Kijk en daar sla je de plank mis. Ja, natuurlijk is gebruik gemaakt van bestaande kennis binnen de Citizen Group, door LJP. Maar het uurwerk heeft andere (betere) specs, waaronder een langere power reserve en wordt daadwerkelijk in Zwitserland geproduceerd, hiervoor zijn diverse bronnen. Maar ik nu even geen tijd om deze allemaal voor je op te zoeken en te posten. Ik moet zo weg. Dat jij of iemand anders een TAG Heuer Solargraph ‘te duur’ vindt, mag natuurlijk. Ik ben zeer tevreden met de mijne.
Zeg het gewoon zoals het is, dit is een enorme winst gebaseerd op een kontverhaal.
En er zijn Zwitserse solar uurwerken, al gebruikt in een aantal micro-brands, zoals bijvoorbeeld Bertucci, voor een fractie van de prijs van de TAG. Er is ook een chrono versie gebaseerd op de Ronda 5040D.
Al zouden ze er iets aan veranderd hebben, (gewoon nog 0 jewels zag ik) dan nog is de prijs ronduit idioot.
Mijn recent aangeschafte ‘Ray Mears’ is tien keer het hologe voor een fractie.
Dit is gewoon een topic met een wedstrijdje verplassen of wie de grootste heeft (maar dat ben ik sowieso)
Alsof hier rationeel naar horloges wordt gekeken. Vrijwel alles wat we hier met z’n allen kopen is zwaar overprized en overbodig.
De titanium solargraph wil ik ook nog eens hebben, ooit. Voegt nu weinig toe aan wat ik allemaal al heb.
Swiss made is echt overrated. Wanneer je iets meer ambacht wil kan je beter voor een merk als Hanhart gaan. Kleine fabriek met mooie geschiedenis en topkwaliteit voor een redelijke prijs.
Interessant stuk en de link met Citizen/Eco-Drive vind ik zeker het benoemen waard. Wel denk ik dat er een belangrijk onderscheid wordt gemaakt tussen wat aantoonbaar is en wat wordt verondersteld. Dat de TH50-00 sterk gebaseerd is op Citizen-technologie/E168 lijkt goed onderbouwd, maar de conclusie dat het feitelijk slechts een Japans E168-uurwerk met een TAG-logo is en dat TAG daarmee bewust de Swiss Made-regels omzeilt, lijkt mij op basis van de beschikbare informatie niet bewezen. Zeker omdat La Joux-Perret zelf onderdeel is van Citizen en inmiddels ook solar-quartz uurwerken ontwikkelt en produceert. Misschien is het daarom beter om die laatste conclusies iets voorzichtiger te formuleren. Dat maakt het verhaal naar mijn mening juist sterker.
Bij het uitblijven van de bron kunnen we er wel van uitgaan dat deze expert uit de duim is gezogen, en dit gewoon weer het zoveelste huilverhaal van ts is over dat Zwitserse horloges zo duur zijn!
Apparently, the TH50-00 at least has some cosmetic upgrades from the E168, including a metal cover plate with damaskeening (stripes) finish.
Another difference is the power reserve (6 months on the E168, 10 months on the TH50-00).
For now, it is unconfirmed what parts are interchangeable between the TH50-00 and E168 (other other Citizen/Miyota calibres).
Er zijn helaas vaak stoorzenders die topics bewust proberen te verstoren, terwijl Horlogeforum bedoeld is om op een respectvolle manier met elkaar in gesprek te gaan. Zodra het over Chinese horloges gaat, of zoals in dit geval over Swiss Made, blijkt bij sommigen de volwassenheid helaas ver te zoeken.