Sympathieke merken (als in geen marketing bla bla, geen opgepompte prijzen, originele ontwerpen)

Gezien het handwerk en eigen productie en design van uurwerken, is dit ook nog ‘betaalbaar’. Ik vind ze sympathiek:

Alweer Duits.

15 likes

Bij de hele Richemont Group heb je je bedenkingen maar bij 's werelds grootste bla bla Marketingmachine LVMH heb je dat niet … ?

1 like

Alpina vind ik ook wel een OK merk. Helaas vind ik de horloges nét niet mooi genoeg om er een aan te schaffen.

2 likes

Zwaar onder list. #Check
Marketing? Matig.
Mooi? Ja!

11 likes

:thinking: hier moet ik even over nadenken.

1 like

Als ik even advocaat van de duivel mag spelen: zijn deze merken niet precies het tegenovergestelde van sympathiek volgens jouw definitie? Slimme jongens die zien wat vintageliefhebbers sexy vinden, een merknaam opkopen, de ontwerpen van dat merk 1:1 kopiëren en die dan vermarkten op basis van de heritage van het originele merk (‘since 1926’).

Even los van of het mooie en goed gemaakte horloges voor een redelijke prijs zijn natuurlijk, maar ze voldoen op twee van de drie punten niet aan je definitie.

7 likes

Squale uiteraard, Pook, Zelos.
Maar de hamvraag is wat sympathiek inhoudt. Dat is ook persoonlijk letterlijk en figuurlijk.

1 like

Dat zie ik dan anders.

Ze maken ze trouw aan het origineel, dat niet meer bestaat. Het is een andere meneer, maar het zijn dezelfde horloges. Zelfs deels gebruikmakend van dezelfde productiemiddelen. Dat vind ik best okay. Maar ik snap je reserves wel.
Zeker dat ‘since XX’ is wel gegoochel.

Ik dacht nog: zet het in de titel, dan is het niet te missen…

2 likes

Een andere factor welke voor mij bepalend is of ik iets ‘sympathiek’ vindt, voor zo ver ik dat al laat mee wegen in mijn keuzes, is de beschikbaarheid.

De gemaakte schaarste van bijv. Rolex en Swatch x.
Veel gelimiteerde uitgaven, waar ook ‘sympathiekere’ merken zich schuldig aan maken, bijv. Seiko en Sinn.
Microbrands welke beperkte oplages/voorraad hebben, bijv. Zelos en Farer. Al kun je het van Zodiac (geen microbrand in mijn ogen) ook regelmatig stellen.

Al zit er zeker niet altijd kwade wil achter, ik denk dat het regelmatig bewust gemaakte schaarste is en dat vind ik niet ‘sympathiek’. Uiteraard doen veel meer merken aan een van de vormen van schaarste/beperkte uitgaven dan mijn voorbeelden, maar het is voor mij een punt.

Longines, Junghans, Tissot, Hamilton vind ik ‘sympathiek’, maar dit is vooral een gevoel zonder veel onderbouwing. De definitie heb ik zeker niet in huis.

1 like

Dat snap ik, maar de vraag was: welke merken voldoen aan de vrij strenge definitie in de titel en dat geldt voor beide merken mijns inziens niet.

Ik ben er zelf niet helemaal uit hoe ik erin sta. Op de een of andere manier vind ik het nieuwe Vulcain wel sympathiek en heb ik niets met het huidige Nivada. Ik denk omdat ik het gevoel heb dat er bij Vulcain meer liefde achter zit en bij Nivada meer een uitgekookte strategie, maar dat is puur onderbuikgevoel.

1 like

Van der Klaauw, geen rare marketing en hoewel heel ver buiten mijn budget: sympathiek geprijsd. Want je krijgt er iets heel bijzonders voor.

Wel binnen mijn budget, origineel, goed ontworpen, quartz, is deze Schipper:

2 likes

Was mijn eerste gedachte bij het zien van de topictitel. Eigen smoel, leuke kleurtjes, goede prijs/kwaliteit verhouding. Een leuk merk zou ik zeggen.

6 likes

Alle doen aan marketing, het zou moeten gaan over “false” marketing m.i.

Ik zou deze als sympathieke merken willen noemen:

Oris
Raymond Weil
Baume et Mercier
Mido
Alpina

…of is het zo omdat ik ze in mijn collectie heb? :see_no_evil:

1 like

Brew, was al genoemd. Maar vind het een erg sympathiek merk

Dryden

Raven

Voornamelijk Micro brands die ik sympathiek vind, maar heb het idee dat die ook meer naar consumer (kunnen) luisteren en zelf vaak de grootste horloge fans zijn.

3 likes

Begint wel op te vallen. :wink:

1 like

Wanneer is marketing sympathiek en wanneer vind jij deze onsympathiek. Persoonlijke smaak, gevoel en beleving. Fake verhalen en opgeklopte verhalen zijn in elk geval nooit sympathiek :rage:
Kleinere merken werken uiteraard ook met andere en veel kleinere marketing budgetten.
Wat je persoonlijk bezit, vind je vaak ook sympathiek. Geldt in elk geval wel voor mij.
Grotere sympathieke merken: Longines, Hamilton en Tudor
Kleinere sympathieke merken: Nomos, Echo Neutra, Circula, Isotope, Baltic, etc.

2 likes

Gavox. Belgisch merk, geen tot weinig reclame en direct contact met de eigenaar. Eigen ontwerpen (de squadron heeft wel militaire inspiratie) en realistisch geprijsd.

6 likes

Heeft hier nu nog niemand “ketelaars watches” genoemd?
Ga jullie schamen! Allemaal!!! :stuck_out_tongue_winking_eye:

19 likes

Staudt is in mijn ogen een sympathiek horlogemerk. Mooie horloges, maar persoonlijk vind ik de Arabische cijfers niet mooi op een horloge. Met baguette was ik verkocht.

6 likes