Sympathieke merken (als in geen marketing bla bla, geen opgepompte prijzen, originele ontwerpen)

Ik heb ernaar gezocht, maar ik kon de ouders er niet in herkennen. Toch, Schipper zal het vast ergens vandaan hebben.

1 like

Wat bij mij altijd wel goed werkt is als je een beetje persoonlijke connectie kan maken. En dat je ook wel denkt: hoe krijgen ze het gemaakt voor het geld.

Als ik even naar mijn horlogedoos kijk kom ik dan tot:

• anOrdain
  • RZE
  • Timex
  • Paulin (nog niet in de doos, maar onderweg)

Bij anOrdain proef je wel het spanningsveld tussen de prijs en de vraag. Als de vraag zo hoog is dat je dit soort wachtlijsten krijgt, dan is de prijs eigenlijk te laag. Maar die niet zo hoge (=betrekkelijk natuurlijk) is ook wel weer onderdeel van de charme van het merk.

Bij RZE (heb nu de valour chronograph om de pols) zit je echt te kijken: hoe doen ze dat voor 400 euro. Titanium kast. Leuk ontwerp, 200 meter waterdicht. Kleine batches. En mijn vraag over de werking van de chronograph werd per omgaande persoonlijk beantwoord.

Timex heeft veel leuke modellen. Ik heb de S1 en dat ontwerp (en de manier waarop het gemaakt is) is echt heel gaaf. En dat voor 400 euro (heb er nog minder voor betaald hier op het forum). Die persoonlijk connectie is er wat minder, al reageerde Giorgio Galli wel op mijn linkedin verzoek.

Paulin vind ik leuk omdat ze afwijkende dingen maken (zeker de Modul die nu naar mij onderweg is) en ze zijn transparant over hun keuzes en waar die gemaakt worden.

Ook Nomos vind ik overigens sympatiek. In het verleden ook een Orion gehad.

2 likes

Ik ben deze helemaal vergeten, was toch wel 1 van de ontdekkingen in 2016 voor mij

En dit voor wat 2023 betreft

4 likes

Zeker een sympathiek merk. Maar ik vind de laatste twee prijsstijgingen niet zo sympathiek.

2 likes

Vulcain cricket aantrekkelijke klok met mooi design verder liefst plaat in zwart persoonlijk.

1 like

Ik kijk niet vaak in dergelijke prijscategorie, om te voorkomen dat ik verzuurd door het leven ga :sweat_smile::rofl:.
Ben bij lange na niet in de positie om met de grosse männer mee te spelen, maar dit is toch wel even lekker zeg. En inderdaad, als ik me zo inlees, is die prijs niet grotesk.

De naam op mijn kleine indo lichaam zou wel komisch zijn. Maar dat buiten beschouwing gelaten. Dit is voor mij een event horizon (nee geen Grail want met een zorg loon is die 50k met veel geploeter en een armoedig bestaan van een paar jaar haalbaar, maar zo ontzettend onverantwoord). Misschien ooit…

Leuk topic.

Ik kijk ook steeds vaker naar Sinn, Alhoewel ze me niet echt pakken, is het een erg sympathiek merk imo.

Dat de Duitsers veel voorkomen hier vind ik niet gek. Merk toch dat dit wel een cultuur ding is. Gründlich en höflich. Geen mooie lege praat maar betrouwbaarheid en strak design in een lekker jasje.

1 like

Gewoon ontzettend veel geld hoe dan ook. Maar wel, afgezet tegen sommige merken, gezien de hoeveelheid handwerk en zo, nog ‘redelijk’ te noemen. Maar alles is relatief.

1 like

@Brytje008 Je huis, auto en boodschappen zijn ook duurder geworden. Zo ook horloges van de bekende merken.
Maar ik ben het met je eens. De goedkoopste Longines met Quartz uurwerk kost nu 900€ en een automaat €1500

Het gaat er ook om hoeveel kwaliteit is er te vinden binnen een bepaalde prijscategorie?

Microbrands zijn soms ook leuk. En idd voor een 250-400 euro is er heus iets moois te vinden met een japans seiko uurwerk. Denk idd aan RZE. Ik heb een Boldr. Whats in the Name? Toch een geinig ding. Lekker rommelen met bandjes. 200wr titanium saffier voor €280

Waarom zijn er dan sommige merken die met zo goed als dezelfde materialen daar 600-800 voor vragen?

En dat gaat natuurlijk ook op voor de basis sellita en eta uurwerken. Neem nou zo’n Tissot PRX. 745€

Gisteren nog in het groene gedeelte de vraag of de 30k verschil het waard is in de vergelijking van een stalen dj vs een witgouden daydate?

Grand Seiko vond ik jaren geweldig. Nu komen die kletsverhalen over de natuur als inspiratie voor een nieuwe wijzerplaat echt mijn neus uit. Originele ontwerpen zijn het wel. 44gs, 62gs en nu de nieuwe evo 9.
Value for money? Ze zijn ook flink gestegen.
Het verschil tussen staal en edelmetaal is ook op niks gebaseerd.

4 likes

Dat is waar. Voor velen is dit erg veel geld, voor anderen valt het wel mee. Hoe dan ook, je krijgt er zo te zien wel echt kwaliteit voor terug ipv te betalen voor marketing. Dat vind ik wel sympathiek.

1 like

Heb ik persoonlijk helemaal niks mee. Wat erg jammer is want ze hebben best wel leuke horloges, alleen ik voel er gewoon niks bij.

1 like

Qua design laten ze zich vaak wel erg ‘inspireren door anderen’ vind ik.

1 like

Hanhart is echt een leuk merk; ze maken leuke horloges (persoonlijk natuurlijk) maar ook als bedrijf kan ik ze waarderen. Een verkeerd bandje geleverd? Geen probleem, sturen ze gewoon een nieuwe op en de oude mag je houden. Vraagje? Antwoord krijg je snel en ook gewoon van de CEO. Lijkt me ook een fijn bedrijf om voor te werken, gevoelsmatig.

4 likes

Prachtig horloge, wil graag de horloges van hermes is zien. Maar elke keer als ik langs loop en zie dat er een rij voor de winkel staat denk ik laat maar.

Ben het helemaal met je is…

5 likes

Hentschel en Dornblueth al genoemd?

1 like

Beetje flauw en vanuit Nederlands perspectief uiterst subjectief benaderd: CEO (US) Managing Director (VK) ofwel Algemeen directeur; niets anders dan algemeen aangenomen benamingen voor een statutair bestuurder.Heeft dus absoluut niets te maken met omvan danwel listed/private.

Om jezelf CEO te noemen als je een eigen bedrijf (eenmanszaak) hebt, wat al dan niet omzet draait. Idd, algemeen directeur is de NL tegenhanger. Maar directeur van een eenmanszaak is niets, je bent dan de hoogste leidinggevende van wat precies? Noem jezelf eigenaar, ondernemer, whatever. Maar CEO?

Maar anyway, het was een gebbetje. Terug naar sympathieke merken :ok_hand:

2 likes

Of SuperC!

1 like

Het gaat niet om wat je je noemt, zoals (wellicht niet duidelijk aangegeven) om statutaire verantwoordelijkheid. Blijkbaar heeft het voor Nederlanders een bepaalde implicatie mbt omvang, span of control of iets dergelijks. Lijkt (uiterst subjectief) typisch Nederlands aangezien ik dit in andere landen / culturen niet ben tegengekomen.

Wat hiervan te denken: Independent horlogemaker zet z’n uurwerken en productie-gerelateerde informatie in open-source mode.

Dat is sympathiek. Verlicht, zelfs.

2 likes