Aquadive, de historie, een NA en nog veel meer......

Aquadive, de historie, een NA en nog veel meer…

Eens een wereldwijd bekend merk in de duikwereld, tegenwoordig alleen nog maar bij een klein publiek bekend, Aquadive!
images

Duikhorloges van Aquadive stonden in de 60e en 70e jaren bekend als sterke en oerdegelijke duikhorloges. Ontworpen voor extreme omstandigheden en gewaardeerd om de echte 60e / 70e jaren looks. Vintage Aquadive horloges zijn tegenwoordig nog steeds gewild.
Echter hoe goed ze ook ontworpen waren tegen extreme omstandigheden, ook Aquadive kwam de schok van de Quartz revolutie niet te boven en verdween uiteindelijk in de diepte…

In den beginne…
Aquadive was opgericht in 1962 met als doel om robuuste en betrouwbare toolwatches te produceren. In die tijd waren er genoeg horlogemerken die een sport lijn hadden. Weinig merken waren echter zoals Aquadive, die zich alleen gefocused hadden op de duikwereld.
Deze toewijding voor de duiksport maakte Aquadive een gewild merk onder duikers. Verkoop vond voornamelijk plaats in duikwinkels en reclame werd gemaakt in de duikmagazines.

21212


Diverse oude advertenties

Aquadive Modellen
De volgende modellen zijn door Aquadive uitgebracht (mogelijk niet een complete lijst).
Gewoonweg heerlijke 60s en 70s vibe toolwatches, kijk en geniet!!!


Aquadive 1000


Aquadive 1924 “The Brick”


Aquadive 1939


Aquadive 4544

985c95a6-0d00-4d2d-bb7a-53146b436039
Aquadive 566

Quartz?
Ook Aquadive heeft geprobeerd om mee te liften op de quart koorts, zie onderstaande advertentie.

De icoon.
In de jaren 70 kwam Aquadive met wat hun meest befaamde model zou worden…
de Aquadive Time Depth Model 50.

Dit was een groot horloge met 47 mm lug to lug en 20mm hoog! Maar met reden…
Het horloge bevat een met olie gevulde dieptemeter en was voorzien van een nieuw Dynatron electronisch uurwerk. In een tijd dat duikers nog een horloge aan de ene pols hadden en een dieptemeter aan de ander combineerde de Model 50 dit in 1 instrument. Het werd een icoon in de duikwereld en 1 die tot de dag van vandaag gewild is onder liefhebbers.
Hieronder 1 van de advertenties en fotos van 2 modellen.


De normale uitvoering

hgjghjhgjh
De “Rotary” uitvoering.

Het ontwerp van de kast is ook terug te vinden in de NA, zie verderop.

Een aantal modellen van Aquadive, modellen waar op de caseback een logo van een vis prijkt, zijn trouwens horloges welke niet zelf geproduceerd zijn door Aquadive maar geproduceerd waren door Jenny, nog een icoon welke in de vergetelheid verdwenen was. Ik heb in een andere NA hier al eerder over gesproken.

Hierin is terug te lezen dat in de jaren 60 Jenny duikhorloges produceerde maar ook designs voor o.a. Aquadive. Al deze modellen waren te herkennen aan het Jenny vislogo op de caseback.


Aquadive 1000 met Jenny logo

Deze Aquadive 1000 was trouwens in zijn tijd 1 van de eerste horloges in de jaren 60 die 1000m waterdicht was maar dit was dus geen mijlpaal van Aquadive zelf maar die van de kastenmaker, Jenny!
Uiteindelijk heeft Aquadive het nog vol weten te houden tot ergens in de jaren 80 maar uiteindelijk zijn ook zij ten onder gegaan door de Quartz revolutie…

Scott Carpenter… wie?
Voordat we verder gaan wil ik even stil staan bij deze meneer. Bij het zoeken naar geschiedenis van Aquadive kwam Scott Carpenter geregeld naar boven.

Scott Carpenter heeft gedurende zijn bijzondere carriere zijn naam verbonden aan Aquadive. Alhoewel hij geen Aquadive droeg tijdens memorabele vastgelegde momenten in zijn carriere zijn er naast Aquadive ook andere horloges gekoppeld aan hem en dat vond ik bijzonder genoeg om hier toch kort even te benoemen.
_70413033_019603988

Scott Carpenter kwam in 1949 bij de Amerikaaanse Marine, vloog meerdere missies tijdens de oorlog in Korea en was testpiloot bij de Naval Air Test Center. In 1959 werd hij geselecteerd door Nasa om deel te nemen aan de “Mercury 7”, de ruimtevaarders die de eerste Amerikaanse bemande ruimtevluchten moesten uitvoeren onder het Mercury programma. Hij was aan boord van de Aurora 7 welke op 24 Mei 1962 gelanceerd werd en waarbij gedurende 5 uur 3x om de Aarde gevlogen werd.


