Lange post, korte disclaimer, ik ben nieuw op dit forum dus wellicht post ik dit niet helemaal zoals zou moeten. In dat geval excuus. Ik kon over deze horloges weinig vinden en ben zelf in het bezit van 2 exemplaren. Bij deze wil ik dus graag mijn ervaring en wat foto’s delen over deze Sugess horloges.
Voor degene die Sugess watches niet kennen. Het is een chinees merk wat gebruik maakt van Seagull movements. Er zijn meerdere fabrikanten die dat doen maar in mijn mening heeft Sugess een paar van de beste dials en layouts gemaakt met deze movements die ik kan vinden. Het grote selling point van deze horloges is uiteraard de hoge complexiteit voor de lage prijs.
Ik ben van mezelf altijd erg skeptisch en heb dus voor de aanschaf van een Sugess geprobeerd om zo veel mogelijk reviews en fotos op te zoeken. Dit viel niet mee want er is nog maar weinig over deze horloges te vinden. De info die ik wel kon vinden was echter allemaal enorm positief en daarom heb ik dus c.a. 5 maanden geleden besloten er 1 aan te schaffen.
Sugess Master Chronograph Moonphase.
Movement: Seagull ST1908
Complicaties: Columwheel Chronograph met 30 minuten dial, Moonphase, datum dial en een small seconds dial.
Prijs: €189,-
Alle complicaties op dit horloge werken zoals ze moeten doen. De datum en moonphase zijn in te stellen met pushpins aan de zijkant. Het is een handopwinder met c.a. 42-45 uur gangreserve. Dit zorgt wel voor een prachtig gezicht aan de achterzijde waar je het uurwerk in volle glorie kan aanschouwen. De blauwe schroefjes zijn uiteraard niet heat blued. De voor en achterzijde lijken wel sapphire te zijn zoals sugess claimt, ik heb echter niet de tools om dit te verifiëren. Het horloge word overigens geleverd met zowel een zwarte als donkerblauwe band van wat lijkt op echt leer (geen echt alligator ofc.)
De kwailteit van dit horloge voor het geld verbaasde me echt enorm. Alles werkt, voelt goed, en ziet er super netjes uit, netter dan ik ooit had verwacht voor het geld. Sterker nog, het lijkt erop dat de Frederique Constant Classic Moonphase de exact zelfde case gebruikt als de Sugess. Mind you dat die FC word geprezen om zijn prijs/kwaliteit verhouding. Deze FC kost c.a. €3600,-. Mocht iemand hier meer info over hebben deel het graag maar de overeenkomst is onmiskenbaar.
Goed, met de kennis van de bovenstaande durfde ik het dus toch aan om er nog 1 aan te schaffen. Ditmaal met een Tourbillion. De video van Watchfinder over tevens een Sugess hielp hierbij wel uiteraard.
Sugess Tourbillion Master
Movement: Seagull ST8007
Complicaties: Tourbillion, Power Reserve, Datum dial, en een day/night dial.
Prijs: €530,-
Wederom was ik aangenaam verrast door de quialiteit van de Sugess. Alles werkt naar behoren en ziet er zeer netjes afgewerkt uit. De tourbillion tikt al bijna 3 maanden zonder enig problemen vrolijk door. De enige flaw die ik lijkt te vinden op dit horloge is de alignment van de hour markers. Dit zie je bij de 5 over half en 10 over half markers. Echter viel mij dit op maar andere wie ik deze liet zien niet. Ook dit horloge werd geleverd met een bruine en zwarte leren band. De rose gold plated coating is uiteraard geen echt rose gold maar vertoont nog geen enkel spoor van vervaging en lijkt er dus goed dik op te zitten.
Al met al ben ik dus zeer te spreken over de kwailteit en designs van Sugess Watches. Het is een hele toffe manier om hoog complexe horloges te kunnen ervaren zonder dat je daarvoor vele duizenden euro’s uit hoeft te geven. Even ter vergelijking, In 2016 postte Peak Magazine een artikel over de Tag Heuer Carrera Heuer-02T welke toen records brak als goedkoopste swiss tourbillion met een retail van €20.600 euro.
Ik ben benieuwd naar jullie mening. Tevens ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die deze horloges (eventueel langer) hebben en wat jullie ervaring hiermee is. Ik kan ze in ieder geval aanraden aan de enthousiasteling met een kleiner budget, al wil mijn collega, wie meerdere rolexen bezit, er nu ook 1 aanschaffen!
EDIT: Ik had vele foto’s gepost maar gezien ik een nieuwe gebruiker ben mag ik slechts 2 foto’s invoegen. Meer foto’s zullen volgen zodra ik wat minder nieuw ben haha