Swiss made Fiffer

Hou hem lekker die twee weken in huis, ik heb geen haast :+1:t2:

2 likes

En op naar @Pedersen Nog even mijn bevindingen.

Nogmaals, mooi initiatief van @Rik. Mooi dat zoiets kan binnen het forum en dat er mensen zijn die op deze wijze willen bijdragen.

De Swiss Military Hanowa is een horloge dat ik niet zelf snel zou kiezen. Toch heb ik hem met plezier gedragen, vooral met de nieuwe nato band. Die maakt hem minder saai in mijn optiek, want hoewel het horloge zelf en de leren band beiden fraai zijn, is de match niet heel sprankelend. De nieuwe band is een lot uit de loterij wat mij betreft, het gebroken wit past mooi bij de dial en het rood van de seconde wijzer komt er mooi in terug.

Het horloge zelf is fraai afgewerkt met een mooie zichtbodem. Hij windt soepel op, enige weerstand is er natuurlijk, het voelt nieuw en solide aan. De dial is heel mooi, een warme kleur dat weliswaar niet makkelijk combineert met banden (al zie ik graag het tegendeel bewezen :star_struck:), maar de nato maakt hem een frisse verschijning.

De grootte zal voor velen prima zijn, om mijn pols is ie wat ielig… mijn Maurice Lacroix is ook niet heel groot, maar door de vorm heeft ie relatief veel oppervlak. Mijn Hydroconquest is 41 mm diameter en vind ik net aan.

Aandachtspunt is de twee settings van de lugholes. Zoals ik de band heb vastgemaakt, ligt het horloge vrij hoog op de band (en dus visueel hoog op je pols). Wat mij betreft prima draagbaar zo, maar je kunt hier dus in variëren. Voor mij een nieuw fenomeen, maar ik ben dan ook een noob :joy:.

@Pedersen meldt hierboven nog dat hij graag saffier wil ervaren. Daar merk je echter niets van, en dat is natuurlijk ook de bedoeling. Mijn ML heb ik al ruim tien jaar en die zit vol met gebruikssporen, behalve het glaasje! Die is en blijft als nieuw. Ik vind het super. Een bekrast glaasje vind ik nogal armoedig overkomen, zonde wanneer je iets moois om je pols hebt.

Vragen? Geen vragen, mooi. Op naar de volgende proefkonijnen :sunglasses:.

Rik, hartelijk dank!!

4 likes

En de Fiffer is binnen! :grinning::grinning:

TLDR: ik ben blij!

Met dank aan @Rik voor het beschikbaar stellen en @iNeedaWatch voor de vlotte verzending!
Zo kwam de Fiffer binnen:

Was Ineedawatch op de hoogte van de verjaardag van mijn zoon?
Nee, mijn dochter wist dat er een horloge zou komen dus had hem voor me ingepakt, superlief!:heart_eyes:
Thuis had ik niet anders verteld dan dat er een nieuw horloge zou komen. Vrouwlief was mild ontstemd. Ik had vorige maand toch al iets nieuws gekocht?
Ik weet het, ik ben een slechte partner, maar een beetje stoken in een goede relatie houdt het spannend.
Mijn uitleg over wat een Fiffer is werd niet echt geloofd. Na een kort kruisverhoor, drie koppen koffie, en herhaaldelijk uitleggen dat er ook mensen zijn die belangeloos een horloge ter beschikking stellen, accepteerde ze het verhaal.

Dit lijkt onbelangrijk, maar scheelt me een nacht slapen op de tuinbank😇

Ik dwaal af.
De Fiffer, zo kwam die binnen:

Daarna de echte box op tafel:

De Fiffer naast mijn dagelijkse horloge (snzb19k), al meer dan tien jaar dagelijks om de pols.

Wat zag ik? De horloges stonden niet gelijk!
Dat geregeld en de Hanowa om de pols geslingerd.
(Foto pas vanmiddag genomen)

In eerdere Posts heb ik al aangegeven dat ik erg benieuwd was naar een horloge met saffier en een Zwitsers uurwerk.
Saffier is inderdaad niet echt een merkbaar verschil.
Het uurwerk heeft nog niet de tijd gehad om een mening te kunnen vormen. Het lijkt precies te lopen.
Iets waar ik helemaal niet over nagedacht had was het bandje. Het stond op nato en die had ik nog nooit gehad.
Al mijn horloges staan op staal. Waarom? Staal is sterk, staal slijt niet, kortom staal is ideaal.
Ik vrees dat ik daar toch op terug moet komen, die nato is echt fijn! Ik ga voor mijn enige horloge op leer ook een nato proberen.
De Fiffer heeft binnen vier uur na aankomst dus al nieuwe inzichten opgeleverd. Dank @iNeedaWatch voor het toevoegen van deze band!

