Dat het een commercieel succes wordt is wel zeker. De aandeelhouders van AP en Swatch vinden dit uiteraard schitterend. Dat een stel zure kerels op een forum dit maar kinderachtig, niet acceptabel of lelijk vinden zal echt de andere 99,9% van de wereldbevolking zijn spreekwoordelijke reet roesten. Dit is marketing technisch wederom een geniale zet. Dat het afbreuk doet aan de authenticiteit van merk zit echt alleen in het hoofd van beperkte denkers. De wereld veranderd, nagenoeg niemand koopt nog spullen om 40 / 50 jaar te gebruiken en ik denk ook dat merken als AP dit soort grabbelhandel nodig gaan hebben om te overleven. Ze kunnen niet alles duurder blijven maken om de dalen in verkoopcijfers weg te blijven poetsen. Ze boren een hele nieuwe markt aan. Vind ik dat fraai… nee. Maar Porsche heeft exact hetzelfde gedaan. Kijk een hoeveel van die panamera’s, Cayenne’s en andere PC tractoren er rondrijden. Schoenmaker blijf bij je leest en maak 911’s en andere sportbolides. Dat is mijn beperkte denken, hokjesdenken zo je wil. Wij leven als HF’ers in een bubbel en vele denken dat de rest van de wereld net zo naar horloges en de horloge industrie kijkt als wij… Dat is niet zo
Ik ga er absoluut geen halen. Maar wens een ieder er veel plezier mee.
O ja, vandaar dat merken die dicht bij hun Heritage blijven het door de jaren heen het geweldig blijven doen. Kijk naar de merken die er wel op eigen benen in zijn geslaagd de Quartz crisis te overleven. Hoe zou dat komen denk je?
Waarom zure kerels ? Omdat het kerels zijn met karakter,geen kuddegeesten,niet dansen voor het geld,lak hebben aan winstbejag,niet aan verafgoding doen,een sterk eigen compas hebben,liefde hebben voor vakmanschap,authenticiteit en eerlijkheid?
Zekers een minderheid,bijna uitstervend ras,drink dan ook nog graag een geuzen bier
Even generaliserend maar zie de reacties, zou ik zeggen. Een beetje HF eigen. Ik hoor daar ook bij he, zoals te lezen in mijn reactie. Maar in je reactie omschrijf je jezelf wel een beetje, heb ik het vermoeden. Ik denk niet dat iedereen op dit forum zich zou herkennen in het geschetste beeld met de omschrijving;
Op wat voor manier dan? Swatch is in de Quartz crisis ook een hype geweest en ik zie dit soort collabs als laatste stuiptrekkingen om het merk enige bestaansrecht te geven. Maar hypes, en dit is er zeker een, gaan voorbij. De kracht van de grote horlogemerken zit hem in consistentie, niet in rare kattensprongen.
Maar dit geldt toch voor zowat elk horloge? Hoeveel mensen zouden nou een Daytona, Royal Oak, Nautilus, Santos, Speedmaster etc etc halen als je de merknaam eraf haalt? Blijft weinig over hoor, we houden ons hier allemaal voor de gek. Inclusief ondergetekende.
Behalve die gasten in het forum over Chinese hommages. Die kopen tenminste voor de specs en niet voor de “merkbeleving”.