Vertex vind ik heel sympathiek. Over de originaliteit van hun designs kun je discussiëren. Geen marketing bullshit en aardig geprijsd gezien de afwerking en het feit dat de kleine ondernemer iets leuks doet in Zwitserland met een afzet van 600 horloges per jaar.
Bremont kan ik ook wel waarderen.
Anderzijds: it is all in the eye of the beholder 🤸
Ik wil zelf graag poseidon naar boven brengen. Maken zelf gewoon een heel mooi no nonsens duikhorloge in Quartz. Ik ben recentelijk zelf een beetje onderzoek aan het doen naar Poseidon daar een collega (die zelf intensief duiker is) daar naar verwees.
Ik zal de hele historie je besparen, maar ik heb recentelijk een hele mooie post uit de oude doos gelezen van @Eddio waarin hij alles verteld over zijn Aquadive. Maar daar staat ook een heel stuk over Poseidon geschreven.
Hulde nog voor dat topic Eddio! Heel mooi onderbouwd.
Link naar topic:
Edit en Note, Poseidon is niet persee een horlogemerk. Maar dus een verstrekker van vooral duik gear.
Ja sorry, was even bezig. Maareh ja, absoluut Squale.
Al in 1946 begon avonturier en duik(horloge)pionier Charles von Buren met horloges maken. Sinds 1959 onder de naam Squale. Een legendarisch merk onder duikers en horlogeliefhebbers, met kwalitatief gewoon heel goede horloges, die er goed uitzien, zeer comfortabel dragen en ook nog eens betaalbaar zijn. Horlogemerken als Blancpain, Heuer en Doxa (en tientallen andere merken) erkenden dit, door Squale in te schakelen voor het maken van hun horlogekasten. Tegenwoordig maakt Squale alleen nog horloges onder het eigen merk. Niet grotendeels leunend op een overactieve marketingmachine, zoals Rolex en Omega. Maar nog steeds met dezelfde passie en kwaliteit. Het merk is nog steeds zelfstandig en modellen als de 1521, met de unieke Von Buren case, zijn geliefd onder horlogegekkies en duikershorlogefans, zoals ondergetekende.
Dank je @Watchout4thebus ! Ik had de Poseidon horloges weleens voorbij zien komen op Ebay. Qua looks heeft het wat weg van een Citizen Promaster horloge. En inderdaad een lekkere Grab & Go!!
Als ik even advocaat van de duivel mag spelen: zijn deze merken niet precies het tegenovergestelde van sympathiek volgens jouw definitie? Slimme jongens die zien wat vintageliefhebbers sexy vinden, een merknaam opkopen, de ontwerpen van dat merk 1:1 kopiëren en die dan vermarkten op basis van de heritage van het originele merk (‘since 1926’).
Even los van of het mooie en goed gemaakte horloges voor een redelijke prijs zijn natuurlijk, maar ze voldoen op twee van de drie punten niet aan je definitie.
Ze maken ze trouw aan het origineel, dat niet meer bestaat. Het is een andere meneer, maar het zijn dezelfde horloges. Zelfs deels gebruikmakend van dezelfde productiemiddelen. Dat vind ik best okay. Maar ik snap je reserves wel.
Zeker dat ‘since XX’ is wel gegoochel.
Een andere factor welke voor mij bepalend is of ik iets ‘sympathiek’ vindt, voor zo ver ik dat al laat mee wegen in mijn keuzes, is de beschikbaarheid.
De gemaakte schaarste van bijv. Rolex en Swatch x.
Veel gelimiteerde uitgaven, waar ook ‘sympathiekere’ merken zich schuldig aan maken, bijv. Seiko en Sinn.
Microbrands welke beperkte oplages/voorraad hebben, bijv. Zelos en Farer. Al kun je het van Zodiac (geen microbrand in mijn ogen) ook regelmatig stellen.
Al zit er zeker niet altijd kwade wil achter, ik denk dat het regelmatig bewust gemaakte schaarste is en dat vind ik niet ‘sympathiek’. Uiteraard doen veel meer merken aan een van de vormen van schaarste/beperkte uitgaven dan mijn voorbeelden, maar het is voor mij een punt.
Longines, Junghans, Tissot, Hamilton vind ik ‘sympathiek’, maar dit is vooral een gevoel zonder veel onderbouwing. De definitie heb ik zeker niet in huis.
Dat snap ik, maar de vraag was: welke merken voldoen aan de vrij strenge definitie in de titel en dat geldt voor beide merken mijns inziens niet.
Ik ben er zelf niet helemaal uit hoe ik erin sta. Op de een of andere manier vind ik het nieuwe Vulcain wel sympathiek en heb ik niets met het huidige Nivada. Ik denk omdat ik het gevoel heb dat er bij Vulcain meer liefde achter zit en bij Nivada meer een uitgekookte strategie, maar dat is puur onderbuikgevoel.