6 likes

Herkenbaar :rofl:

3 likes

Gefeliciteerd! :tada::partying_face::birthday:

Haha, geweldig! Ik zag ‘m al aankomen. Gelukkig heb je je eruit gel*ld :sunglasses:

Dat viel mij ook niet tegen. Comfortabele band idd. En soms zie ik hier op het forum fraaie combinaties, al keek ik er altijd licht afkeurend naar.

Geniet van de Swiss Military Hanowa!

1 like

Hier ook even vermeld:

3 likes

Aan alles komt een eind…

Zo ook aan de periode dat ik de Swiss made fiffer mag ondervinden.

Ik heb er van genoten! Het is een fijn horloge dat op de nato zo prettig draagt dat ik de leren band niet eens heb geprobeerd.

Voor ik de fiffer kreeg was ik benieuwd naar hoe saffier zou bevallen en of je nu iets zou merken van de Zwitserse kwaliteit.

Om met het glas te beginnen, de bolling vertekent het zicht van de zijkant iets, maar dat geldt voor de meeste bolle glazen. Het feit dat er geen krassen op komen kan ik alleen maar bevestigen. Ondanks dat ik heus wel eens ergens tegenaan stoot is het glas nog onberispelijk. Enkele malen zat er wel een rare veeg op, maar het was nooit een kras. De kast zelf heeft ook geen krassen opgelopen, ik kan er in ieder geval geen vinden.

Hoe ruig ga ik dan met een geleend horloge om? Nou dat valt wel mee, maar het gebeurt me wel dat ik even een kraan moet vervangen en er halverwege achter kom dat ik het horloge nog om heb. De waterdichtheid is niet nodig geweest, maar het geeft aan dat ik niet bij alles nadenk over de gevolgen voor mijn horloge. Mijn dagelijkse horloge draag ik ook altijd tijdens klussen, dus afdoen zit niet in mijn systeem. Afdoen komt eigenlijk pas aan de orde als ik er last van heb, zoals tijdens het doorhouwen van boomwortels, dan doen de klappen namelijk pijn.
Geen zorgen, ik heb met de fiffer niets in de tuin gedaan :upside_down_face:

Wat heb ik wel gedaan met de Fiffer?

Ik heb hem twee weken onafgebroken om de pols gehad. Normaal meegenomen naar mijn werk:

Gezellig mee gaan fietsen:

en natuurlijk op het forum gezeten.

Wat heeft deze twee weken opgeleverd aan nieuwe kennis?

Ten eerste heb ik een NATO band mogen ervaren. Wat zijn dat fijne dingen zeg!

Ten tweede heb ik genoten van de afleesbaarheid van de wijzerplaat. De wijzers contrasteren goed met de wijzerplaat. De fiffer heeft cijfers, dat hebben mijn horloges niet omdat ik altijd van mening was dat dit ten koste ging van een rustige wijzerplaat. Op de fiffer heb ik geen last van drukte door de cijfers, dus daarover ben ik anders gaan denken.

Ten derde het Zwitserse uurwerk. Het is mooi en precies. Het loopt beter gelijk dan mijn Seiko 5, maar die is na 11 jaar ook aan een service toe. De gangreserve is goed, slechts een keer schoot deze tekort, dat was tijdens een zeilweekend waar ik het horloge heb afgedaan. Twee dagen zonder beweging is te lang. Na een slinger aan de kroon en een shake liep het direct weer dus daarover geen klachten.

De maat van het horloge is voor mijn polsen (16,5 cm) aan de grote kant, maar draagt niet lastig.

Ten slotte zou ik het horloge willen hebben? De kwaliteit en het comfort zijn goed. Toch zou ik het niet kopen. Het zou namelijk niets toevoegen aan mijn verzameling. Het heeft geen bijzondere complicatie die ik nog niet bezit.

Op dit moment bestaat mijn verzameling uit alle horloges die ik sinds mijn twaalfde heb gekocht, vier stuks. Dit zijn twee Seiko’s 5, een Pulsar quartz en een union laureat handwinder.

