.. saai?

Wat maakt een horloge dan niet-saai?

1 like

Een wave dial. Uitsluitend dat. :thinking:

Misschien had ik het woord saai moeten vervangen door ‘weinig onderscheidend’ ofzo.

Veel mensen die beginnen met de hobby en kijken naar wat ze uiteindelijk zouden willen hebben komen op een sub of speedie uit. Logisch, iedereen is er lyrisch over en je ziet ze erg vaak.

Ik merk aan mezelf dat ik dat eerder ook had, maar hoe langer ik met horloges bezig ben, hoe meer ik me besef dat deze modellen vrij middle of the road zijn en het bij met name het brede publiek goed doen.

1 like

Goud en diamanten

Ik vind het beide prachtige, tijdloze ontwerpen.
Prima als je je wil onderscheiden van de rest, maar toch altijd raar dat mensen dingen ineens niet meer mooi vinden als ze “ontdekt zijn door de meute”.

Voor mij mag de Speedy ook wat meer kleur hebben, dus ik heb voor deze gekozen. Ik sluit een originele speedy of FOIS zeker niet uit

5 likes

Pas op hoor

Er zijn HF leden die nog nooit een rolex in hun omgeving gezien hebben. Laat staan een ander high end horloge.

:beers:

2 likes

Ik ben benieuwd; hoe heeft jouw smaak zich verder ontwikkeld?

Heb ze beiden thuis momenteel, de sub doet me helemaal niets. Heb hem nog niet 1 keer gedragen. Ik vond hem op de plaatjes wel mooi, in het echt komt ie niet bij mij binnen. Datzelfde had ik met de daytona overigens.
De speedmaster doet het dan wel weer echt voor mij.

Ik kan er helaas alleen de vinger niet op leggen waar het hem nu in zit

Geen idee hoe het is gebeurd. Maar door veel te lezen en zo nu en dan eens te flipperen heb ik bijvoorbeeld ontdekt niet zoveel om duikers te geven als ik altijd dacht. Ben over het algemeen ook niet gek op vrij monotome horloges met alleen zwart en wit. Behalve als er een band met wat meer karakter aan hangt.

Ik besef me overigens dat over smaak niet te twisten valt.

Als je vraagt wat ik mooi vind en regelmatig draag, dan zijn dat met name:

!

Wat ik er nog graag bij zou willen:
download

7 likes

Zou dat kunnen omdat de Speedmaster behoorlijk bij het origineel is gebleven en de sub niet.

Zou een oude vintage sub je wel iets doen?

@youngwatchenthousiast en @johan01: oh ja hoor, de buitenwereld geeft wel om pennen. Brugklasleerlingen uit mijn klas van een school in Amsterdam West (die dus slechts een jaartje of twee jaartjes jonger zijn dan jij) wilden toch wel erg graag met mijn pen schrijven. En 4 havo leerlingen waren toch wel erg benieuwd hoe duur zo een pen eigenlijk is.

En on topic: beide horloges vind ik mooi en kan ik waarderen.

3 likes

Toen ik begon met deze “hobby” of “afwijking” vond ik een submariner helemaal niets. Je zag hem inderdaad vrij vaak op plaatjes.

Ik begon met een SKX007 (over onderscheidend gesproken).

De eerste keer dat ik een Speedmaster in mijn handen hield, voelde ik er helemaal niets bij, kreeg hem met korting aangeboden, maar had er geen enkele klik mee.

Jaren gingen voorbij en toen hield ik eens eens een Submariner in mijn handen. Mocht hem even passen (met glidelock makkelijk op maat) en toen wist ik het wel. Die wilde ik wél graag, om mij moverende redenen.

Waar ik een beetje moe van word is dat continu afgeven op merken en/of de eigenaars van horloges daarvan.

Het lijkt een beetje de sport te worden om alles te verdelen in kampen voor en tegen.

Laat iedereen in zijn/haar waarde, wat dan ook de motieven mogen zijn om iets te kopen.

