Tadea herstellen met een AS 210 uurwerk

Goed nieuws en minder nieuws.

Het ankerrad van het AS111 uurwerk is exact hetzelfde. Die kan ik dus mooi gebruiken.

Het zwaar gehavende minutenrad…………de andere raderen van het AS111 zijn kleiner en passen niet.

Ik wilde het minutenrad herstellen. Zag daar echt een hele serieuze kans in. Had hem nagenoeg weer helemaal recht en dacht dan de naden te kunnen solderen.

Er is iets mis gegaan met het laatste tikje wat ik wilde geven om hem te perfectioneren :see_no_evil::tired_face::face_with_symbols_over_mouth::face_with_symbols_over_mouth:

Zal morgen wel wat plaatjes posten. Geen zin meer :cry:

3 likes

Ik heb Vera nog liggen . Zo te zien een kloon of afgeleide van AS210. Deze loopt zelfs nog! Er zitten misschien wel bruikbare delen in! Ik stuur hem op!


4 likes

Zie hier nog de resultaten van gisteren.

Ankerrad van de AS111 en de AS210 zijn dus even groot.

Ik wilde het rad dus recht maken en dan solderen (als je niets anders kan krijgen).

Voor

Na wat bewerking

Alleen bij de laatste bewerking ging het dus mis en ligt het in twee stukjes :frowning:

Inmiddels een uurwerk in spanje gevonden. Astap van de balans is kapot, maar de rest is allemaal heel volgens de verkoper.

Ik moet dus sowieso op zoek naar een balansas (wellicht heeft van de Gevel wat liggen). En moet me daarna gaan verdiepen in hoe ik die moet gaan vervangen :grimacing:

4 likes

Als je precies wilt zijn, wat jij anker raderen noemt zijn officieel cylinderraderen.

4 likes

@Betula
Wat een fantastisch en gedurfd project! Bijna niemand begint er aan om aan zo’n oud cylindergang kaliber te werken, zeker niet als het in zo’n deplorabele staat verkeert als jij het binnen hebt gekregen.
Jij doet dat dus wel! Respect!
Ik hoop dat je alle vervangende onderdelen c.q. een werkende donor bij elkaar gaat krijgen. Uiterlijk zijn deze oude horloges vaak heel mooi om te zien en het zou geweldig zijn als het weer functioneel en draagbaar wordt.
Succes!

1 like

Groeten van een tijdgenoot: (nee niet ik, het horloge! Als ik die leeftijd had zou ik hier nu geen berichtjes zitten typen, maar had ik waarschijnlijk al een poosje een tuintje op mijn buik).
De oudjes doen het nog best!

Lancyl, ik schat eind jaren '20. Lanco / Langendorf kaliber 10.118

Zie ook hier:

4 likes

Mooie verhaal Lex.

Ik ben ondertussen wel enigszins gestrest en bezorgd geraakt. Gistermiddag zou het donorhorloge welke ik in Spanje (eBay) heb gekocht worden bezorgd. De hele middag verschoof het bezorgmoment naar achteren toe. Het tijdstip is denk ik 4x aangepast. Helaas, niets bezorgd. Nu heb ik dat wel eens eerder beleefd, maar toen stond in de app de melding: helaas hebben we het bezorgmoment niet gehaald. Vanmorgen keek ik in de app en stond er in dat het om 22:30 is bezorgd … :scream:
Ik heb in de brievenbus en blauwe papiercontainer gekeken, maar helemaal niets. Daarna in onze buurtpreventie app een oproep gedaan met de vraag of het elders is bezorgd. Daar kwam een wedervraag van mijn overbuurman in of zijn pakketje elders was bezorgd … ook PostNL.
Dat stelt mij dan misschien enigszins gerust. Zelfde bezorger, zelfde bus… moet toch bijna een verkeerde melding in de app zijn. Laten we het maar hopen, maar voel me nu toch wel erg zuur.

