Tellus cushion watch

Gisteren op de Rikketik dit cushion horloge gekocht. Had hem op de beurs opgewonden en begon direct vrolijk te tikken. Tijdens de koffie had @TKH hem ook al even in zijn handen en zei hij: die heeft er wel zin in, maar moet worden schoongemaakt. Zo gezegd zo gedaan.

Ik kom er alleen niet achter wat voor kaliber uurwerk erin zit. Ik kom overal markeringen tegen, maar het WWW laat me nog niet wijzer worden. Misschien dat @chi_kwadraat weet waar het om gaat?

Horloge is dus Tellus en kom op internet ook wel een ander tegen met hetzelfde kaliber. Op het palrad staat ook Cal 499

Overal kom ik 82 tegen. Op de treinbrug, veertonbrug en op de binnenkant van de kloof van de balans. Op de platine staat 597 82.

Ik heb alles uit elkaar gehaald en goed schoon gemaakt. Zat her en der dik vet en ook links/rechts wat vliegroest.

Vervolgens in elkaar gezet, olie gegeven en was het spannend wat het resultaat was. Dat was verbluffend te noemen :star_struck:

De kast heb ik schoongemaakt en ook de wijzerplaat heb ik gepoetst. Eerst heel voorzichtig het buitenste randje, maar het lijkt op een metalen (of misschien zilver?) wijzerplaat waarop de cijfers op een emaille achtige substantie. Ook de overige versierselen hielden goed. Ik durfde niet verder te gaan dan enkel met IPA. Misschien warm water? Wil het niet verknallen en laat het hier bij. Ben er nu al heel er blij mee.

Plaatje op de werkhouder.

Plaatje in de kast.

En hij is bijna klaar.

Moet alleen nog een nieuw savonette glaasje op. Daar heb ik niet de juiste maat van in huis. Verder twijfel ik nog over de kroon. Denk dat daar een andere op hoort. Tim zei dat ook al, maar moet eerst nadenken wat dat dan zou moeten zijn. Om het af te maken iets van een mooie bund strap. Ik meet 20mm tussen de lugs, dus zal vast iets te vinden zijn.

25 likes

Mooi geworden!!

2 likes

Ik dacht al, is wel heel erg opgeknapt maar het glas zit er niet voor :grin:

2 likes

Netjes zeg. Loopt donders goed voor een oudje

2 likes

Loopt wonderbaarlijk goed zeg. :ok_hand:

2 likes

Dat is mooi, want betekent dat het nog de originele onderdelen zijn. Dat nummer op de platine is het unieke serienummer (productienummer). De laatste 2 cijfers zie je vaak bij die oudjes terug aan de onderkant van de bruggen. Hetzelfde zie je ook wel bij kasten die uit 2 of 3 delen bestaan. Serienummer in de achterdeksel en de laatste 2 cijfers dan op de rest. Bij Gruen vaak gekrast in het romeins.

Staat er nog iets aan de onderkant van de wijzerplaat? Indien zelfde kleur dan grote kans dat het idd zilver is. Silverdip knapt hij van op, alleen loop je het risico dat de merknaam nog iets meer verdwijnt. De track/nummers zullen iets vaster zitten maar zit ook slijtage op. Dus zeker niet te lang dippen….alternatief is vloeibare poets (brasso, zilverpoets oid) op een wattenstaafje en dan wrijven over de wijzerplaat. Cijfers ed vermijden. Te testen op een randje die onder de bezel valt.

5 likes

Mijn beste,

Een leuke aanwinst.
Gefeliciteerd!!
Ik wens je er een nostalgische tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Zal eens kijken Jenneke. Ik weet dat op de kast nummer 55 staat, maar er staat nog een nummer in. Stom, had die willen plaatsen en ben ik vergeten. Staan wat markeringen in van horlogemakers en de oudste die ik kon ontcijferen is van 1944.

Zou graag meer over het uurwerk willen weten. Weet nu ook niet hoe oud het is.

1 like

Zou zo maar een Tellus 499 uurwerk kunnen zijn. Wat ik zie is allemaal kort voor of tijdens WO II

1 like

Model van de kast met fixed wirelug zou ik denken zo 1915-1925.

Neenee, dat is niet tijdcorrect. Er moet gewoon een mooie leren band om. Waarschijnlijk weinig taper. Stiksels. Pigskin. Zwart, donkerbruin of tan. Open end of vaststikken. Zoiets dus.

2 likes

Mooi ding, proficiat
Maar helemaal eens met Jenneke:

Hier nog een voorbeeld van wat hier ongeveer voor band op hoort:

Geeft ook een idee wat voor kronen in gebruik waren.

3 likes

Ja Mooi :star_struck:

Waar kun je zo’n soort band kopen? Zal eens graven in mijn voorraad kronen. Deze die jij toont is erg mooi :heart_eyes:

1 like

Aanbod van dit soort open eind banden is helaas niet zo groot. Laten maken is waarschijnlijk je enige optie :roll_eyes:

1 like

Laten maken door Torre straps. Niet goedkoop, wel heel mooi.

Zoeken op Ebay. Open end weinig te vinden. Is dit wat?
https://www.ebay.com/itm/170950439525
Iets minder mooi, wel betaalbaar:
https://www.ebay.com/itm/236093264590

2 likes

Die eerste op eBay is wel mooi. Zal eens zoeken. Thanks :+1:t2:

2 likes

Heel erg gaaf, proficiat!

Veel plezier ermee :sunglasses:

Nummer in de deksel is 1242162 en dan daaronder weer 55 (wat ook op de kast staat). Dat is dus helaas geen 82 om hem te matchen aan het uurwerk.

Nu met een nieuw lentille glaasje erop.

Verschil met het oude savonnette glaasje en lentille glaasje.

Oud

Nieuw

Weet nog niet wat ik zal doen. Deze lentille laten zitten of een savonnette kopen.

Wat is wijsheid? Is die savonnette origineel? Gezien de vergeling en beschadigingen zit hij er in ieder geval al lang op.

3 likes

Cortébert 499, denk ik. Maar wat daar omheen zit is ruim zo fraai! Vakwerk weer, je restauratie.

6 likes

Nee, dat klopt. Het uurwerknummer is altijd anders dan het kastnummer.

Alleen zal een deel van het kastnummer vaak terugkomen op de verschillende kast onderdelen.

Heb je wat fotos van de nummers?

Mwah. Teveel vertekening. Of gaan voor glazen lentille of zo’n plastic savonette. Het laatste zal goedkoper zijn.

2 likes