De Swatch Group rapporteerde over 2025 een uitdagend jaar met een omzetdaling van 6% tot CHF 6,3 miljard en een sterk gedaalde nettowinst van CHF 25 miljoen voornamelijk door zwakke prestaties in China.
Het aantal verkochte units zegt helemaal niks over hoe succesvol een bedrijf is. Een nettowinst van 25 miljoen staat in schril contrast met een omzet van 6,3 miljard. Nog steeds winst inderdaad, maar wel minder. Dat is dus een neerwaardse spiraal.
Misschien een leuk bruggetje naar de podcast van BNR.
De horloges van Swatch Group zijn niet bedoeld als simpele klokjes, maar als luxe modeassecoires. Gek genoeg had het niet veel gescheeld of de totale Zwitserse horloge-industrie was ingestort. Hoe Swatch de horloges gered heeft, en hoe het bedrijf het nu doet, hoor je in de nieuwste aflevering van Doorgelicht!
Ik bedoel niet dat de MoonSwatch zelf “iconisch” wordt als high-end horloge.
Mijn punt is meer dat dit soort collabs op lange termijn hetzelfde effect kunnen hebben als Pokémonkaarten, sneakers, NfS (auto’s) of andere jeugdcultuur: mensen groeien ermee op en krijgen er later nostalgie bij. En die nostalgie kan ervoor zorgen dat ze op latere leeftijd juist eerder kiezen voor de echte Omega Speedmaster, of voor merken als Blancpain of Audemars Piguet.
Dus niet dat de collab het eindproduct is, maar dat het juist de toekomstige vraag naar de echte stukken kan versterken.
Op mijn MoonSwatch stond ook Omega op de plaat en er zat zelfs een Omega symbool in het plexiglas maar geloof me, het was echt geen Omega. In geen enkel opzicht uitgezonderd het ontwerp.
Inderdaad. Dat is de hele gedachte erachter. Zet het op de plaat en mensen denken echt dat ze een AP hebben. Lekker makkelijk geld verdienen voor AP: je ontwerp en naam uitlenen en er voor de rest niks voor hoeven doen om grof geld op te strijken. Sommige mensen noemen dit ook wel sell-out.