Terug in de tijd met CHRONOS

Mmm. “Klokken, waaronder…” leest toch echt als klokken zijn ook horloges. Uiteindelijk maakt het geen moer uit. Eenieder moet de typering gebruiken die zij/hij prettig vind. Ik heb geen voorkeur eigenlijk :slightly_smiling_face:

Je hebt gelijk. Ik las het anders. Waarschijnlijk wil ik het gewoon niet horen :grin:

1 like

:grimacing: :joy:

1 like

Leuk om te zien, ga zo door :+1:

Ik heb er nog een paar teruggevonden… dat kan écht niet meer :grin:

2 likes

geweldig :+1:, die advertentie van Aquastar had ik nog nooit gezien
bedankt voor de moeite

1 like

10 November 1962 - 13e JAARGANG No. 5

Ditmaal een Aristo Automatic Date horloge op de cover. Uit de Julius Epple KG uit Pforzheim.

ENICAR
Een merk dat met grote regelmaat langskomt op ons forum. Voor mijzelf zijn de sportieve modellen als de Sherpa Dive, de Sherpa Graph etc. degenen die er uit springen. En daarnaast zijn er natuurlijk tal van andere modellen waaronder de Ultrasonic die ik associeer met Enicar.

Maar de Enicar Supertest was nieuw voor mij. Een automaat waarvoor in 1962 een heuse campagne is gevoerd. Ben benieuwd of dit model ook op het forum aanwezig is.

It’s all in the name …
Over duikhorloges gesproken, wat een fantastische naam heeft men het volgende ONSA horloge gegeven. SCAPHANDRIER (spreek uit skavandriejee :slight_smile:). Een chique Frans woord voor …… DUIKER!

Dit horloge had aan de pols van de Zwitserse duiker Hannes Keller een nieuw wereld diepterecord gevestigd. Maar liefst 160 meter. Dit is in 1960 gerealiseerd. In een tijd dat een duikhorloge schijnbaar nog geen bezel nodig had.

REDACTIONEEL

In deze uitgave wordt duidelijk dat wat eerst nog een doemscenario bleek, nu een nachtmerrie is geworden. HORLOGES BIJ DE KRUIDENIER. De aankondiging dat 1.300 zelfstandige kruideniers dat najaar een reclameactie starten met als doel 15.000 horloges te leveren aan klanten voor minder dan de helft van de winkelwaarde, zorgt voor enorme onrust in de branche. Tal van ingezonden brieven en zelfs een ‘tegenoffensief’ van de fa Knol, Groothandel en importeur van Uurwerken.

Een aansprekende product introductie, de AUTAVIA van Ed Heuer S.A.

Tot slot nog een aantal advertenties van bekende en minder bekende en minder bekende horlogemerken. Niets is zo leuk om jouw eigen horloge terug te zien in een advertentie en te zien hoe het horloge werd gepromoot. Welk bandje er eigenlijk op hoort en wat het horloge destijds kostte.

Fijne avond en tot de volgende!

26 likes

Dank weer @Cricket33. Leuke bijdrages zo. Ik vind die Doxa wel heel gaaf! Benieuwd of deze ergens op het forum rondgaat!

1 like

Hoogste tijd voor nieuw leesvoer.

Dit keer een paar uitgaven van Chronos gecombineerd. De laatste exemplaren uit de jaren zestig.

OLYMPIC
Op de valreep van de Winterspelen aandacht voor het merk Olympic. In onderstaande advertentie uit april 1964 wordt een voorschot genomen op de Zomerspelen van Japan. Of er is betaald voor het voeren van het Olympisch logo? Denk van niet.

REDACTIONEEL
De Voorjaarsbeurs in de Jaarbeurs Utrecht was het event waar de laatste ontwikkelingen in de uurwerk branche werden getoond.

Hierbij een overzicht van de verschillende standhouders. Wat opvalt is dat de grotere Zwitserse merken schitterden door afwezigheid. Waarschijnlijk was Nederland een te klein afzetgebied en hadden ze andere zaken (lees het Quartz offensief vanuit Japan) die hun aandacht verdienden.

Aankondiging van het samengaan van twee grootheden in de horloge industrie

In 1964 was het zover Ed Heuer S.A. ging samen met die andere grootheid. Nee, niet met TAG, dat was veel later, maar met Leonidas. In onderstaand persbericht is duidelijk te lezen wie de touwtjes in handen kreeg.

Voor de (amateur) sleutelaars

Als je kijkt naar de ontwikkelingen op het gebied van horloge service en onderhoud, dan lijkt de tijd te hebben stilgestaan. Zeker als je kijkt naar de oude apparaten waar de meesten van ons nog gebruik van maken. Maar eens waren die apparaten nieuw. In 1964.