1 like

dat is de enige interesse die klasgenoten tonen in mijn pennen. ‘‘hoe duur is ie?’’ is een vraag die ik bijna dagelijks krijg.

en er zijn ook wel klasgenoten die mijn pen (MontBlanc meisterstuck balpen) wel even willen proberen.

1 like

Zo onbeleefd. Daarmee verraadt iemand meteen zijn of haar afkomst. :roll_eyes:

1 like

Geen idee, dan zou ik er een keer één om moeten hebben, ik vertrouw de fotos niet meer :rofl:

Wat ik hier heb liggen is een hele vroege 16610, dat valt ook al onder vintage denk ik?

Mijn eerste gedachte toen ik hem om deed was; “is dit het nu?”

Misschien heb je wel gelijk mbt de originaliteit hoor. Wilde een vintage speedmaster kopen, maar door de valkuilen en mijn gebrek aan expertise toch maar een nieuwe gekocht. Dat is inderdaad bij de speedmaster veiliger omdat het dichter bij het origineel zit.

Ik vind “usual suspects” zoals Speedy en Sub zeker niet saai. Bovendien is er een reden voor dat ze tot iconen zijn geworden. Esthetisch bezien zou ik misschien kunnen zeggen dat ik ze vaak op het randje van te groot vind voor mijn pols, maar dat is dan ook alles.

De imagokwestie is imo veel interessanter. Wat wil je uitstralen? Vind je het belangrijk om aan je Rotary-tafel te laten zien dat je je confirmeert aan de standaard? Wil je de trainingspakken jaloers maken en laten zien hoe ver je het financieel geschopt hebt dat je zo’n ding kunt betalen?

Iedereen die beweert dat het hen niet uitmaakt hoe anderen hen zien, is in mijn ogen hypocriet. Zo heb ik meer belangstelling voor horloges die (ongeacht de prijs) niet de R-status hebben, omdat ik liever heb dat de gemiddelde weetniet denkt dat ik geen Sub, Daytona o.i.d. kan bekostigen, dan dat ie denkt dat ik het doe om juist dat - m.b.v. al dan niet een echte - te willen bewijzen. Neemt niet weg dat ik bv. een Explorer een geweldig mooi horloge vind.
Ook leuk is de vraag wat je verstaat onder luxe en exclusiviteit. Naar mijn opvatting zijn de horloges die het best hun waarde behouden of zelfs meer waard worden uiteindelijk de (goedkoopste) optie met de minste status, omdat je je geld op elk gewenst moment moeiteloos terug kunt krijgen. Dus ja. Het is maar hoe je het bekijkt. Ik zou vooral kopen wat ik mooi vind ongeacht of er 10, 1000, 10.000 of 20.000 voor moet worden afgetikt. Ondanks dat ik de Rollies AP’s etc. ook heel mooi vind, zijn er gelukkig nog genoeg andere horloges die ik net zo mooi, zo niet mooier, vind die doorgaans minder/geen aanleiding geven tot status-discussie en die je vooral niet overal ziet. Tja. Vermoedelijk ben ook ik in bepaald opzicht dus een horloge-snob.

2 likes

Dat denk ik niet. Vintage is 4 digit en plexi. Dat is de 16610 beide niet.

Daar gaat dit topic niet over. En trouwens
 het is maar aan jezelf of je het ĂŒberhaupt opzichtig draagt of niet, tussen de Rotary of de trainingspakken.
:v:

Dus IMhumbleO is dit totaal niet relevant.

Mij maakt het zeker uit, daarom weten alleen goede vrienden en familie “hoe laat het is”. Dat bedoelde je alleen vast niet.

in het dagelijks bestaan piept hij maar nauwelijks onder het manchet vandaan

#Sneakysub.

3 likes

Jij mag het wat mij betreft irrelevant en off topic vinden, maar TS laat dit in de openingspost volgens mij over aan eenieder zelf. Maar goed. Als ik mij vergis, wil ik best sorry zeggen hoor
:beers: Cheers!

1 like