NA Jenny Caribbean Reissue 50th Anniversary

NA, de Jenny Caribbean 300 Reissue 50th Anniversary edition

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, deze NA gaat over onderstaand horloge.

Maar voordat ik verder ga over deze “Jenny”, waar kennen we dat logo links ook alweer van…
De eigenaren van een moderne Doxa zullen dit logo kennen want deze prijkt op elke caseback. En om het even onduidelijker te maken, nee dit is geen Doxa logo.

Het oorspronkelijke Doxa logo was een zeilboot, zie hieronder links.
oldnnew3

Maar wat is dan dat nieuwe logo in de vorm van een vis?

Nou dat, dames en heren, is het “moderne” logo van Jenny! Als je goed kijkt zie je de letter J met stip erop in de vis. De moderne Doxa zoals velen hier op HF kennen is eigendom van de Jenny Familie. Jenny is 1 van de vele vergeten merken maar 1 met een rijke geschiedenis en een belangrijke mijlpaal.

Jenny Watches
De rijke geschiedenis van Jenny Watches begon in 1963. Gustav Jenny starte met het produceren en assembleren van horloges voor bekende horlogemerken. In 1969 starte Gustav samen met zijn zoon Paul Jenny & Cie S.A. en introduceerde hun eerste lijn van duikhorloges, de Jenny Caribbean. En kort erna werd er een Jenny Caribbean 1000 uitgebracht welke het allereerste duikhorloge was met een waterdichtheid van 1000 meter. Dit horloge bestond uit een gepatenteerde (Brev 5292/68) triple safe monobloc kast. Hier was dus een merk die nog vrij jong was en alle gevestigde grote merken achter zich liet liggen en de eerste kast ontwikkelde die 1000m waterdicht was.

In 1969 ontwikkelde de gebroeders Jenny samen een decompression bezel (US patent no 3,613,354) welke een nieuwe standaard neerzette in de duikwereld.


De originele Jenny Caribbean 1000

In 10 jaar tijd had Jenny watches een nieuwe standard gezet voor duikhorloges en werd wereldleider in de productie van waterdichte duikhorloges. Jenny & Cie S.A. produceerde duikhorloges, designs inclusief logo aan horloge merken zoals Philip Watch, Dugena, Milus, Haste de Luxe, Perona, Eisenhardt, Jaques Monnat, Jaquet Droz, Aquadive, Fortis, Balzer, Ollech & Wajs, en vele anderen.

Voorbeelden



vintage-fortis-caribbean-1000-meter_360_0da239f831d3e2c398cee21b6021848a

Al die merken hadden echter wel 1 overeenkomst waarin duidelijk te zien was wie het horloge geproduceerd had. Op de caseback prijkte standaard het moderne Jenny vislogo zoals die ook op de Doxa’s te vinden is.
Jenny watches is er trots op dat ze als 1 van de weinige zwitserse merken nog steeds onafhankelijk zijn en het nog steeds een familiebedrijf is sinds de start, iets wat zeldzaam is in de Zwitserse horlogewereld.
Terwijl de productie van Jenny gelabelde horloges uiteindelijk stopte zijn ze niet gestopt met hun andere activiteiten. Een voorbeeld hiervan is Doxa, onderdeel van de Walca Group en waarvan de Jenny Familie eigenaar is. Voor Doxa heeft Jenny Watches de kasten geproduceerd en hebben ze een rol gehad in het welbekende design.

Leden van de familie van het eerste uur hebben tevens meegewerkt aan de NA waar dit verhaal om gaat.

De Jenny Caribbean 300 reissue 50th Anniversary.
Dit horloge is ter ere van het 50ste jaar bestaan van deze Zwitserse icoon. Gelimiteerd tot 500 stuks in 5 variaties. En om maar meteen even het minpunt benoemd te hebben, helaas is dit geen 1000 meter heruitgave.

Specs:
Case Diameter: 42mm
Case Height: 12.3mm
Lug Size: 21mm
Lug to Lug: 50mm (lugs curve down)
Strap optie: Rubber strap of de Beads of Rice Bracelet (zelfde als die op de Doxa zit)
Movement: High Grade ETA 2824-2
Crystal: Flat Sapphire with anti-reflective coating
Water Resistance: 300m/ 1000ft

En nu genoeg gepraat en tijd voor fotos:








En als laatste nog even de familie naast elkaar

Bedankt voor het lezen!

113 likes

Een mooie aankoop met leuke achtergrondinformatie! :slight_smile:

1 like

Hele mooie NA :+1:t2: gefeliciteerd

1 like

Phoe hé… mooi horloge hoor :star_struck:.

Heerlijke hoekige lugs.

Geniet ervan!

1 like

Een originele staat al lang op mijn lijstje… Als ik eens een mooie in originele staat vind :heart_eyes:

Maar deze re-issue is ook schitterend :+1::tada:

1 like

Fraaie aanwinst! Geniet ervan

1 like

mooi :+1: die heb ik hier nog niet eerder gezien

Goed verhaal! Mooi horloge!
Niet heel erg wild geprijst ook toch?

Oorspronkelijk waren die ongeveer 1000 dollar op rubber en 1300 dollar op staal. En je ziet ze nu voor 600 tot 1100 euro aangeboden worden. En velen, zoals deze, zijn ongedragen met het idee om te cashen :slight_smile: Voor de heritage, specs, bouwkwaliteit en de looks een mooi bedrag vind ik zelf.

2 likes

Mooi hoor!:ok_hand:

1 like

Daar heb je dan toch een prachtig horloge voor lijkt me zo👌

1 like

Ja absoluut!

1 like

Ik vind ‘m mooi. En dat zeg ik niet snel over een duiker. Veel plezier ermee!

1 like

Gaaf ding en wat een cool verhaal! Leuk stukje heritage dit weer!

1 like

Hartstikke coole horloges. Tof man, leuke NA zo’n caribbean. Ik had ze in de vintage verhalen wel eens voorbij zien komen, herinner me niet meer waar, maar leuke dingen.

Wat ik niet snap aan die Doxa rubberen band, en dat zag ik laatst ook bij Breitling, waarom moet het de merknaam in zulke koeienletters op die band stansen?

Ik zou geneigd zijn een ander bandje te scoren. Wel in oranje, dat staat 'm goed. :+1:

Maar enig idee?

1 like

Heel mooi gefeliciteerd :ok_hand:t2:

1 like

Prachtig, congrats.

1 like

Mooi zeg: heel gaaf exemplaar. Leuk om eens een wat minder voorkomend merk te zien. :+1: :+1:

1 like

Ik denk dat het niks meer dan puur esthetisch is. Meerdere merken doen dit. Dit noemen ze een Hershey style strap, vernoemd naar een Hershey bar chocolade reep. Persoonlijk vind ik het geweldig. Maar Doxa heeft ook een andere versies gehad, deze

3 likes

Weer wat geleerd, nooit van Jenny gehoord :+1: leuke frisse verschijning veel draagplezier gewenst.

1 like