Lancering van Aurora 7


Carpenter in de module van Aurora 7

In bovenstaande foto zit Carpenter in de Aurora 7 module. En nee, geen Aquadive om de pols maar een Breitling Cosmonaute 809. Hiermee werd dit horloge de eerste Zwitserse handmatige chronograaf in de ruimte.
Meer info hierover vindt je hier:

Bij zijn voorbereidingen voor de Aurora 7 missie droeg hij tijdens de “Zero G” onderwater trainingen wel een Aquadive., helaas geen fotos van gevonden.

Sealab II
Carpenter heeft tevens deelgenomen aan het SeaLab II experiment als diepzeeonderzoeker. Sealab II stond net uit de kust van La Jolla in Californie op 62 meter diepte.



Sealab II

Dit experiment was onderdeel van het Man-in-the-Sea programma / Deep Submergence Systems Project van de Amerikaanse Marine welke starte in 1964 met uiteindelijk 3 versies van het experimentele onderwater habitat.
Elk team verbleef 15 dagen in de Habitat met uitzondering van Carpenter. Hij verbleef hier een recordtijd van 30 dagen. Tijdens het verblijf werden naast fysiologische testen ook nieuwe tools, methodes voor het bergen en een electrisch verwarmd drysuit getest. Ze werden ondersteund / voorzien van voorraad door een getrainde dolfijn genaamd Tuffy van de United States Navy Marine Mammal Program, en nee dit is geen 1 April grap.

Tuffy
Tuffy

Nog een grappig weetje was een telefoongesprek tussen Carpenter en President Johnson. Carpenter belde vanuit een decompressiekamer gevuld met Helium. Nou je kan wel bedenken hoe dat moest klinken. De opnames hebben jaren onder duikers van de Marine gecirculeerd voordat deze in 1999 uitgezonden is geweest op de radio.
Hierbij de link:
https://www.youtube.com/watch?v=Gg0pMbc7Opk

Oke oke ik hoor jullie denken, getrainde dolfijnen en rare telefoongesprekken… nu gaan we wel heeeeel ver off topic. Terug naar horloges eddio!!!

Tijdens de Sealab experimenten kregen de Aquanauts Rolex Seadwellers toebedeeld. Er bleken echter ook andere horloges mee de diepte in te gaan, zie link, maar helaas geen Aquadive!

Zo, en nu terug naar Aquadive…

Aquadive, de terugkeer van een icoon.
Het was in 2011 dat, horloge verzamelaar Rick Marei, onder de Synchron groep, Aquadive terugbracht uit de diepte na bijna 30 jaar afwezigheid.

De terugkeer kwam in de vorm van de Bathyscaphe 300.


Aquadive Bathyscaphe 300

De Bathyscaphe 300 kwam met een iconisch kastdesign, namelijk die van het eerder genoemde Model 50. De bathyscaphe 300 was hierbij trouw aan de dimensies van het origineel. Er kwam ook een Bathyscaphe 100 welke hetzelfde kastdesign heeft maar met een ingetogen versie qua dimensies.


De Bathyscaphe “Trieste”

Een bathyscaphe is een speciaal voor diepzeeonderzoek gebouwde onderzeeboot. Het vaartuig is bestand tegen de extreem grote hydrostatische druk die op grote diepte heerst, tot meer dan duizend keer de normale atmosferische druk.

Van de Bathyscaphe 100 kwam ook een GMT versie, genaamd de Bathysphere 100.


Een voorbeeld van een Bathysphere

Een Bathysphere is een holle bol die aan stalen kabels tot grote diepte neergelaten wordt voor diepzeeonderzoek. De voorloper van een Bathyscaphe.

Het imago van Aquadive
Aan de hand van de foto’s die Aquadive met de revival naar buiten brengt kan men zien dat ze een duidelijk statement willen maken, Aquadive blijft trouw aan zijn originele focus, het leveren van robuuste en betrouwbare duikhorloges!


