Suggesties eerste horloge <3.5k

Ik ga hem gewoon droppen een vintage tudor 94614, eta uurwerk daarmee dun 36mm.

2 likes

Dit ding is al jaren grote blij voor mij.

3 likes

Blijft een mooi horloge die Citizen!

1 like

ten eerste bedankt allemaal voor de reacties, ben tot nu toe erg enthousiast over deze community! Stuk voor stuk zijn het mooie horloges. Ik vind de nomos horloges wel wat hebben, maar wellicht voor als ik iets ouder ben. Voor nu ga kijken naar een omega speedmaster, mocht ik deze binnen de prijscategorie kunnen vinden. Zo niet dan wordt het de lonines spirit Zulu (speciale dank voor deze suggestie).

3 likes

Van harte en mooi cadeau van je ouders!

Een Grand Seiko SBGW231 is bij minimaal één grijze dealer (binnen de EU, op Chrono24) nieuw te krijgen binnen je budget. Dan heb je niet de experience van kopen bij een juwelier maar wel een fantastisch afgewerkt horloge met een ruime gangreserve en serieuze horloge street cred. Als de (ietwat saaie) vormgeving je ding is…

Nomos is al genoemd en is ook een erg goede optie.

Mooi trouwens dat je schrijft dat je je ‘studententijd’ gaat afronden; die studie is ook maar bijzaak :smile:

Succes met de keuze en de laatste afrondingsperikelen :beers:

1 like

al eerder vermeld hier maar dit zijn echt toppers.

3 likes

Man man wat een super gaaf horloge!

1 like

Pas op, de Ahoi die ik toonde is gewoon 200m waterdicht en heeft lume, dus die doet het prima wanneer je van een klip de zee in wilt gaan springen omdat je lijntje je overmoedig maakt na dat feest op dat strand in, weet ik veel, Thailand.

Als ik TS was zou ik er wel voor kiezen om een model te nemen wat GADA is. Want met 30m waterdichte dress watches zou ik niet gaan off-roaden in Colombia, zeg maar.

Kantoor in alle ere, maar als je tussen de techneuten zit hoef je niet per se met een dress horloge aan te komen, dan is een sporthorloge zoals de Longines

Enige probleem daarmee, wat mij betreft, is dat een horloge van 42x49x14mm mij gewoon te dik en te groot is. Dan ervaar ik de Seiko SBGN003/005 als wat vriendelijker van maat met z’n 39x46x12. Of als je een tandje netter wilt omdat je denkt dat je inderdaad in de board room terecht gaat komen:

Als je een horloge kiest wat je een leven lang mee gaat dragen (en een afstudeer-cadeau van je ouders is zo’n horloge) zou ik iets kiezen met de volgende eigenschappen:

• Comfort
  • Allrounder qua ontwerp
  • Comfort
  • Waterdicht
  • Had ik comfortabel genoemd?

Kortom: Absoluut gaan passen.

Zelf vind ik de genoemde Grand Seiko GMT’s al te dik en te groot. Maar dat is omdat ik weet hoe een 38mm GMT draagt die maar 11mm dik is.

Je zult er om lachen, maar mijn voorlopige conclusie is dat alles boven de 39mm er uit moet, wat mij betreft.

Als jouw horloge dus een Longines Spirit moet zijn, dan zou ik een lans willen breken voor de 37mm pilot:

37mm gaat je goed dienen in je leven.

8 likes

En?

1 like

Nog niet gaan passen. Mss volgend weekend.

Fate zit in een “klein horloge” periode.
Niet te zwaar aan tillen, verschilt gewoon per horloge wat een goede maat is. En ook je smaak.

Lekker iets kopen wat een leven lang mee kan en jij geweldig vindt. Dus inderdaad in merken Grand Seiko, Longines, Tudor, Nomos

3 likes

Tussen technische mensen zitten… Citizen chronomaster

Citizen
€1.685

Inderdaad, daarvoor koop je dan een beater van je eerste salaris of vakantiegeld. Ik zou in elk geval nooit mijn keuze voor het horloge laten afhangen van dat soort infrequent voorkomende scenario’s.

2 likes

Dit lijkt me trouwens ook een mooie keuze. Tikje sportiever dan een echte dresswatch, maar nog steeds kantoorfähig op een nette leren band.

Bell & Ross BRV294-BL-ST/SST

2 likes

Deze dus. Dit horloge biedt heel voor voor de prijs. Enorm robust, inhouse uurwerk, merk met geschiedenis, tijdloos onderwerp, perfecte afmetingen enz enz.

2e aanbeveling zou Nomos zijn.

Ik zou wegblijven van microbrands in dit geval. Die zijn leuk voor erbij, maar niet als mijlpaal horloge die je de rest van je leven gaat houden.

1 like

Thanks Hans :+1:

1 like

Over 50 jaar tijd kunnen er veel “infrequent voorkomende scenario’s” voorkomen. :slight_smile: Ieder z’n mening, ik houd van horloges die klaar zijn voor alles wat redelijkerwijs kan gebeuren.

De BB58 en Ranger die hier door @pasd, @paraflex en @Mozaiek worden genoemd zijn ook super tof en redelijk GADA, en ik vind de suggestie van die Bell & Ross ook geinig.

Een Tank zou mij te breekbaar lijken, maar ik ken mensen die er toch hun hele leven mee rondlopen. TS moet daarin z’n eigen weg zoeken, maar hij vroeg naar suggesties.

3 likes

Ik denk dat je hier ook iets belangrijks zegt. Een dresswatch hoeft niet per se breekbaar te zijn, het is alleen niet expliciet gemaakt voor stoere activiteiten.

Jarenlang had ik de Christopher Ward C5 (eerste generatie, lelijk logo) als enige horloge. Ik had het altijd en overal om, ook als ik straalbezopen was, een berg op liep in Slowakije, kluste aan mijn auto en dat soort dingen—alleen niet in het water of in bed. Ook toen alle schroeven op twee na al uit de kastbodem gevallen waren heb ik het nog een hele tijd om gehad.

Een jaartje of tien-vijftien later: still going strong!

De Roamer van mijn opa (altijd en overal gedragen, de gouden plating is er hier en daar af gesleten en de secondewijzer krom): geen centje pijn na 60 jaar.

3 likes

Ik zou vooral een horloge nemen waar je weer makkelijk vanaf komt. Al die exotische modelletjes zijn leuk maar de kans is groot dat je minstens 10 horloges verder ben voor je hebt uitgedokterd wat je nou wel en niet precies bevalt of niet in een horloge.

1 like

Gewoon even nadenken over een passend once in a lifetime cadeau van m’n ouders zou mijn keuze zijn.

Makkelijk vanaf komen is niet de insteek voor iets waar emotionele waarde aan gaat kleven. Tenzij je je ouders haat, natuurlijk. Dat kan ook.

4 likes