Zie hier de introductie van de ultrasonic schoonmaak machine voor horloges en juwelen.

En hierbij nog wat andere apparaten die hun waarde meer dan bewezen hebben.

FAVRE LEUBA

Een leuk Zwitsers horlogemerk met een mooie geschiedenis.

Nee, niet Incabloc, maar die andere!

Voor veel Rolex bezitters is KIF een bekende naam. Jarenlang verzorgden zij de schok absorptie van het uurwerk voor het merk met de kroon. Waar Incabloc dat voor veel andere merken deed. En vaak werd dat weergegeven op de wijzerplaat. Vandaar dat de naamsbekendheid van Incabloc veel groter zal zijn dan die van KIF. Hierbij een leuk inzichtje in de KIF producten.

Tot slot nog twee advertenties

22 likes

Volgens wij wel een paar zelfs :male_detective: maar veel zie je ze niet
Ik ben nooit verder gekomen dan een paar dials, overigens best wel gevarieerd van design, zelfs één van kunststof :nerd_face:

6 likes

En zoveel verschillende dials. Leuk!

1 like

Mooi inkijkje weer :+1:
Zo’n Elma heb ik inderdaad staan :innocent:

1 like

Mijn vaders Lincoln, en een Prinz met een Lincoln uurwerk.

6 likes

Wegens tijdgebrek was het even stil, maar hierbij weer een kleine bijdrage uit CHRONOS.

Het eerste kwartaal van 1972 nadert zijn einde en de sieraden en horloge industrie maakt zich op voor de Voorjaarbeurs: het begin van een zakenjaar in de Jaarbeurs Utrecht.

Seiko officiële tijdwaarnemer Winterspelen ‘72

Enkele van de aanwezige horlogemerken op de Voorjaarsbeurs 1972:

Naast Seiko ook Junghans officiële tijdwaarnemer Olympische Spelen 1972?

Hoe dit exact zit dat twee horlogemerken tijdens dezelfde Winterspelen deze rol vervullen, heb ik nog niet kunnen achterhalen. Wordt vervolgd!

De pratende klok!

Een horlogekast voor de bestuurder

Dat horloges ook werden gedragen op binnenkant van de pols, heeft Omega met haar chronostop ruimschoots verkondigd. Maar op de zijkant van de pols?

Volgens velen nog steeds het profiel van de horlogeverzamelaar!

En tot slot nog een paar leuke advertenties waaronder die van een schitterende Heuer Monaco.

Tot zover weer. Fijn weekend!

23 likes

Erg leuk hoor! Als je nog iets van pronto verdal vindt hou ik me aanbevolen

1 like

Wat een heerlijk topic! :watch:

1 like


Leuk deze oude chrono aan zo’n main event gekoppeld te zien. Geeft toch een extra besef van de periode waarin zo’n horloge in de markt werd gezet :nerd_face:
Bedankt weer voor deze leuke nieuwe serie :ok_hand:

6 likes

Fantastisch tijdsbeeld, ik steek het niet onder stoelen of banken, maar ik kan me niet voorstellen, dat er geen Pontiac in staat?

Pontiacs mogen altijd doorkomen…

3 likes

Gelukkig heeft @Serge2 gevraagd, ik durfde niet :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Onbegrijpelijk dat ik dit draadje, tot nu, gemist heb. Ik wam het uiteindelijk vanavond tegen via Google, bij het zoeken naar gegevens over de firma P. Scheilen NV, een groothandel in horlogeonderdelen en gereedschappen uit de tijd van de schitterende voorbeelden uit het Chronos tijdschrift die @Cricket33 hier laat zien.

Dat is een van de aardige dingen van Google, die automatisch gegenereerde kruisreferenties. Cricket schrijft over P. Scheilen omdat hij dat in Chronos tegenkomt en zo verwijst Google bij het zoeken naar P. Scheilen dan automatisch weer naar de door hem gevonden Chronos tijdschriften.
Als horlogeverzamelaar èn als ex (media) archivaris is dit helemaal smullen voor mij.

Als ik naar de laatse reactie kijk (10 april) is het inmiddels even stil met Chronos, dus van mij dan ook maar een vraagje: is er nog meer leuks om te laten zien uit die jaargangen? Ik vermaak mij er zeer mee. In elk geval alvast mijn dank voor wat je hier al met ons gedeeld hebt!

Bij deze schop ik het draadje dan ook maar weer even omhoog.

5 likes

Interessant topic, mag wel weer worden opgepakt. Wordt vervolgd?

2 likes