https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/vraag/100412/idiot-savant/
Ja ik snap het nu wel hoor. Maar het is een term die ik voor het eerst hoor. Dus laat staan dat ik dat in verband breng met wis- kunde.
Trouwens de conclusie van jouw vrouw dat de meesten hier in meer of mindere mate last zouden kunnen hebben van een vorm van autisme (ze drukte het zelf wat zwaarder uit) kan ik denk ik niet tegenspreken.
Argh. Dat hoor ik ook altijd over mensen met:
- mijn beroep
- mijn andere hobbies
- mijn tics
het schijnt zo dat bij een draaiend fietswiel de bovenkant van het wiel zich 2 x zo snel voortbeweegt t.o.v. de weg
als de as en dat de onderkant van het wiel t.o.v. de weg stilstaat… nu zou dat bij een horloge ook kunnen betekenen dat zodra je je horloge op zn zij kantelt dat de bovenkant van je horloge 2 x eerder op je werk komt dan de rest van je horloge.
Deze maakt met grote voorsprong kans op de grappigste post van het jaar, hulde!
I gotcha, I gotcha!
Toch zal de grootte van de wijzers een (zeer minieme) invloed hebben op de afwijking. Simpelweg omdat het meer energie kost om een grotere (of beter: zwaardere) wijzer 360 graden rond te laten gaan.
Zal wel meevallen.
In verhouding heeft een uurwerk een enorme torque tov het gewicht van de wijzers.
Dank, met deze vraag zat ik eigenlijk wel in mijn hoofd. Moet je een aanpassing in het uurwerk doen als je een langere (of zwaardere) wijzer set pakt?
Nee, lijkt mij niet.
Qua nauwkeurigheid zou je mogelijk zeggen van wel. Maar mogelijk is het gewichtsverschil verwaarloosbaar?
@HanDavinci kom er eens in.
Ga jij een uurwerk opnieuw afregelen als je andere wijzers plaatst?
Er van uitgaande dat het uurwerk goed loopt.
Even de posts hierboven lezen
alsjeblieft
Het is zelfs zo dat op het punt waar de wiel de grond raakt, het rubber van de band heel even stil staat, om vervolgens met een bloedgang weer te versnellen naar de bij de snelheid van de fiets passende baansnelheid . . .
(Bij rupsbanden van een tank is het beter te zien.)
jan
Hoe moet ik dat plaatsen in de wetten van de mechanica?
Opgaand versnelling, naar beneden remmend
Rook van de bandjes van vliegtuigen bij het landen
Nee, even serieus, het wiel draait twee keer zo snel als de weg?!
Hahaha, dan zouden we allemaal gratis rijden
Maar verslijten we wel veel remschoenen
Zou ik wel moeten doen.