1 like

Inmiddels meerdere buren in de app die exact hetzelfde melden. Melding dat het bezorgd is maar niets ontvangen. Allemaal dezelfde tijdstippen rondom 22:00. Laten we hopen dat we morgen onze spullen wel krijgen.

Einde van de middag lag het spul ineens in de brievenbus. Van de week maar eens kijken. Blij mee.

4 likes

Succes :+1:t2:

Gaaf dat je je dit aangaat.

1 like

Precies dat heb ik laatst ook meegemaakt. Is dus niet alleen bij jou zo… Ik moet toegeven, dat hun service “iets” beter is geworden, maar het is nog steeds slecht… In ieder geval verlopen hun douanehandelingen een stuk soepeler en sneller.

De buurman heeft de bezorger toevallig gesproken en die gaf aan dat die avond er een defect is geweest aan het scanapparaat en er voor zorgde dat de informatievoorziening in de war raakte. Klinkt plausibel.

Dit is het donor horloge. Eigenlijk veel te leuk/mooi om "te slopen "… :grimacing: :see_no_evil:
Zal nog op internet nog eens graven naar onderdelen, maar met dit soort oude horloges wordt het wel lastig om onderdelen te vinden.

Dikke kans dat dit horloge “eenvoudig” aan de praat is te krijgen. Ik heb even onderzoek naar de balans gedaan en zag vrij vlot waarom hij niet draaide. Was ook aangegeven in de advertentie dat de balansas defect was. Wat Huib @vinwat (dacht ik) al eens ergens had aangegeven bestaat deze as uit meerdere onderdelen en aan de onderzijde is de tampon ingeschoven in de holle as.

De astap aan de bovenzijde is volgens mij nog intact.

Helaas verschilt de platine toch op een paar kleine punten. De vraag is dan ook of het een AS210 is, maar zal ik denk ik wel zien als ik het donor uurwerk uit elkaar haal. Zou onder de wijzerplaat moeten staan.

De kloof van de balans past in ieder geval niet. Ik zal de balansveer over moeten zetten naar de Tadea.

Links de donor, rechts die van de Tadea

Ook nog even twee foto’s met het spul naast elkaar. Links de Tadea en rechts de donor. De platine aan de balanszijde is ook een tikje anders.

Eerdaags de donor maar eens uit elkaar. Gaan het zien.

5 likes

Succes en sterkte!!
Is dat nou een hele vroege vorm van schok beveiliging, die U rondom de balans?

Lijkt ook wel hier op.

1 like

We gaan het zien @MartijnV De Tadea is in ieder geval 100% een AS210 (staat op de platine vermeld).

Bestfit Encyclopedia
Ik heb gekeken, maar ik kom de AS210 daar niet in tegen helaas

1 like

Hier wat info. Meer heb ik niet.

2 likes

Tof :+1:

@Speed_Addict Weet jij ook hoe ik dat met die balansas moet lezen? Ben wel super blij met die maten want dan weet ik dat.

Daar staat dus C75/385/80. Ik had een tijdje geleden bij van de Gevel al een vraag gesteld, maar die kwamen enkel terug met een antwoord: alle balansassen kunnen we leveren en staan op de site :crazy_face:

Als ik op de site kijk : cylinders
Dan zie ik de eerste kolom de diameter en vind daar onder 75 ook de waarde 385. Maar wat is bij Flume dan die derde waarde 80? Of lees/interpreteer ik het verkeerd?

Dat ZF 1245 nummer voor de veer is ook wel mooi. Daar kom ik de waarde 1,50×10,50×0,120×320,00mm voor tegen. De veer zit er nog in en lijkt op het eerst oog nog goed. Geen idee of die al eens is vervangen en weet ook absoluut nog niet wat die aan amplitude geeft want eerst moet het spul worden gemaakt, maar als ik hem moet vervangen is dit goed om te weten.