Technische vraag

@HanDavinci kom er eens in.

Ga jij een uurwerk opnieuw afregelen als je andere wijzers plaatst?
Er van uitgaande dat het uurwerk goed loopt.

Even de posts hierboven lezen

alsjeblieft

image

4 likes

Het is zelfs zo dat op het punt waar de wiel de grond raakt, het rubber van de band heel even stil staat, om vervolgens met een bloedgang weer te versnellen naar de bij de snelheid van de fiets passende baansnelheid . . .

(Bij rupsbanden van een tank is het beter te zien.)

jan

Hoe moet ik dat plaatsen in de wetten van de mechanica?

Opgaand versnelling, naar beneden remmend

Rook van de bandjes van vliegtuigen bij het landen :wink:

Nee, even serieus, het wiel draait twee keer zo snel als de weg?!

Hahaha, dan zouden we allemaal gratis rijden :rofl::+1:
Maar verslijten we wel veel remschoenen :thinking:

Zou ik wel moeten doen.

1 like

Ik zet de wijzers er dan andersom op. Dan hebben ze een negatieve lengte t.o.v. de as en genereer je dus energie. Je hoeft het horloge dan nooit meer op te winden en bij automaten kan de rotor vervallen, waardoor ze dunner kunnen worden…

2 likes

Ja. Een Seiko Tuna met hele grote wijzers dus heeft daarom een speciaal high-torque uurwerk.

Wij hebben meer mensen nodig zoals jij.

8 likes

Wow, ik dacht dat de vraag van TS al grappig bedoeld was, maar jij weet het nog leuker te maken :joy:.

Je begrijpt dat bij een tank de rupsband los om de velg ligt, waar de band bij een fiets juist star verbonden is met de velg? Dat komt niet eens in de buurt van appels en peren :rofl:.

de wiel-as heeft t.o.v. de weg … snelheid V1
de bovenkant heeft snelheid V2
ergo de onderkant van het wiel heeft snelheid V0

en dat is dan maar goed ook :man_student:

Je gedraagt je als een eikel Han.
Die jongen vraagt gewoon iets.

Iets met veilige omgeving om van elkaar te leren!

1 like

Correct.

En hierna

viel het kwartje pas, dus ik heb nog steeds goed geslapen. In de wetenschap dat ik iemand iets geleerd heb.

Snikkellikker. :fu: :sunglasses: :fu:

3 likes

Dude… is dat het eerst wat bij je opkomt.
Waar het hart van vol is…:joy:

Plaatjestijd

1 like

Dat is mijn stopwoordje voor gemene mensen.

1 like

Het is een 20 jaar terug (shit, ik wordt oud) dat ik me met mechanica bezig heb gehouden , en ik zal vast en zeker een hoop zijn vergeten.
Maar als een as van een wiel een constante snelheid heeft, dan heeft de buitenkant van dat wiel een toe-, en afnemende snelheid?

Gaat volgens mij hele vreemde slijtage opleveren in de motortjes waar ik mee werk.

Klopt.

Behalve bij die ene velg.

We willen toch aandrijving, niet?

jan.

Dit ook idd. Vandaar dat bijvoorbeeld de 9F quartz uurwerken van Grand Seiko een 2 staps-motor (2 stappen per seconde) en dus met meer torque hebben zodat men langere (en dus mooiere) wijzers kan toepassen, en tevens super accuraat is (lees de secondewijzer valt strak op de indices).

Enfin…zover ik het heb begrepen van de kunstenaars bij GS. :sunglasses:

Hangt van het referentiepunt af :wink: - In het voorbeeld is de snelheid t.o.v. de weg aangehouden…

2 likes