Aquadive Bathysphere 100 GMT


Aquadive Bathysphere 100 GMT, Poseidon editie


Aquadive Bathysphere 100 GMT, Poseidon editie

De NA… het resultaat van een samenwerking
In 2019 ging Aquadive een samenwerking aan met Poseidon.


Het logo van Poseidon

Poseidon, opgericht in 1958, maakt al meer dan 60 jaar duikapparatuur voor civiele en militaire duikers. Een icoon in de duikwereld!
Het resultaat van de samenwerking werd de Aquadive Bathysphere 100 GMT Poseidon.


Aquadive Bathyspere 100 GMT Poseidon met het Poseidon logo op 9 uur.

Ik had geluk dat ik op het juiste moment @Selie tegenkwam hier op HF. Ik was geinteresseerd in de Poseidon en hij kwam op het punt om deze te willen gaan wegdoen. Toen de fondsen rond waren kon ik eindelijk een vooraankondiging doen in het Grote incoming Topic:

En kort daarna kon ik eindelijk de Aquadive Bathysphere 100 GMT Poseidon vast houden… Tijd voor foto’s!




Standaard geleverd met 2 Isofrane rubber straps .


Wat mooi is dat gele Poseidon logo toch…


Het Aquadive logo prijkt mooi op de kroon.


Mooi hoe die gepolijste lijn speelt met het licht.


Op de caseback is een verwijzing te zien naar het iconische kastdesign van de Time Depth.


De superluminova zorgt bij het minste lichtinval voor een zaklamp aan licht

Specs
Case en bezel: 316L (beide onderdelen zijn CNC gefreesd uit solide blok 316L)
Bezel: 316L met zwart keramische ring, gegraveerde 60 minuten schaalindeling en voorzien van superluminova.
Wijzerplaat: Mat zwart voorzien van Poseidon logo en geprinte indices met superluminova
Gewicht: 153 gram
Case Diameter: 43mm
Case Height: 12.5mm
Lug size 22 mm
Lug to lug: 50mm
Movement: ETA 2893-2
Power reserve: 40 uur
Crystal: AR coated Sapphire
Water resistance: 1000m

Een Limited Edition .
De Poseidon GMT werd geleverd in een gelimiteerde oplage van 300, toch?
De oplettende HFer heeft inmiddels gezien dat het hier niet om een xxx/300 gaat maar om een xx/50.
Wat blijkt, er is inderdaad een limited edition van 300 stuks uitgebracht. Helaas heeft Aquadive niet openlijk gemeld dat er daarnaast ook een limited edition van 50 stuks bestaat, verder geheel identiek, welke bedoeld waren voor de medewerkers van Poseidon zelf. Een aantal daarvan waren over en Poseidon heeft ze uiteindelijk vrijgegeven voor de verkoop. Dit is nr 07/50.

Hoe is de Poseidon in het dagelijks gebruik?
Alles straalt uit dat het hier om een serieuze toolwatch gaat. Het gewicht van 153 gram, de dimensies, de 1000m WR, het ratelen van de bezel alsof een Battleship zijn kanon in positie aan het brengen is en de Superluminova die bij het minste licht een zaklamp functie creëert. En geplaatst op die dikke gele Isofrane maakt het plaatje compleet. Fantastisch maar niet voor iedereen. En de GMT functie? Geweldig hoe de GMT hand geel gekleurd is, top functie maar de combinatie met een serieuze duiker blijft apart.

Als laatste nog een paar dingen.

Aquadive link met Doxa?
Aquadive maakt onderdeel uit van de Synchron groep, Doxa viel hier voorheen ook onder maar is inmiddels onder beheer van de Jenny Family. Doxa heeft eerder ook een samenwerking gedaan met Poseidon, hetgeen resulteerde in de prachtige Doxa Sub300T Divingstar Poseidon


Doxa Sub300T Divingstar Poseidon Limited Edition

Zelf heb ik een Doxa Sub1200t waar ik ongelovelijk veel plezier aan heb sinds eind 2019. En gezien mijn flipperitus zegt dit genoeg. Tijdens het schrijven van deze NA bedacht ik me trouwens dat ik er nooit een echte NA van geschreven heb, hmmmmm… toch maar eens doen. Maar ja dat heeft tijd nodig, ik heb twee boeken liggen over de geschiedenis van…

Terug naar de link met Aquadive.
Als laatste, de drijvende kracht achter het nieuw leven inblazen in het merk Doxa is ook het brein achter het opnieuw leven blazen in merken als Aquadive maar ook Aquastar en Isofrane. En die persoon is horlogeliefhebber en fan van het eerste uur, Rick Marei.