Als vijfde heb ik laatst een Poljot wekkerhorloge overgenomen van @mechaniekje. Die ligt naast mijn bed en gebruik ik iedere dag als wekker.

De enige complicatie die ik nog eens zou willen hebben is een mechanische chronograaf, maar die dingen zijn me eigenlijk te duur. Alleen geld dat ik echt over heb en zelfs niet nodig heb om mijn kinderen te verwennen wil ik uitgeven aan een horloge dat waarschijnlijk niet dagelijks gedragen gaat worden. Die chronograaf zal er dus voorlopig niet komen en dat is prima.

De Fiffer mag door naar de volgende. Ik heb er volop van genoten, dank aan @Rik voor het beschikbaar stellen van dit prachtexemplaar.

@fat_elvis PM je adres even door, dan komt deze fantastische Fiffer jouw kant op.

2 likes

Er zijn opties, sta je al op deze lijst? https://www.horlogeforum.nl/t/flipper-it-forward-2018-seagull-1963/

Ik heb nu een paar maanden een ST1901 chronograaf in huis en ik moet zeggen dat die goed bevalt. Vanaf 150 tot zo’n 500 euro is er echt een sloot aan opties met dit uurwerk.

1 like

Wat is dat voor gezellige fiets??? :man_shrugging:t3:

1 like

In ieder geval eentje die de aandacht opeist :joy:

1 like

Dat is mijn andere hobby, het is een pedersen fiets. Het model is in 1895 gepatenteerd door Michael Pedersen. Het frame is gemaakt van dunne buizen en er zitten een stuk of 20 driehoeken in.
De grap van het ding is dat het zadel een soort hangmat is. Ik gebruik deze fiets ook om leerlingen in de klas over kracht en constructie te vertellen.

5 likes

Een Seagull isinderdaad een mooi alternatief. Daar loer ik ook wel naar. Het 1908 uurwerk met maanfase van Sugess vind ik interessant. Ik heb alleen nog niet voldoende lange termijn ervaringen gevonden om er echt voor te gaan sparen.
Ik zal me eens op de fifferlijst voor de seagull zetten. Die lijst is best lang en dat heeft me tot nu toe tegengehouden :slightly_smiling_face:

2 likes

Vanmiddag Helvetus de Hanowa in ontvangst mogen nemen en het moet gezegd worden, this one is quite the looker! Wat een wijzerplaat, ik hoop dat er nog een paar goeie zonnige dagen aan zitten te komen om daar ten volste van te kunnen genieten.

4 likes

Mijn tijd met de fiffer zit er helaas alweer op, vanmiddag gaat ie met de post mee naar @hoefnix.

Allereerst natuurlijk props aan @Rik voor het beschikbaar stellen :+1:t2: ik vond het ontzettend leuk om op deze manier eens in aanraking te komen met een Swiss made horloge. Mijn collectie is volgens mij volledig Fabriqué en Chine (zo klinkt het nog ergens naar :wink:) dus hoog tijd om eens te ervaren waar die hype nou precies over gaat.

Bij mijn wat duurdere Chinezen moest ik goed kijken en soms zelfs zoeken naar waar de verschillen zitten. Die zijn allemaal voorzien van mooi glas en gedetailleerde dials, maar als je goed kijkt dan ga je ze vanzelf zien. De details zijn op deze Hanowa allemaal net wat scherper, denk aan de afwerking van de case, hoogte van de indexen, intensiteit van het burst effect op de plaat, dat soort zaken. Heeft dat met Swiss made te maken? Waarschijnlijk niet. Er zullen genoeg onderdelen op dit horloge zitten die niet Zwitsers zijn. Onderaan de streep is dit natuurlijk gewoon een horloge uit een heel andere prijsklasse en dat is te zien. En dan is er natuurlijk nog het uurwerk, ik meen dat hier de STP 1-11 in zit? Erg leuk om eens een 4hz uurwerk te bekijken. Die secondewijzer loopt net dat beetje mooier dan mijn Miyota’s, Seiko’s en Sea-Gulls.

Natuurlijk viel er ook wel wat tegen; de kroon is oncomfortabel klein waardoor het uurwerk goedkoop aanvoelt wanneer je het opwindt, en de lume is gewoon slecht. Met name dat laatste zat me een beetje dwars, dit horloge heeft niet perse lume nodig, maar als je het er dan op smeert doe het dan gewoon goed. Dat is misschien ook wat Swiss made wat mij betreft zou moeten garanderen, gewoon goed.