Rick Marei

Hij is werkzaam voor de Synchron groep welke eigenaar is van de eerder genoemde merken. En tja, Aquastar noemen zonder een foto van de prachtige reissue van de Deepstar is een doodzonde, dus hierbij.

En zo blijft dit een verhaal zonder einde, met veel linken naar historische gebeurtenissen, andere merken… Heerlijk toch… al stop ik nu wel echt met typen na het vermelden van wat referenties!


http://www.deskdivers.com/Site/AD50.html




Bon Bini!

117 likes

Mooie toolduiker je nieuwe aanwinst :+1:
Bedankt om me wat in te wijden in de geschiedenis van het merk, interessant schrijfsel!

1 like

Hele gave en orginele NA! :star_struck:

1 like

Mooi verhaal en hele mooie NA. :heart_eyes: Enjoy!

1 like

Dit zijn de topics waar we als horloge liefhebber blij van worden :grinning:

3 likes

Je vergeet wat :upside_down_face:

10 likes

:+1::+1:

Prachtig verhaal en een nog mooier horloge.

1 like

Poh wat een lap tekst! Het enthousiasme druipt er vanaf. Fijn dat hij naar een echte liefhebber is gegaan!

1 like

Gefeliciteerd en bedankt voor het mooie verhaal. Echt leuk!

1 like

Proficiat, Ik ben zeker dat het horloge van een degelijke kwaliteit is maar sommige dingen die je schrijft zijn nogal romantisch voorgesteld.

Ook, Doxa is nooit van de Synchron firma uit Oostenrijk geweest.
Synchron/Oostenrijk is een e-commerce bedrijf dat service leverde aan Doxa (of beter de eigenaars van Doxa, Jenny familie) vanaf om en bij 2000 tot voor kort toen de relatie beëindigd werd.

1 like

Schitterende duiker! En een leuk om te lezen.

En die Deepstar blijft ook een gaaf horloge…
Maar deze Poseidon is net zo gaaf!!

1 like

Jazeker wel, in de jaren 70 en 80 als ik het goed heb.
Zie hier een voorbeeld van een Doxa by Synchron Sub

Hier nog een link met info:

Hier staat:
Synchron bought Doxa in the late 1960s and added the brand to a group that also included Ernest Borel and Cyma, and was purchase again in 1978 by the Aubry Freres Company. The second-generation or “Synchron Era" as many refer to it, was aimed to be the watch of choice for the emerging recreational diving community. With sturdy cases, high visibility dials and smart bezel design, the Synchron era Doxa Subs quickly became the watch of choice for recreational divers in both America and Europe.

Of een link van Hodinkee

3 likes

Super leuk om te lezen, dankjewel! :+1: en veel plezier met het, ontzettend gave, horloge :slight_smile:

Leuk ook om te lezen over Aquadive/Jenny/Doxa. Ik zie in bovenstaand horloge ook wel heel sterk Doxa terug in de plaat, overigens :slight_smile:

Wat. Geweldig. Fantastisch. Ontzettend. Gaaf :joy: Waarom worden er nu niet van dat soort oplossingen bedacht :smiley: Ik zou zo graag onderdeel willen zijn geweest van de die vergadering. “Hoe gaan we die spullen beneden krijgen?” - “We zouden een, uhh, dolfijn kunnen trainen?” :rofl:

Dit is ook een van de eerste dingen waaraan ik moest denken. Weet jij iets over die keuze? Zou het iets zijn om de horlogenerds tevreden te stellen?

1 like

Tof verhaal en een prachtige duiker :hugs:

1 like

Prachtige NA en wat een fijne inkijk in dit merk.

1 like

hahahahah daar had ik nog niet aan gedacht maar inderdaad. Kijk dat is pas out of the box denken…

Nee geen idee. Het is niet een unieke combi, Omega en Doxa hebben ze ook. Maar wat de gedachte erachter is geen idee. Handig voor bemanning van een Nucleaire onderzeeboot? :rofl::rofl::rofl:

Yowww… heel verhaal; maar een super topic aangemaakt :ok_hand: Dit zijn topics die echt een toegevoegde waarde bieden! Dank hiervoor!

1 like

Wat een heerlijk uitgebreid verhaal en bijzondere aanwinst! Dank voor het delen, geniet van je prachtige Aquadive!

1 like