Looks en feel zitten wat mij betreft hartstikke goed, de wijzerplaat is schitterend in het zonlicht, de indexen vind ik erg mooi passen in het geheel en maken het met de rode secondewijzer een lekker sportieve dresser. Niet te zwaar, niet te licht, draagt ontzettend comfortabel en de dubbel uitgevoerde lug holes maken dat elke band er mooi op past zonder onooglijke ruimte tussen de kast en de band. De champagne kleurige plaat is alleen wel wat moeilijk te matchen met een band… natuurlijk gaat ie hartstikke goed op donkerbruin leer maar dat draag ik ‘s zomers eigenlijk nooit. Op zwart leer voelde ik geen klik, ook canvas was het eigenlijk niet helemaal, Milanese vond ik ook maar so-so… maar dan die nato van @iNeedaWatch! Wat een heerlijke combinatie is dat zeg, zo zou ik hem de hele zomer door wel kunnen dragen. Tof dat je die er bij gedaan hebt! :ok_hand:t2:


4x net niet


1x helemaal wel

En dan natuurlijk de obligate “zou ik hem kopen”? Niet voor list, voor dat bedrag zou ik me echt kapot ergeren aan de lume, ik ben zo’n ongelukkige ziel die dat niet los kan laten. In een clearance sale of iets dergelijks zou ik niet weten waarom niet, draagt heerlijk, ziet er knap uit… I’d hit that!

3 likes

Helemaal mee eens. Lekker allround ‘sportief-netjes’.

Yep, wel even zoeken naar de juiste combinatie.

Mooi gevonden hè? Graag gedaan! :joy::joy:

1 like

Aah leuk man. Tof dat iedereen de moeite neemt om zijn of haar bevindingen te delen na afloop van de periode. Ben wel benieuwd of die fiets van @Pedersen ook een beetje FiFferen is :innocent:

Maar om het verhaal van @fat_elvis even aan te vullen, dit horloge heeft mij voor aanschaf precies €195,- gekost en bevindt zich daardoor zo ongeveer helemaal onderaan de prijsrange voor mechanische horloges die zich ‘Swiss made’ mogen noemen.
Ik dacht ik laat het nog even in het midden maar nu er 3 tijdelijke eigenaren zijn geweest wil ik het wel delen om te zien of dit een beetje aansluit bij de ervaringen.

Mijn grootste bezwaar tegen dit horloge is met name de kleur van de wijzerplaat, het is een hele mooie warme kleur maar zo lastig te combineren. Prima opgelost door @iNeedaWatch door de meest passende band in één keer te vinden, swapgame uitgespeeld voor dit horloge…

3 likes

Fixed it :grimacing: ik had niet ver genoeg omhoog gescrolld denk ik

2 likes

Toch vind ik dat canvas niet verkeerd. Misschien iets aan de saaie kant, maar zo op de foto wel iets stoerder dan op leer of nato.

Dat zou je bijna denken, mooie toevalstreffer inderdaad. Maar nu ik dat canvas zie van @fat_elvis, begin ik te fantaseren over een rode canvas band. Toevallig viel m’n oog laatst op een hele fraaie combinatie met rode band van @DPJ . Weliswaar een heel ander horloge en een leren band, maar ik moest er wel even aan denken. Rood blijkt die secondenwijzer mooi op te halen, waardoor de fraaie wijzerplaat ook beter tot z’n recht komt. Wellicht biedt dit inspiratie voor de volgende.

2 likes

Natuurlijk is prijs niet alles, maar voor dit geld is het een ongelooflijk mooi en fijn horloge. Nu ik dit weet, snap ik ook waarom @Rik dit horloge uiteindelijk gekozen heeft als Fiffer in plaats van de Omega :joy:

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die de nato van @iNeedaWatch prachtig vind :grinning:
Een rood leren bandje, in de juiste tint, zou inderdaad ook wel mooi kunnen uitkomen bij dit horloge.

Die fiets ga ik niet fifferen, daarvoor rijd ik er te vaak mee. Bij mooi weer is het ook mijn woon-werk fiets. Maar kom gerust eens langs om er een tochtje mee te maken. Kun je kijken hoe een hangmatzadel bevalt. Fietsen is hier in de Achterhoek geen straf.

1 like